Logistická společnost DB Schenker a start-up Volocopter vyvíjejí ve spolupráci s Fraunhoferovým institutem již třetí verzi nákladního dronu VoloDron. Usilují o získání certifikace u Agentury Evropské Unie pro bezpečnost letectví (EASA). Uvedení do komerčního provozu se předpokládá do dvou let.
VoloDrone je určený pro přepravu většího nákladu, unese až 200 kg. „Spíše, než s hobby drony se nabízí srovnání s helikoptérou. Oproti ní je menší, čtyřikrát tišší, má až pětkrát nižší provozní náklady, nepotřebuje posádku, a hlavně je díky elektrickému pohonu výrazně udržitelnější,“ shrnuje hlavní benefity Nuri Morava, Vedoucí oddělení počátečních inovací a laboratoří v DB Schenker, který o projektu nedávno hovořil na konferenci Drontex ve slovenských Piešťanech.
První testovací let, včetně celého procesu nakládky a vykládky, provedla společnost v říjnu 2021 v Hamburgu a od té doby vyvíjí již třetí verzi dronu. V hustě zabydlených oblastech s vysokou intenzitou dopravy umožní rychlejší dodání nezávislé na dopravní situaci ve městě. Zajímavé je ale i jeho nasazení v odlehlých oblastech, které jsou jinak těžko přístupné. Jeho přednosti ocení zejména podnikatelé v ostrovních oblastech, které jsou odkázány na omezené jízdní řády nákladních lodí, stejně jako vysoko v horách, kde je letecká přeprava jedinou možností, v případě VoloDronu navíc šetrnou vůči životnímu prostředí. V neposlední řadě najde využití i ve speciálních případech, kdy je potřeba zásobovat například ropné plošiny nebo rovnou nákladní lodě. V tomto případě je největším benefitem bezpečnost.
Parametry VoloDronu
Rychlost: 800 – 100 km/hod.
Dolet: 40 km
Nosnost: 200 kg (samotná váha dronu je méně než půl tuny)
Rozměry: průměr 9,15 m a 2,15 m na výšku / nákladový prostor 1 metr na výšku
Konstrukce: 18 elektrických motorů a rotorů umožňuje dronu vertikálně vzlétnout i přistát
Pohon: vyměnitelné elektrické baterie
Provozní náklady: 4-5x nižší oproti helikoptéře
Hlučnost: nejnižšší hluková zátěž v odvětví, 4x tišší než helikoptéra
Bezpečnost: 10-9 (cílí na nejvyšší bezpečnostní standard, pravděpodobnost selhání komponent je jedna ku miliardě)
Rozhovor s Nurim Moravou, Vedoucím oddělení počátečních inovací a laboratoří v DB Schenker:
Tvoříme logistiku zítřka
Jakým směrem se podle vás bude ubírat využívání dronů v civilním i profesionálním prostředí?
Perspektivou poskytovatele logistických služeb vidím několik příležitostí, pro které se velmi hodí použít dron, například pro rychlé, spolehlivé a zároveň udržitelné doručení velmi cenného zboží. Může to být v hustě zabydlených oblastech, na širém moři i vysoko v horách.
Vize o tom, jak drony budou doručovat balíčky koncovým spotřebitelům až do jejich domů, jsou zatím stále sci-fi. Na co přesně v realitě naráží?
Už dnes existuje několik společností, například DroneUp, které umožňují doručení zásilky koncovým spotřebitelům s využitím dronu. VoloDrone se zaměřuje na jiný typ přeprav, v oblasti B2B. Je navržen tak, aby uzvedl těžká břemena a kvůli svým rozměrům vyžaduje více místa pro vzlet i přistání. V průměru má asi 10 metrů. Ovládání takového dronu musí řídit kvalifikovaný a vyškolený personál. Je to bez pochyby dron pro profesionální použití. Drony budou v budoucnu hrát stále důležitější roli, zejména u velmi specifických přeprav.
Je již VoloDrone nasazený v reálných projektech? Kdy odhadujete, že se tak stane rutinní součástí každodenního provozu?
Doposud dron létá za účelem jeho testování nebo prezentace. Volocopter aktuálně pracuje na třetí verzi VoloDronu. Jeho velkou výhodou je vedle jeho nosnosti zejména unikátní technická koncepce a také pokročilý vývoj, co se týče certifikačního procesu v Evropě (s EASA). Předpokládáme, že do komerčního provozu se VoloDrone dostane do dvou let. V budoucnu by se do poskytování služby dronu mohl kromě Schenkeru a Volocopter zapojit i letecký operátor.
Nemůžeme se bavit o logistice, aniž bychom nezmínili emise. VoloDrone je uváděn jako bezemisní. Co ho pohání?
VoloDrone je plně elektrifikovaný a je vybavený velkými bateriemi. Pro dosažení opravdu bezemisních přeprav je samozřejmě klíčové, aby zdroje energie pro jeho nabití byly obnovitelné, tedy například větrná či solární energie.
Nuri Morava, Head of Early-stage Innovation & Lab
Dr. Nuri Morava je součástí DB Schenker Global Ventures and Innovation více než 5 let. Jakou vedoucí oddělení prvotního výzkumu a laboratoří je zodpovědný za analýzu, hodnocení, vývoj a integraci nových řešení v oblasti logistiky a digitalizace, jakými jsou například Drony. V agendě má také spolupráci se společností Volocopter. V této funkci řídí různé projekty, jako je integrace dronů do dodavatelských řetězců, jejich marketingovou podporu a logistické služby pro Volocopter. Oblasti inovací a strategií se věnuje přes 10 let, je držitelem doktorátu z RWTH Aachen University v oblasti inovací a udržitelnosti.
Zdroj: Ogilvy
Praha, 27. prosince 2023