Do kávy rostlinné místo kravského

Anketu o nejoblíbenější Rostlinný produkt roku 2022 ovládl Oatly ovesný nápoj barista. Rostlinné alternativy mléčných výrobků letos v anketě obsadily první dvě příčky a navázaly tak na dominanci této kategorie z loňského roku ankety, kdy se na stupních vítězů objevili hned tři zástupci rostlinných alternativ mléčných výrobků.

Výsledky ankety odráží i data společnosti InsightLab, podle kterých měli v loňském roce lidé na pultech obchodů největší zájem právě o alternativy mléčných produktů.

Poptávka po rostlinných produktech roste každým rokem. Podle dat agentury Insightlab z loňského roku mají dominantní postavení mezi rostlinnými výrobky mléčné alternativy s důležitostí 80 procent na celkové kategorii. Nejdůležitějšími položkami jsou margariny a alternativy mléka, které díky ovesnému nápoji od Oatly vyhrály i letošní spotřebitelské hlasování o Rostlinný produkt roku.

Tak to je něco! V zemi proslavené pro svoje pivo vyhrál ovesný nápoj hlasování o rostlinný produkt roku. Jelikož je pivo také rostlinným produktem, znamená to, že jsme v roce 2022 porazili s naším nápojem nejlepší pivo na světě. Úžasné! Díky moc do Česka!“ komentuje s nadsázkou vítězství Jens Sintéus, prodejní manažer pro export švédské firmy Oatly.

V anketě firma uspěla se svou verzí ovesného nápoje barista, která je navržená speciálně do kávových nápojů. Ty jsou právě v kavárnách čím dál oblíbenější. Dokonce se od tohoto roku poprvé budou moct rostlinné alternativy používat i na baristickém šampionátu.

Reagujeme na tlak od soutěžících a jejich zákazníků, kteří dávají stále větší důraz na udržitelnost toho, co konzumují. Kavárenská scéna je v tom navíc mnohem pružnější než ta restaurační, a tak může na zvyšující poptávku snadněji reagovat“, říká Petr Holata, mluvčí Specialty Coffe Association ČR, která každoročně pořádá prestižní festival Barista roku. „Posun v kvalitě rostlinných alternativ mlék zaznamenali i samotní soutěžící letošní Czech Latte Art šampionátu, přičemž pět ze šesti odpovědělo, že z rostlinných alternativ nejraději pracují s Oatly,“ dodává.

Oblibu alternativ mléčných produktů dokazuje i druhé místo ankety, na kterém se umístila rostlinná alternativa parmazánu Gran Veggiano od značky Nurishh. Po loňském vítězství Camembertu Nurishh jde o další oblíbenou alternativu sýra.

Rostlinné alternativy mléčných výrobků jsou stálicí. V žebříčku oblíbenosti vystřídaly alternativy masa, které zažívaly boom před třemi až čtyřmi roky, kdy se to jen hemžilo novinkami typu burgerů, párečků nebo rostlinného mletého. Těmi už je trh ale nasycen a dominanci přebírají právě alternativy mléka a výrobků z něj. Do loňského roku však na trhu chyběly alternativy mořských plodů, no to se změnilo a už i v této kategorii máme zajímavé a oblíbené novinky,“ hodnotí vývoj trhu s rostlinnými výrobky Lujza Demuthová, koordinátorka projektu Rostlinně, který anketu o nejlepší Rostlinný produkt roku organizuje.

Její slova o mořských plodech potvrzují i třetí a čtvrté místo ankety, na kterých skončily rostlinné rybí prsty privátní značky Kauflandu K-Take It Veggie a rostlinný tuňák nazvaný Vuňák od Garden Gourmet.

Anketa o Rostlinný produkt roku byla letos vyhlášena popáté. Nominováno bylo celkem 10 novinek, které se poprvé objevily na trhu v loňském roce. Spotřebitelské hlasování probíhalo na webu projektu Rostlinně od 15. února do 14. března.

 

Zdroj: Projekt Rostlinně

Praha, 28. března 2023