Svět businessu se radikálně mění. Svůj podíl na tom mají velcí globální hráči. Jak jsou na tom ale české firmy ze segmentu SME? „To je otázka, kterou se v JPF Czech intenzivně zabýváme, zdá se, že rok 2025 jim nejspíš moc neulehčí. Klíčové výzvy z roku 2024 naberou na naléhavosti,“ upozorňuje Jiří Jemelka, zakladatel JPF Czech.
Do hry vstoupili asijští e-shopoví giganti
Do oblasti e-commerce vstupují noví hráči převážně z Asie. Není žádným tajemstvím, že český zákazník je na ceny velmi senzitivní. To asijské konkurenci se vstřícnou a velkorysou cenovou politikou nahrává. Mnohdy tak čeští zákazníci hřeší i na ochranu svých osobních údajů. Za eliminaci nákladů jim to riziko stojí. Když k tomu přičteme ještě propracovaný marketing těchto hráčů, je to kombinace pro mnohé české menší a střední e-shopy smrtící. Řada z nich v letošním roce zanikla a v příštím roce trend zesílí. V současné tržní situaci zkrátka ztrácejí domácí internetové obchody a tržiště konkurenční výhodu, pokud nejsou lovebrandem. Ostatně v minulém roce na asijských e-shopech, jako jsou Temu či Shein, nakupovalo až 32 % Čechů, v rámci EU je to ještě o 3 % spotřebitelů více.
Situace dopadá i na české výrobce. Musí hledat nové partnery a snižující se konkurence na trhu e-commerce pro ně znamená zvyšující se náklady. Majitele tuzemských internetových obchodů i jejich dodavatelů čeká rok těžkého rozhodování. Musí si odpovědět na dvě otázky. Jsem ochoten investovat do budování lovebrandu? A vyplatí se mi v tomto odvětví ještě vůbec podnikat?
Krize automotive bude bolet
Odvětví prochází radikální transformací, aby vyhovělo požadavkům EU. Cesta fosilních paliv je zpečetěná a automobilky ve velkém chrlí drahé elektromobily a hybridy. Jen je tu drobný problém. Lidé jim moc nevěří, infrastruktura potřebuje investice. Tisíce těchto vozů stojí na odstavných parkovištích výrobců po celé Evropě.
Jenže tento problém se šíří do celé ekonomiky, na automobilový průmysl je navázáno asi 7 % evropského HDP. U nás pak 9 %. Automotive tvoří v České republice asi 26 % celkové výroby a 24 % exportu. Velkým automobilkám dodává komponenty a služby řada malých a středních českých podniků, pochopitelně je největším zahraničním partnerem právě Německo s koncernem Volkswagen. Českým dodavatelům bych v tuto chvíli radil začít zvažovat krizové scénáře a inovaci výrobních programů pro jiná, perspektivnější odvětví.
Trh práce pro malé a střední firmy
To, co odlišuje úspěšné zaměstnavatele od neúspěšných, je firemní kultura. Do té běžně vkládají značné prostředky velké společnosti a nadnárodní korporace. Malé a střední podniky ale musí tuto výzvu řešit se stejnou naléhavostí. Pokud nebudou investovat do kvalitní firemní kultury a smysluplné práce, čekají je prohlubující se potíže při obsazování klíčových pozic. Přitom přilákání mladých talentů a odborníků s cenným know-how je pro rozvoj v segmentu SME a budování stabilní tržní pozice nezbytné. Naše rada z JPF Czech zní: přestaňte na lidech šetřit a nemyslete přitom jen na částku na výplatnici, ta totiž není jediným rozhodujícím faktorem.
Udělejte si ve firmě pořádek s umělou inteligencí
Když máte dobře zaplatit lidi, protože bez nich se prostě podnikání neobejde, musíte taky myslet na optimalizaci nákladů a procesů. Jednou z cest, jak si v tomto směru rozvázat budget a lépe alokovat zdroje, je důslednější využití nástrojů digitalizace a umělé inteligence. Je to vynikající analytický nástroj, můžete s ním být napřed a reagovat na řadu situací pružněji. A nakonec je umělá inteligence i katalyzátor vzdělávání vašeho týmu, motivujte jej, ať se v práci s AI zdokonaluje. Bude to vaše konkurenční výhoda, která má šanci přilákat do vaší firmy také mladé uchazeče.
Zdroj: JPF Czech
Praha, 5. ledna 2025