Pražští obchodníci v prvním říjnovém týdnu zaznamenají výrazně vyšší tržby od čínských zákazníků. Důvodem je týdenní pracovní volno, které začíná Dnem vzniku Čínské lidové republiky. Během Zlatého týdne je na cestách kolem 705 milionů Číňanů. Z toho 6 milionů se chystá opustit území Číny. Nejznámější české outletové centrum Fashion Arena Prague Outlet očekává, že během Zlatého týdne jeho obchody navštíví zhruba o ¾ více Číňanů než v ostatních týdnech v roce. Minulý rok Číňané utratili za cestování během Zlatého týdne 1,9 bilionu korun.
Na výlet či dovolenou se chystá každý druhý Číňan
Čína má v současné době 1,4 miliardy obyvatel a je nejlidnatějším státem na světě. Pokud v Čínské lidové republice nastane několikadenní celostátní pracovní volno, do pohybu se dají stamilióny lidí, což je znát nejen v Číně, ale i v jiných státech světa. Zlatý týden je v Číně velmi oblíbeným obdobím pro cestování mimo město i za hranice Číny. Podle čínské Národní správy cestovního ruchu se v rámci Zlatého týdne v loňském roce vydalo na výlet či delší dovolenou 705 milionů Číňanů. „Vyšší příjmové třídy Číňanů, kteří navštěvují Evropu, mají velmi rády naši kulturu a módu. Fashion Arena Prague Outlet v posledních letech zaznamenává výrazně větší návštěvnost Číňanů obecně a samozřejmě ještě větší během Zlatého týdne. Letos očekáváme, že se jejich počet v našich obchodech v tomto týdnu oproti jiným týdnům zvýší až o 70 %,“ uvádí Petr Křivonožka, Tourism Business Development Manager, Fashion Arena Prague Outlet, a dodává: „V souvislosti s nadcházejícím čínským Zlatým týdnem jsme realizovali speciálně zaměřené marketingové kampaně cílící na turisty přijíždějící z Číny. Nově zkoušíme s touto cílovou skupinou komunikovat i přes klíčovou asijskou obdobu evropského Facebooku, která se jmenuje WeChat. Se zajímavou nabídkou, která je velice atraktivní pro čínskou klientelu, letos přichází 20 značek, nejvíce se však nakupuje ecco nebo například Swarovski.“
Útraty za 4,9 bilionu korun, cesty za 1,9 bilionu korun
Podle časopisu Forbes vloni Číňané v rámci Zlatého týdne utratili historicky nejvyšší souhrnnou částku, která meziročně vzrostla o 10,3 %. V maloobchodech, restauracích a prodejnách s občerstvením v roce 2017 nechali 1,5 bilionu jüanů, což je 4,9 bilionů korun. Za služby spojené s cestovním ruchem během Zlatého týdne zaplatili 584 miliard jüanů (1,9 bilionu korun).
Počet přijíždějících turistů z Číny výrazně stoupá
Podle Českého statistického úřadu se vloni v Česku ubytovalo celkem 185 000 Číňanů, což je o úctyhodných 27,8 % více než v předešlém roce. V porovnání s ostatními národnostmi jsou to právě Číňané, kteří vykázali největší meziroční nárůst. Sílící zájem o Českou republiku souvisí také s dopravní dostupností. „V současně době nabízí Letiště Praha letecké spojení do celkem čtyř destinací v Číně, jde o Peking, Šanghaj, Si-an a Čcheng-tu. Linky jsou provozovány třemi leteckými společnostmi, konkrétně Hainan Airlines, Sichuan Airlines a China Eastern Airlines. Celkem je momentálně mezi Prahou a Čínou k dispozici devět letů týdně,“ uvádí Roman Pacvoň, tiskový mluvčí Letiště Praha.
Obliba Prahy je u čínských turistů aktuálně teprve na vzestupu, například i proto, že v Číně běží seriál z doby před Druhou světovou válkou s mnoha záběry pořízenými v Praze.
Čínský Zlatý týden: oslava vzniku republiky
Čínský Zlatý týden je týdenní pracovní volno, které následuje po Dni vzniku Čínské lidové republiky (1. říjen). Zlatý týden je znám především tím, že jej velká část Číňanů využívá k cestování. Během tohoto období jsou na cestách stamiliony Číňanů, kteří míří za příbuznými nebo do různých turisticky oblíbených destinací. V souvislosti s čínským Zlatým týdnem každoročně zaznamenávají růst tržeb přepravní společnosti, hotely a ubytovny, poskytovatelé cestovního pojištění ale i běžní obchodníci, a to jak na území Číny, ta i za jejími hranicemi.
Zdroj: Fashion Arena Prague Outlet
Praha, 19. září 2018