Dušičky versus Halloween: Češi drží tradici

Rozzářené hřbitovy s věnci a chryzantémami, to je typický úkaz přelomu října a listopadu, kdy Češi ctí Památku zesnulých neboli Dušičky. Podle průzkumu společnosti Tesco je tímto způsobem slaví až 86 % respondentů.

Oslava Halloweenu se obdobnému zájmu Čechů rozhodně těšit nemůže, slaví ho jen 10 % z nich. Ani jeden ze svátků nepředstavuje výraznější zásah do rodinného rozpočtu, částka za nákup se většinou vejde do 500 korun.

Vládne tradice, u Čechů jasně vítězí Dušičky

Návštěva hřbitova, zapálení svíčky, položení věnce na hrob – pro většinu Čechů se jedná o typické činnosti spojené obdobím kolem 2. listopadem, tedy Památkou zesnulých. Naopak dlabání dýní, zdobení domu, nebo průvody a koledování v maskách jsou zase typické zvyky pro Halloween, který se slaví v podvečer 31. října. Prapůvod obou svátků je ale v podstatě totožný.

Dušičky mají v Česku ještě stále značnou převahu. Halloween oslavuje jen malá část lidí, jedná se především o mladší věkové skupiny – rodiny s dětmi. Podle výsledků průzkumu upřednostňují Češi Památku zesnulých (86 %), pouze 10 % respondentů pak slaví Halloween.

Každý z obou svátků má svoji typickou činnost. Pro Dušičky je synonymem navštěvování hřbitova, Halloween reprezentuje dlabání dýní. Nejčastější činnost, kterou uvedli lidé slavící Dušičky, je zejména návštěva hřbitova (96 %), zapalování svíček (78 %) a setkávání se s rodinnými příslušníky (41 %). U menšiny dotázaných, kteří slaví zásadně jen Halloween, vede v činnostech jednoznačně vydlabávání dýní (84 %), zdobení domova (65 %) a pořádání akcí pro děti či účast na nich (58 %).

Na nákup postačí 500 korun

V českých supermarketech je v těchto dnech výrazně rozšířená nabídka svíček, věnců, chryzantém i dýní. Češi si při nákupu pro podzimní svátky nejčastěji vystačí s částkou do 500 korun (74 %), nejčastěji pak utratí mezi 100 až 300 Kč (36 %). Produkty, které zákazníci nejčastěji nakupují, jsou svíčky (99 %), věnce (74 %) a chryzantémy (67 %). Zajímavé je, že s oslavami Halloweenu je spojeno více výdajů. Více než čtvrtina dotazovaných (28 %) utratí 500 – 1000 Kč. Netypičtěji pak nakupují opět svíčky (89 %), dýně (79 %) a také sladkosti (63 %).

 

Zdroj: Tesco Stores ČR, a. s.

Praha, 21. října 2015