Podle aktuálního průzkumu obchodního řetězce Albert roste popularita takzvaných jedlých dárků. Nejrůznější pochutiny letos plánuje dát pod stromeček více než polovina Čechů. Nejčastěji jde o slané delikatesy, kávu, čaj a také alkohol. Trend potvrzují prodejní data obchodníků i názor psychologa.
„Dárky v podobě potravin kupuje více než polovina Čechů. Pod stromeček nejčastěji darují slané delikatesy, jako jsou sýry, paštiky či olivy, dále pak kávu nebo čaj,“ říká k výsledkům nejnovějšího průzkumu¹ Barbora Vanko, mluvčí obchodního řetězce Albert, a doplňuje: „Čtyři z deseti respondentů také uvedli, že darují alkohol.“
Největší poptávka před Vánocemi
Za nákup vánočních dárků v podobě delikates utratí podle průzkumu většina respondentů (79 %) do 1000 korun. Největší část z nich hodlá utratit částku v rozmezí od 600 korun až po zmíněných 1000 korun. Více než polovina dotazovaných (57 %) v průzkumu také uvedla, že ve srovnání se situací před pěti lety jsou možnosti darovat k Vánocům pochutiny daleko otevřenější.
Tento trend potvrzují i čísla maloobchodníků. „Prodej naší prémiové řady Albert Excellent, ve které zákazníci najdou oblíbené delikatesy, od čokolád a bonboniér, přes kávy a čaje až po paštiky a výběrové uzeniny, roste meziročně v řádu desítek procent, říká Barbora Vanko, mluvčí obchodního řetězce Albert. „Právě před Vánocemi pak zaznamenáváme vůbec největší poptávku. Například během loňské vánoční sezóny byly nejoblíbenějšími produkty z této řady různé druhy čokolád, belgické pralinky nebo zrnková a mletá káva,“ dodává.
Větší roli hraje zážitek
Kromě dárků v podobě pochutin se průzkum řetězce Albert zaměřil i na nehmotné pozornosti neboli zážitky. I ty jsou u Čechů stále populárnější. Pořizují je pod stromeček zhruba dvě pětiny respondentů. Navíc více než tři čtvrtiny Čechů uvedly, že zážitky darují častěji než před pěti lety.
„Tento trend nastává díky nástupu technologicky zdatnější generace a opouštěním představy, že dárek musí mít ‘jasný tvar‘, být hmatatelný. Zážitek jako takový hraje čím dál významnější roli v povědomí Čechů,“ říká psycholožka Markéta Švamberk Šauerová.
Zákazníci žádají novinky
Obchodní řetězec Albert letos reagoval na vzrůstající poptávku po prémiových produktech rozšířeným řady Albert Excellent. Zákazníci tak v obchodech Albert najdou nové italské a španělské uzeniny, za studena lisované čerstvé džusy a několik druhů sypaných čajů. Během adventu lze pořídit také sváteční edice sušených plodů, netradičních paštik nebo dezerty v podobě oblíbeného tiramisu a čokoládových mini dezertů.
1 Průzkum Instant Research společnosti Ipsos pro značku Albert se uskutečnil v listopadu 2016 za účasti reprezentativního vzorku 840 respondentů.
Zdroj: AHOLD Czech Republic, a.s.
Praha, 6. prosince 2016