Mezinárodní logistický provider Dachser se podpisem Letter of Intent rozhodl pro dálkové nákladní vozidlo s elektrickým pohonem od společnosti Mercedes-Benz Trucks. Elektrokamion s dojezdem kolem 500 km bude připraven k sériové výrobě do roku 2024. eActros LongHaul jako vozidlo s výměnnou nástavbou s nakládací výškou 1 120 mm je další součástí strategie společnosti Dachser na ochranu klimatu.
Mezinárodní logistický provider Dachser plánuje rozšířit svoji evropskou flotilu o 50 vozidel eActros LongHaul od společnosti Mercedes-Benz, které byly představeny na letošním veletrhu IAA Transportation. Dachser jako globální společnost s centrálou v německém Kemptenu za tímto účelem podepsala se společností Mercedes-Benz Trucks Letter of Intent (Dohoda o společném záměru). Dachser plánuje použití vozidla eActros LongHaul nakonfigurovaného jako vůz 6×2 s výměnnou nástavbou s nakládací výškou 1 120 mm. Společnost tak výrazně rozšíří svoji flotilu vozidel na elektrický pohon. Očekává se, že tento e-kamion s dojezdem přibližně 500 km na jedno nabití bude připraven k sériové výrobě do roku 2024.
Stina Fagerman, Head of Marketing, Sales and Services společnosti Mercedes-Benz Trucks k tomu říká: „Společnost Dachser je pro nás v oblasti udržitelné dopravy velmi váženým zákazníkem. Dachser byl již při vývoji vozidla eActros 300/400 pro těžkou distribuční přepravu oddaným testovacím partnerem. O to více nás těší, že tato logistická společnost plánuje nyní využít také eActros LongHaul a podporuje nás v naší e-strategii.“
„Tento Letter of Intent podtrhuje náš závazek k vývoji a testování pohonů užitkových vozidel šetrných k životnímu prostředí,“ říká Alexander Tonn, Chief Operating Officer (COO) Road Logistics skupiny Dachser, a dodává, „dlouhý dojezd vozidla eActros LongHaul nám umožní přepravovat zboží mezi našimi evropskými pobočkami bezemisně, a to i v hustém provozu a v dálkových přepravách. To je důležitá součást dlouhodobé strategie ochrany klimatu naší společnosti Dachser.“
Dachser používá akumulátorová elektrická vozidla, jako jsou FUSO eCanter a eActros, od roku 2018 jako součást svého konceptu udržitelné městské dopravy „DACHSER Emission-Free Delivery“. V jedenácti evropských městech doručují elektrické dodávky a kamiony v definované oblasti center měst všechny zásilky CO2 neutrální cestou. Na poslední míli používá Dachser k distribuci zásilek také elektricky podporovaná nákladní kola. Pilotní projekt v německém Stuttgartu byl v roce 2018 vítězem soutěže „Sustainable Urban Logistics“ (Udržitelná městská logistika) německého Spolkového ministerstva pro životní prostředí a Spolkové agentury pro životní prostředí. „V city logistice máme velmi dobré zkušenosti s výkonem vozidel BEV (bateriová elektrická vozidla). Bylo proto logické udělat další krok – najít řešení pro dálkové jízdy – společně s Mercedes-Benz Trucks,“ uvádí Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) skupiny Dachser.
Mercedes-Benz eActros LongHaul
Vývojoví inženýři ze společnosti Mercedes-Benz Trucks navrhli eActros LongHaul tak, aby vozidlo a jeho součásti splňovaly stejné požadavky na odolnost jako srovnatelný konvenční Actros – kamion s vysokou užitkovou hmotností pro dálkové trasy. Tedy nájezd 1,2 milionu kilometrů za období deseti let. Baterie používané v eActros LongHaul využívají technologii lithium-železo-fosfátových článků (LFP). Ty se vyznačují především dlouhou životností a větší využitelnou energií. Baterie sériového vozidla eActros LongHaul lze na nabíjecí stanici o výkonu asi jeden megawatt nabít z 20 na 80 procent za necelých 30 minut. Tři akumulátory poskytují celkovou instalovanou kapacitu přes 600 kWh a dva elektromotory jako součást nové e-nápravy generují trvalý výkon 400 kW a špičkový výkon přes 600 kW. Kromě tahače bude Mercedes-Benz Trucks hned při uvedení na trh vyrábět také varianty eActros LongHaul s rigidním podvozkem. Zákazníkům to nabídne řadu dalších možností pro použití v čistě elektrických přepravách.
Zdroj: Industrion Boutique s.r.o.
Praha, 20. ledna 2023