Nový koncept umožňuje zákazníkům nakupovat doslova kdykoliv. Pro nákup mimo standardní otevírací dobu je potřeba jen platební karta, bankovní identita a stažení speciální aplikace.
Poprvé si zákazníci budou moci vyzkoušet nákup bez obsluhy ve strakonické prodejně v Podskalské ulici, která se nachází v historickém centru města, a je mezi místními oblíbená jako místo pro menší a rychlé nákupy. Druhá prodejna s automatickým prodejem se otevře v následujících měsících v Českém Krumlově, a v tomto případě půjde pro změnu o větší prodejnu. COOP tak chce vyzkoušet nasazení automatických systémů v různých formátech.
„Chceme, aby tyto prodejny byly pro každého. Samozřejmě proto v rámci standardní otevírací doby bude prodejna i nadále obsluhována personálem, mimo tuto dobu již však bude fungovat v automatickém režimu,“ komentuje otevření prodejny Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP. Celá prodejna prošla kompletní rekonstrukcí a novému stylu prodeje se částečně přizpůsobil i sortiment, v rámci kterého bude posílena zejména nabídka chlazeného čerstvého zboží.
Konec omezené prodejní doby
COOP se inspiroval u sesterských družstev ve Skandinávii, kde podobný druh prodejen funguje již řadu let. Podle Němčíka se zákazníci mění a je tedy na čase, aby se obchody začaly jejich potřebám více přizpůsobovat. „Myslíme si, že právě v menších a středních městech má koncept automatických prodejen největší potenciál kvůli měnící se struktuře zákazníků, z nichž stále větší část vyžaduje maximálně flexibilní služby. V těchto lokalitách jsou navíc například v podvečerních hodinách či o víkendech často otevřeny jen velké obchody na okrajích, které jsou dostupné mnohdy jen autem. Pro rychlé nákupy je neustále otevřený automatický obchod v pěší dostupnosti ideální řešení,“ upřesňuje Němčík.
Podle vedení COOP jsou automatické prodejny dobrou alternativou i k populárním rozvozům, protože jsou vhodné i pro menší nákupy a jsou i časově více flexibilní.
„Za důležité také považujeme i naše soustředění se na regionální potraviny. Prodáváme například pečivo z místních pekáren či uzeniny od místních řezníků. Nedává smysl, aby tento druh zboží složitě cestoval po republice, jak je tomu u nadnárodních řetězců,“ doplňuje Němčík.
Budoucnost obchodu je v digitalizaci
Podle Pavla Kozlera, výkonného ředitele agentury Knowinstore, která stojí za technickým řešením celého konceptu, je masivní nástup digitalizace v obchodě jenom otázkou času.
„Ve světě vznikají různé koncepty bezobslužných prodejen, například v takových zemích jako je Jižní Korea, jsou tyto obchody již zcela běžnou věcí. Velký rozvoj lze registrovat také ve skandinávských zemích nebo západní Evropě. Pečlivě sledujeme současné trendy v maloobchodu a ty nejlepší příklady ze zahraničí se snažíme přenášet do České republiky. Aktivně propojujeme dva světy – vývojářské společnosti a tradiční retailové sítě. V tomto případě jsme nasadili vlastní inovativní řešení, které je nejen efektivní, ale také finančně dostupné. Proto je dobře využitelné i v českých podmínkách,“ představuje strakonický model Pavel Kozler.
Základem pro možnost nakupovat v automatickém obchodě je bankovní identita, kterou dnes fakticky mají všichni, kteří používají elektronické bankovnictví. „Bankovní identita, taková naše digitální občanka, která slouží k digitálnímu ověření totožnosti, je tu s námi už přes rok. Už teď je jisté, že díky ní jsme schopni vyřídit více věcí online a šetří nám čas i starosti třeba se spoustou hesel. Mám radost, že se možnosti využití bankovní identity se dále rozšiřují. Lidé si díky ní mohou třeba zkontrolovat doklady, vyřídit daně, přihlásit se k online službám soukromých firem, založit účet nebo využít digitální podpis. A nově taky nakupovat i po zavírací době obchodu, což je jednoznačně inovace, kterou oceníme všichni,“ říká Michaela Lhotková, členka představenstva ČSOB.
„Bankovní identitu dnes poskytuje většina velkých bank a jen za minulý rok ji využilo více než 700.000 uživatelů“, uvádí Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita, která služby bankovní identity poskytuje.
Zákazníci si dále pro nákup musí stáhnout speciální aplikaci, která po prvním přihlášení prostřednictvím bankovní identity pro ně bude při každé návštěvě obchodu generovat unikátní QR kód umožňující vstup do prodejny. „Každý návštěvník prodejny bude díky tomuto systému jednoznačně identifikován a není tedy například problém, pokud bude najednou nakupovat více zákazníků. Zákazník bude moct opustit prodejnu s nákupem až po ověření platby,“ dodává Pavel Kozler z Knowinstore.
O bezpečnost se postará pult centrální ochrany
Samotná platba probíhá kartou prostřednictvím samoobslužných pokladen, které jsou dnes již v rámci moderních obchodů standardem a zákazníci jsou na ně zvyklí. Hlavním partnerem projektu je v této souvislosti společnost Mastercard. „Jsme technologická firma a stále usilujeme o to, aby platby a celý proces nakupování a placení byl pro zákazníky co nejjednodušší, nejrychlejší, a zároveň poskytoval nejvyšší možnou míru bezpečnosti. A jsem vždy velmi rád, když vidím, jak se naše vize budoucnosti stává realitou už dnes – a to nejenom v Praze, ale právě i v regionech. Věřím, že našimi společnými silami dokážeme vdechnout život i dalším ambiciózním projektům budoucnosti,“ říká k zapojení do projektu Michal Čarný, generální ředitel společnosti Mastercard pro ČR a SR.
Celý prostor prodejny je v návaznosti na zavedení nového konceptu nově pod kompletním dohledem kamerového sytému napojeného na pult centrální ochrany. Toto napojení umožní řešit případné komplikace i případnou ochranu proti nepoctivým zákazníkům. Zákazníci také mohou využít nouzové tlačítko či se spojit s vzdálenou ostrahou.
Podle vedení sítě COOP budoucnost ukáže, jak český zákazník bude na tento nový systém prodeje reagovat.
„Z našeho pohledu automatické prodejny přinesou zvýšený komfort zákazníkům a impuls pro snadno dostupné menší městské či vesnické prodejny, které nabídnou neomezenou otevírací dobu při stejných mzdových a dalších nákladech,“ komentuje Němčík a dodává, že jde o další z řady inovací sítě, která jako první v ČR nabídla zákazníkům výdejní chlazené boxy s potravinami, nyní masivně rozšiřuje počet obchodů napojených na e-shop a aktuálně testuje také rozvoz potravin.
Jak probíhá nákup
- Stáhněte si mobilní aplikaci Contio
- Zaregistrujte se do aplikace Contio – automatická prodejna COOP Strakonice
- Pro vstup do obchodu použijte QR kód ve svém mobilním telefonu.
- Vezměte si košík a nakupujte
- U pokladny naskenujte zboží
- Potvrďte nákup a zaplaťte platební kartou/mobilním telefonem
- Pro odchod z prodejny naskenujte opět QR kód z aplikace
Co je bankovní identita
Bankovní identita lidem usnadňuje život a zbavuje je části starostí při vyřizování na úřadech i ve firmách. Je způsobem, jak bezpečně, jednoduše a zdarma prokazovat totožnost v digitálním prostředí, navíc bez ohledu na provozní hodiny. Používá se stejně, jako funguje přihlašování k internetovému bankovnictví.
Klienti bank se můžou díky bankovní identitě přihlašovat do portálů státních úřadů a prostřednictvím digitální platformy Bank ID i do klientských zón soukromých firem. V průběhu letošního roku se očekává další napojení soukromých společností a nových služeb eGovernmentu, kde bankovní identita pomůže usnadnit život. Firmám bankovní identita přináší zjednodušení podnikání, více klientů a jejich rychlejší a pohodlnější obsluhu. Bankovní identita usnadňuje uživatelům přihlašování, ověřování a potvrzování transakcí a nejnověji i digitální podepisování dokumentů. Možností využití služeb bankovní identity bude stále více.
Bankovní identita v Česku:
- 4,4 milionu unikátních uživatelů
- 700 000 unikátních přístupů za rok 2021
- 6 zapojených bank
- využívána aktuálně ve více než 100 státních, veřejných a komerčních službách
zdroj: ČSOB
Jak je prodejna zabezpečena proti krádežím
- Každý zákazník je jednoznačně identifikován prostřednictvím bankovní identity
- Prostor automatických prodejen je kompletně pokryt kamerovým systémem
- Prodejna je napojena na pult centrální ochrany, přičemž při každém vstupu zákazníka do prodejny je systém aktivován
Zdroj: Direction PR
Praha, 16. března 2022