Deset tisíc respondentů se zapojilo do rozsáhlé studie MASCOT (Mall Shopper Connection Typology) mapující návštěvnost 90 obchodních center a 10 největších retailerů na území celé České republiky. Výsledky mimo jiné potvrdily, že Češi nákupní centra milují, a odhalily, že muži je navštěvují stejně často jako ženy. Popsaly také 16 různých typů zákaznických skupin a jejich chování. Průzkum realizovala společnost CPI Property Group, největší tuzemský vlastník obchodních center, ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos.
„Znát potřeby a chování zákazníků je pro nás klíčové,“ říká Petr Brabec, vedoucí asset managementu nákupních center v CPI Property Group a pokračuje: „Našich 15 obchodních center je rozmístěno v regionech téměř po celé České republice a díky výzkumu MASCOT budeme lépe rozumět jak celorepublikovému kontextu, tak lokálním specifickým potřebám našich zákazníků. Díky tomu dokážeme přizpůsobit strategii daného centra na míru místním specifikům.“
Muži do obchodních center vyráží stejně často jako ženy
Celkové výsledky ukázaly nejednu zajímavost, například že muži navštěvují obchodní centra stejně často jako ženy. „Ve 42 % případů si ovšem jdou vyřídit pouze nutné nákupy, ženy naopak častěji chodí do obchodních center, aby si dopřály něco speciálního nebo si prostě jen užily nakupování,“ uvádí Zuzana Moudrá, Retail Marketing Manager ve společnosti CPI Property Group.
Ženy jsou navíc ochotné za obchodním centrem dojíždět delší vzdálenosti, často i 30-60 minut. Pro muže je typické navštěvovat blízká centra vzdálená do 15 minut. „Muži také v obchodních centrech často tráví jen málo času (do 45 minut), zato ženy podnikají výrazně častěji dlouhé výpravy v trvání 2 a více hodin,“ říká Zuzana Moudrá. Muže často do center doprovází partnerky (36 %) nebo celá rodina (17 %). Ženy chodí často i samy (34 %), s přáteli (11 %) nebo jen s dětmi (7 %). Společnosti partnera dává přednost jen 26 % žen.
Největší skupinu tvoří tzv. pečující zákazníci, důchodci patří mezi sebevědomé
„Ve studii MASCOT jsme se zaměřili nejen na mapování zákaznického chování, ale i na hlubší porozumění motivací a zázemí našich návštěvníků. Našli jsme celkem 16 typů zákaznických skupin, které se liší podle toho, jaké jsou jejich nákupní mise, jaké mají životní postoje a v jaké jsou životní fázi,“ vysvětluje Zuzana Moudrá.
Zajímavé je rozdělení návštěvníků nákupních center podle jejich životních postojů. V České republice tvoří největší skupinu (31 %) tzv. pečující, tedy lidé, kteří se chovají ohleduplně k životnímu prostředí, jsou otevřeni novinkám a rodina je pro ně na prvním místě. „V západních zemích, například v Německu, bývá podíl těchto lidí výrazně nižší,“ komentuje Zuzana Moudrá a pokračuje: „Dále například ve skupině ,sebevědomých´ (celkově 23 %), tedy jedinců, kteří si umí prosadit svůj názor a rádi si užívají, najdeme překvapivě vysoký podíl seniorů v důchodu.“
Z rozdělení podle nákupních misí vyplývá, že za zážitky s celou rodinou do center přichází 19 % lidí. „Často se stává, že rodiče jdou centrum navštívit raději sami, nebo jenom s partnerem a je to pro ně vlastně forma odpočinku,“ říká Zuzana Moudrá. Podíly nákupních misí se mezi jednotlivými centry výrazně liší – jsou totiž velmi ovlivněny umístěním a skladbou nájemců.
Téměř každý v nich nakupuje
I přes významné regionální rozdíly zavítá do obchodního centra alespoň jednou ročně 87 % obyvatel ve věku 15-75 let. „Návštěvnost je samozřejmě vyšší ve velkých městech jako je Praha, Brno, Plzeň a Ostrava. Zde se blíží ke 100 %,“ uvádí Jan Polák z výzkumné agentury Ipsos. „Jediným panenským regionem v tomto smyslu zůstává okres Svitavy, odkud za návštěvou obchodního centra vyjede alespoň jednou do roka pouze zhruba polovina obyvatel,“ dodává.
Typickým návštěvníkem obchodního centra je muž nebo žena ve věku 30 až 44 let. Do centra zavítá jednou za měsíc, stráví zde méně než jednu hodinu a v průměru utratí 1 380 Kč. „Nejčastější návštěvník je zároveň součástí domácnosti, jejíž příjem je okolo 30-50 tisíc Kč měsíčně a má středoškolské vzdělání. Do obchodního centra přijde tento člověk zpravidla sám nebo s partnerem či partnerkou,“ popisuje Jan Polák.
„Nejméně často centra navštěvuje skupina lidí, kterou jsme si nazvali jako nákupní fajnšmekři. Ti se vydávají na promyšlené nákupy pro kvalitní zboží do specializovaných obchodů a v průměru v centru utratí 1 727 Kč za jednu návštěvu,“ doplňuje Jan Polák. Častěji naopak centra vyhledávají například studenti, kteří je využívají i jako prostor pro trávení času s přáteli.
O studii
Studie MASCOT se zúčastnilo více než 10 tisíc respondentů a mapovala návštěvnost obchodních center a retailerů na území celé České republiky. Součástí studie byla také analýza více než 4,5 tisíce detailně popsaných nákupních misí v obchodních center.
Intenzita návštěvnosti obchodních center – měsíčně
Zdroj: CPI PROPERTY GROUP
Praha, 17. srpna 2019