COOP otevřel první automatickou prodejnu na Moravě

Lednice se stala v pořadí osmou lokalitou, kde COOP otevřel automatickou prodejnu. Prodejna s nonstop provozem bude sloužit místním, ale pomůže i vykrýt nápory turistů. Přes den si v ní lidé  nakoupí jako v běžném obchodě, po standardní otevírací době se už zákazníci obslouží sami díky využití kombinace platební karty,  bankovní identity a speciální aplikaci v mobilních telefonech. Hned další den 27. 5. následuje vesnická automatická prodejna ve Skalici nad Svitavou.

„Koncept automatického provozu se ukazuje být řešením pro celou řadu typů prodejen. První takové obchody jsme otevřeli v centrech menších měst, kde po běžné otevírací době nemají lidé možnost si v docházkové vzdálenosti nakoupit. Nyní pro změnu testujeme tyto prodejny na vesnicích, kde automatický provoz představuje jednu z mála možností jak vůbec zajistit fungování obchodu s potravinami. V turisticky oblíbených lokalitách jako je Lipno nad Vltavou a nyní Lednice tento provoz navíc pomáhá zvládnout sezónní výkyvy v návštěvnosti“, říká Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP.

COOP v rámci svého konceptu automatických prodejen vsadil na jednoduchost. Samotný vstup do prodejny je podmíněn vlastnictvím bankovní identity a speciální aplikací v mobilním telefonu. Nákup probíhá již jen díky platební kartě a standardní samoobslužné pokladně, s kterou se zákazníci dnes potkávají ve stále větším počtu obchodů.

Bankovní identitu má dnes prakticky každý, kdo využívá služeb internetového bankovnictví. Takže to pro zákazníky není nic nového. Navíc si musí jen stáhnout aplikaci, která generuje kódy pro vstup do prodejny. Díky využití bankovní identity na jednu stranu řešíme problém s bezpečností a bráníme se případným nenechavcům a na stranu druhou zajištujeme, že do prodejny vstupují pouze lidé starší osmnácti let a můžeme tedy v automatickém režimu prodávat třeba alkohol,“ vysvětluje Lukáš Němčík.

Lednická prodejna COOP je umístěna jen pár stovek metrů od zámeckého areálu a sídlí v architektonicky zajímavé budově Pivovaru Lednice a Resortu Eisgrub. Budova získala ocenění Stavba Jihomoravského kraje v kategorii Občanská vybavenost za rok 2022.

„Celá stavba, kde prodejna sídlí, je velmi citlivě zasazena do historického centra Lednice. Nyní bude navíc moderní supermarket vybaven technologií samoobslužného provozu. Naši zákazníci, kterými jsou místní obyvatelé i turisté, tak budou časově nezávislí na otevírací době prodejny a budou si moci nakoupit doslova kdykoliv,“ doplňuje Zuzana Petáková Kormanová, výkonná ředitelka Jednoty, spotřebního družstva v Mikulově, která prodejnu provozuje.

U všech prodejen je těžké vyvážit personální náklady a co největší komfort pro zákazníky z hlediska otevírací doby. V Lednici se k tomu navíc přidávají velké sezónní výkyvy v návštěvnosti. „Oba problémy pomáhá řešit automatický prodej. Je pro nás samozřejmostí, že myslíme i na zákazníky, kteří prodejnu navštíví v běžné otevírací době, ta se nemění a poskytuje zákaznický komfort v podobě milého a ochotného personálu,“ dodává Zuzana Petáková Kormanová.

Podle dosavadních zkušeností automatické provoz generuje až 10% obratu prodejen a zákazníci si na jeho využívání zvykli velmi rychle. Řešení, které zvolil COOP, je přitom díky využití bankovní identity relativně jednoduché na provoz i zavedení. Podle dosavadních zkušeností se také nenaplnily částečné obavy z vyššího množství krádeží nebo případů vandalismu. Použitá technologie totiž zákazníky spolehlivě identifikuje a na rozdíl od běžného provozu je případný nepoctivý zákazník velmi jednoduše dohledatelný. Automatické prodejny jsou navíc napojeny na pulty centrální ochrany. Aktuálně COOP při ochraně prodejen před zloději testuje i využití umělé inteligence, která odhalí zloděje díky rozpoznání  nestandardního chování.

„Automatický provoz už přestáváme vnímat jenom jako nějaký marketingový či technologický experiment. Důkazem je skutečnost, že nyní budeme takové prodejny otevírat prakticky každý měsíc a do konce roku jejich počet zhruba zdvojnásobíme,“ uzavírá Lukáš Němčík.

Další taková prodejna se tak otevírá hned 27.5. ve Skalici nad Svitavou a bude provozována Jednotou Boskovice. Jedná se o malou prodejnu v obci, kde přinese mimořádné zvýšení komfortu místním, díky 24/7 režimu. Prodejna se otevře symbolicky v den konání místní poutě, aby měl dostatek zákazníků možnost si ji vyzkoušet. „Naše družstvo provozuje několik typů prodejen a máme i několik desítek venkovských obchodů. Rádi bychom po odzkoušení technologie a spokojenosti zákazníků využili nový styl prodeje v dalších lokalitách,“ vysvětluje František Lžičař, předseda představenstva COOP Jednoty Boskovice.

Jak probíhá nákup

  1. Stáhněte si mobilní aplikaci DoKapsy od ČSOB  (aplikace je určena i pro ty, kteří nemají u ČSOB účet)
  2. Zaregistrujte se do aplikace
  3. Pro vstup do obchodu použijte QR kód ve svém mobilním telefonu.
  4. Vezměte si košík a nakupujte
  5. U pokladny naskenujte zboží
  6. Potvrďte nákup a zaplaťte platební kartou/mobilním telefonem
  7. Pro odchod z prodejny naskenujte opět QR kód z aplikace

Co je bankovní identita (BankID)

Bankovní identita lidem usnadňuje život a zbavuje je části starostí při vyřizování na úřadech i ve firmách. Je způsobem, jak bezpečně, jednoduše a zdarma prokazovat totožnost v digitálním prostředí, navíc bez ohledu na provozní hodiny. Používá se stejně, jako funguje přihlašování k internetovému bankovnictví.

Klienti bank se můžou díky bankovní identitě přihlašovat do portálů státních úřadů a prostřednictvím digitální platformy Bank ID i do klientských zón soukromých firem. V průběhu letošního roku se očekává další napojení soukromých společností a nových služeb eGovernmentu, kde bankovní identita pomůže usnadnit život. Firmám bankovní identita přináší zjednodušení podnikání, více klientů a jejich rychlejší a pohodlnější obsluhu. Bankovní identita usnadňuje uživatelům přihlašování, ověřování a potvrzování transakcí a nejnověji i digitální podepisování dokumentů. Možností využití služeb bankovní identity bude stále více.

Bankovní identita v Česku:

  • 5,5 milionu unikátních uživatelů
  • 1,3 milionu unikátních přístupů od spuštění služeb
  • 7 zapojených bank
  • Využívána pro přístup k digitálním službám státu a soukromých firem

Jak je prodejna zabezpečena proti krádežím

  • Každý zákazník je jednoznačně identifikován prostřednictvím bankovní identity
  • Prostor automatických prodejen je kompletně pokryt kamerovým systémem
  • Prodejna je napojena na pult centrální ochrany, přičemž při každém vstupu zákazníka do prodejny je systém aktivován

 

Zdroj: Direction PR, s.r.o.

Praha, 28. května 2023