Čeští věrnostní karbaníci – s čím hrají?

Průměrný Čech využívá v současnosti 18 různých věrnostních programů, přičemž do 13 z nich je zaregistrován osobně. To, že mají Češi takto kladný vztah k věrnostním kartám, v menší míře i k věrnostním aplikacím obchodníků či poskytovatelů služeb, a též které konkrétní věrnostní programy a zákaznické portály bodují v Česku nejvíce, ukazují výsledky rozsáhlého výročního výzkumu „Věrnostní programy a zákaznické portály 2023“, realizovaného výzkumnou agenturou Incomind.

Vedle 13 věrnostních programů, v nichž jsou čeští spotřebitelé v průměru zaregistrováni osobně, využívají ve zbývajících 5 případech toho, že do programu vstoupil některý z jejich rodinných příslušníků. Mezi muži je celkový počet využívaných věrnostních programů 17, mezi ženami je to 19, přičemž ženy nejen že využívají více programů, ale jsou i častěji těmi osobami v domácnosti, na něž je věrnostní program registrován – u žen se jedná o 14 registrací do programu, zatímco muži jsou registrováni „jen“ v 11 programech a dalších 6 využívají na jméno partnerky či někoho dalšího z rodiny.

Vůbec nejvýznamnějšími uživateli věrnostních programů jsou ženy čtyřicátnice a muži třicátníci. Obě tyto skupiny uplatňují v průměru 21 věrnostních programů, z toho do 15 z nich jsou jejich příslušníci registrováni osobně. Nelze však říct, že věrnostní programy jsou v oblibě jen u hlavních produktivních věkových skupin, jejich výhod požívají nadprůměrně také mladí, lidé do 30 let. Tato skupina využívá v průměru 20 věrnostních programů, ale typické je pro ně sdílené využívání, když v bezmála polovině případů benefitují ze systému, do něhož sami nejsou registrováni.

Asi nepřekvapí, že největší konkurence mezi věrnostními programy je v segmentu potravin, resp. mezi řetězci s rychloobrátkovým zbožím (FMCG). V českých domácnostech najdeme v průměru téměř 5 využívaných FMCG věrnostních programů! „Jednotlivé věrnostní programy jsou konkrétními zákazníky využívány samozřejmě s různou intenzitou. Nic to ovšem nemění na tom, že velký počet programů, využívaných domácnostmi, svědčí o velmi slabé loajalitě českého spotřebitele. Na straně obchodníků pak nevyhnutelně vede k nezbytnosti dobře znát očekávání zákazníka a nepřetržitě pracovat na programu, a to jak z hlediska jeho celkového pojetí, tak i při nastavování jednotlivých kampaní“, říká František Trunec ze společnosti Incomind.

Využívání více než jednoho věrnostního programu je příznačné i pro celou řadu dalších segmentů retailu, zejména pak pro drogerie (v průměru 2 věrnostní programy), lékárny, elektro a módu. Ve službách panuje tvrdší konkurence věrnostních programů hlavně ve finančním sektoru (mezi bankami a poskytovateli finančních služeb) a v gastronomii (mezi řetězci stravování a občerstvení), kde zákazníci rovněž využívají v průměru více než jen jeden věrnostní program.

Komplexní výzkum společnosti Incomind „Věrnostní programy a zákaznické portály 2022“ se věnoval nejen postojům k věrnostním programům a jejich využívání v obecné rovině, ale hned celé stovce věrnostních systémů (programů, zákaznických portálů či mobilních aplikací) jmenovitě. Vůbec nejsilněji si s věrnostními systémy Češi spojují společnosti Tesco (Clubcard), Lidl (Plus) a Kaufland (Card), mimo potraviny pak drogistické a lékárenské řetězce dm (active beauty), Teta (Klub), Dr. Max (Karta výhod, která je nadále vůbec nejvyužívanějším věrnostním systémem) a BENU (Plus). V ostatních segmentech jsou nejvíce v povědomí loajalitní systémy společností Alza (Plus+, Premium), IKEA (Family), Sportisimo (Klub), Datart (VIP Program), Decathlon či Shell (ClubSmart).

Pozici nejdoporučovanějšího věrnostního programu obhájil Moneyback České spořitelny před programem Můj Albert. V hodnocení prostřednictvím míry ochoty doporučit věrnostní program si meziročně významněji polepšily mj. věrnostní programy sítí čerpacích stanic Tankarta ORLEN Benzina, MOL Move a dodavatelů energií innogy Premium či E.ON Bonus.

 

Průměrný počet věrnostních programů využívaných v domácnosti

 

Segment Celkem Muži Ženy 18-29 30-39 40-49 50-59 60-70
CELKEM 17,9 17,3 18,5 20,0 18,3 20,0 17,0 13,7
Potraviny / FMCG 4,7 4,5 5,0 4,7 4,6 5,0 4,7 4,5
Drogerie 2,0 1,5 2,4 2,3 2,1 2,2 1,9 1,4
Lékárny 1,6 1,4 1,7 1,5 1,5 1,6 1,6 1,5
Elektro a velcí on-line hráči 1,4 1,6 1,3 1,5 1,5 1,7 1,4 1,0
Banky / finanční sektor 1,4 1,5 1,3 1,6 1,5 1,4 1,3 1,2
Móda 1,3 0,9 1,7 1,5 1,5 1,5 1,2 0,8
Gastronomie 1,3 1,3 1,3 2,1 1,4 1,6 0,9 0,5
Sport 1,1 1,2 1,1 1,1 1,2 1,6 1,1 0,6
Nábytek 0,9 0,9 1,0 1,1 1,0 1,1 0,8 0,6
DIY 0,9 1,0 0,8 0,9 0,7 1,0 0,9 0,8
Čerpací stanice 0,8 0,9 0,6 0,9 0,8 0,9 0,7 0,5
Dodavatelé energií 0,3 0,3 0,2 0,3 0,3 0,2 0,3 0,3

 

Parametry výzkumu „Věrnostní programy a zákaznické portály 2023“: reprezentativní spotřebitelský výzkum na vzorku 1001 respondentů ve věku 18-70 let provedený metodou CAWI (on-line dotazování) v říjnu 2023.

 

Zdroj: INCOMIND s.r.o.

Praha, 24. listopadu 2023