Obliba českých výrobků u zahraničních zákazníků roste a slaví úspěch v konkurenci nejen Evropy. Svědčí o tom čísla o exportu českých výrobků prostřednictvím společnosti Lidl za rok 2018, která jsou téměř o miliardu vyšší než za rok předchozí. Lidl loni vyvezl výrobky 150 českých výrobců do 25 zemí Evropy a USA za 6,4 miliardy korun.
Čeští výrobci se v evropské konkurenci prosazují stále více. Podle aktuálních údajů za rok 2018 prodej jejich výrobků v prodejnách Lidl stoupl o 16 %, na 6,4 mld. Kč oproti 5,5 mld. Kč v roce předchozím. Nárůst je přitom kontinuální již řadu let. České výrobky tak lze najít v prodejnách Lidl ve 25 zemích napříč Evropou i v USA.
Do TOP 10 odběratelských zemí podle objemu vyvezeného zboží patří Slovensko, Maďarsko, Polsko, Rumunsko, Velká Británie, Chorvatsko, Slovinsko, Litva, Řecko a Bulharsko. Novinkou v exportu byly v roce 2018 Rakousko, Srbsko a také USA, kam Lidl vyvezl české pivo pod značkou Argus.
Řada zemí přitom svůj odběr českých výrobků oproti loňsku několikrát znásobila. Mezi největší „skokany“ patří Portugalsko, Velká Británie, Irsko, Francie a Řecko.
Do TOP 10 potravinářů podle objemu vyvyzeného zboží pak patří Mlékárna Pragolaktos, Krahulík – Masozávod, LE & CO – Ing. Lenc, Veseta, Delimax, La Lorraine, Družstvo BRAMKO CZ, Hortim-International, Moravia Lacto a Alimpex – Maso.
Pomyslnou první příčku přitom obsadil výrobce hygienických prostředků, společnost Drylock Technologies s.r.o., která pod značkou Lupilu vyváží především dětské pleny.
„Kvalitní české výrobky se na trzích napříč Evropou prosazují čím dál více, konkurence je přitom ve všech zemích obrovská. Loňský výrazný nárůst o téměř miliardu korun je pro nás i pro naše české dodavatele skvělá zpráva,“ hodnotí čísla Michal Farník, jednatel společnosti Lidl Česká republika, pod jehož vedením Lidl export českých výrobků zajišťuje.
Pro české firmy je přitom vývoz zboží pod privátnímí značkami Lidlu jednoznačnou výhodou. Ty musí splnit vysoké nároky v oblasti kvality. Ty má ale Lidl nastaveny úplně stejně i pro české prodejny a bez rozdílu pro všechny dodavatele. Důležitou podmínkou je pak schopnost dodávat požadovaný objem zboží i do dalších zemí. České firma se ale díky Lidlu mohou prosadit na zahraničních trzích jednodušeji, protože nemusí hledat partnery pro prodej nebo investovat do marketingu v dané zemi. Jednoduchá je i logistika – výrobce zboží doveze pouze do jednoho centralniho skladu a dalsi dopravu už kompletně zajišťuje Lidl.
To potvrzuje i Petr Grabec, ředitel pro výrobu a obchodní vztahy ve společnosti Delimax: „Co se týče složení výrobků, nepřipouští Lidl žádné kompromisy. Díky tomu máme velký náskok před konkurencí. S Lidlem se také dostáváme na trhy, na něž bychom bez jeho pomoci nepronikli. Kdyby náš hummus nebyl prvotřídní kvality, neměli by Španělé důvod kupovat typickou středomořskou lahůdku v Hodoníně.“
Zdroj: Lidl
Praha, 25. února 2019