Český startup Pikito, průkopník inovativního modelu obchod jako služba neboli Retail-as-a-Service (RaaS), rozšiřuje ve velkém svou síť sdílených prodejen. Ještě letos přibudou k již existujícím prodejnám v Praze, Bratislavě a Bukurešti další 3 prodejny – Brno, Ostrava a druhá Bratislava. Jedinečný model, ve kterém si může jakýkoliv e-shop otevřít svou vlastní kamennou prodejnu za jeden měsíční poplatek, sklízí úspěch u největších českých e-shopů.
„Obchod jako služba je perfektním spojením online světa s klasickým retailem,“ říká David Verner, CEO Pikito. „Zákazník má stále zájem o fyzický kontakt s produktem, chce ho vidět a vyzkoušet si ho. Zároveň chce ale pohodlí a benefity online nakupování, což si začínají e-shopy uvědomovat a my se snažíme tento trend plně reflektovat. Jsme přesvědčení, že prodejny jsou nezbytným prvkem udržitelného růstu e-shopů v přitvrzujícím konkurenčním prostředí. Vliv má především vstup zahraničních tržišť (Allegro, Temu) a přesun čistě offline hráčů do online prostředí.” dodává Verner.
Pikito nabízí e-shopům kompletní servis kamenné prodejny včetně vyškoleného personálu bez jakékoliv vstupní investice. Internetové obchody tak mohou mít svou vlastní prodejnu do dvou týdnů, která slouží zároveň jako výdejna zásilek, prostor k vyzkoušení produktu či vrácení. Pikito představuje finančně dostupnou cestu k vybudování multi-channel značky, a to nejen v České republice. “Vlastní prodejna je klíčovým nástrojem pro odlišení e-shopu od konkurence a pomáhá v budování důvěry a kredibility, které jsou často rozhodující pro dokončení nákupu online,” doplňuje Verner.
Úspěšný e-shop není zárukou funkční kamenné prodejny
Úspěch sdílených prodejen jde ruku v ruce s náročností procesu otevření vlastního retailu. Po zdolání finančních a legislativních výzev je výsledek nadále nejistý. Příkladem je dnes již 400 milionový e-shop Kulina zaměřující se na kvalitní vybavení do kuchyně a domácnosti. “I přes veškeré snahy náš retail nedosahoval požadovaných výsledků. Rozhodli jsme se jít proto na Slovensku a v Rumunsku cestou prodejen Pikito. Na Slovensku jsme již po 3 měsících zaregistrovali očekávanou “hokejku” v konverzním poměru, který se zvýšil o krásných 13,30 %,” říká Antonín Štětina, CEO e-shopu Kulina.
Benefity Pikito zahrnují nejen dostupnost a budování značky e-shopu, ale také úspornost. “Od startu spolupráce s Pikito se nám 44 % objednávek v Bratislavě přesunulo z dopravy na adresu a externí výdejní místa na výdej na prodejně. Díky tomu jsme zásadně ušetřili v logistice a na obalových materiálech,” dodává Štětina. Během podzimní sezóny zaznamenala Kulina dokonce přesun 50 % objednávek na výdej na prodejně. V Pikito je možné balíček od partnerského e-shopu rovnou rozbalit, vybrat si jen část objednávky a zbytek na místě vrátit. “Zážitek z návštěvy prodejny vede k lepšímu zapamatování značky Kulina a u zákazníků nakupujících poprvé, kteří si vyzvednou objednávky na prodejně, evidujeme o 12% více opakovaných nákupů než u ostatních metod doručení,” uzavírá Štětina.
Retail jako budoucnost online nakupování
Slibnou budoucnost Pikito potvrzuje zájem nejednoho velkého e-commerce hráče jako 4camping, ElNino, Růžový slon, Trenýrkárna, Angry Beards či Agátin svět. Řada z nich volí rychlejší cestu k zahraničním trhům právě skrze sdílené prodejny, které jim šetří čas a peníze. „Retail je náročnou disciplínou a každá prodejna potřebuje alespoň 2 až 3 roky na pořádný rozjezd. Na to nemá v rychlém prostředí e-commerce každý energii, nemluvě o náboru veškerého personálu na prodejnu, který je nutností,“ doplňuje Verner. V příštím roce plánuje s Pikito expanzi do velkých evropských měst a do konce roku 2026 mít 20 a 25 prodejen po celé Evropě. Pikito tak otevírá novou kapitolu v historii maloobchodu a posouvá hranice propojení online a offline světa.
Zdroj: Pikito
Praha, 29. května 2024