Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR a Elektromobilní Platforma ve spolupráci se Zastoupením Evropské komise v ČR a EIT Urban Mobility uspořádaly expertní seminář k budoucnosti dobíjecí infrastruktury pro elektromobily v kontextu aktualizované evropské směrnice o energetické náročnosti budov (Energy Performance of Buildings Directive, EPBD). V hledáčku byly primárně požadavky směrnice mířící na české obchody.
Odborný seminář svedl dohromady klíčové hráče ze strany obchodníků, státní správy, elektromobilní komunity a dalších souvisejících odvětví. Novela směrnice EPBD přináší ambiciózní cíle pro výstavbu dobíjecí infrastruktury pro elektromobily na parkovacích místech různých typů budov (požadavky ve zjednodušené podobě naleznete v příloze). Vztahuje se i na parkovací místa jednotlivých prodejen, retailových parků či velkých nákupních center. Obchodníci budou muset zajistit výstavbu dobíjecích bodů v garážích uvnitř budov i na přilehlých parkovištích.
Zástupci retailu počítají s dalším rozvojem elektromobility v Česku a aktivně se připravují na investice v této oblasti. Hledají zároveň způsoby, jak co nejefektivněji reflektovat potřebná opatření vyplývající ze směrnice, které jsou nyní předmětem transpozice do českého právního řádu. Naráží přitom na výzvy z hlediska ekonomické i technické proveditelnosti.
„Je evidentní, že podíl elektrických vozidel v České republice bude v průběhu času stoupat. Obchodníci plánují do elektromobility investovat nemalé finanční prostředky. Požadavky směrnice EPBD je nicméně třeba specifikovat tak, aby odpovídaly reálnému chování zákazníků a dávaly ekonomický smysl. Požadavek postavit na parkovištích co největší počet nabíjecích stanic bez ohledu na to, jestli je budou zákazníci reálně využívat, smysl nedává. Lidé stráví v supermarketu v průměru 30 minut. Proto má, v případě parkovišť u obchodů, smysl investovat do menšího počtu rychlých dobíjecích stanic než budovat mnoho pomalých dobíjecích bodů, které nebude dávat zákazníkům smysl během krátkého nákupu využívat,“ zdůrazňuje Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
“Za Elektromobilní Platformu cíle směrnice plně podporujeme. Je důležité, aby se dobíjecí infrastruktura v různých typech budov rozrůstala a aby lidé měli možnost dobít svůj vůz i během nakupování. Zároveň ale rozumíme zástupcům retailu, kteří žádají, aby byly požadavky na zajištění dobíjení, stanovené směrnicí, přizpůsobeny reálným potřebám zákazníků.” uvádí Lukáš Folbrecht, tajemník Elektromobilní Platformy, která sdružuje nejvýznamnější hráče v oblasti elektromobility v ČR. „Celkově jsme velmi rádi, že zástupci retailu investují do rozvoje dobíjecí infrastruktury na parkovištích obchodů, ať už v důsledku regulace či na základě vlastní úvahy. Robustní dobíjecí infrastruktura na parkovištích umožní obchodům přilákat uživatele elektromobilů, jejichž počty rychle rostou. Tím si udrží stávající zákazníky a získají nové. Související náklady mohou obchodníci optimalizovat kombinováním dobíjecích stanic s prvky moderní energetiky, jako jsou fotovoltaické panely, bateriová úložiště či chytrá řešení řídící spotřebu energie v rámci budovy i dobíjení.“
Zástupci obchodu i elektromobilní komunity vedou intenzivní dialog se státní správou o tom, jakým způsobem se evropská pravidla odrazí v českém prostředí tak, aby dávala co největší smysl, jak z hlediska pozitivních dopadů na životní prostředí, tak z hlediska efektivity vynaložených nákladů. Evropská komise nyní diskutuje s členskými státy o detailech toho, jak pravidla uvádět v realitu na národní úrovni. Je proto třeba, aby intenzivně vnímala výzvy, kterým v této souvislosti čelí obchodníci nejen v Česku, ale napříč celou Evropskou unií. Seminář, který ve svých prostorách hostilo Zastoupení Evropské komise v ČR, je součástí této diskuse.
Debaty se přitom neomezily pouze na otázky legislativy. Na výstavbu dobíjecí infrastruktury se váže celá řada praktických kroků, které je nutné při realizaci souvisejících investic překonat. Jedná se například o zajištění potřebné kapacity distribuční sítě či, zejména pokud jde o parkování v uzavřených prostorech, souladu s požárně-bezpečnostními předpisy.
Ve všech těchto oblastech je třeba hledat společná řešení, která umožní přijatá pravidla co nejjednodušeji převést do praxe. Klíčová je přitom potřeba finanční podpory ze strany veřejných rozpočtů. Ministerstvo dopravy sice na veřejnou dobíjecí infrastrukturu z evropských prostředků alokovalo v Operačním programu Doprava pět miliard korun, tyto prostředky ale budou brzy vyčerpané a je třeba hledat další zdroje.
„Pro nadcházející léta hovoříme o skutečně rozsáhlých investicích do podpory udržitelnosti včetně elektromobility. Zlepšování životního prostředí je společným zájmem státu i podnikatelů, a proto by se na těchto investicích měl i nadále intenzivně podílet i stát. Věřím, že minimálně zdroje z fondů EU budou i do budoucna k dispozici, a pomohou tak rozvoji elektromobility napříč celou Českou republikou,“ dodává Tomáš Prouza.
“Stát by měl rozvoj dobíjecí infrastruktury podpořit také stanovením příznivých rámcových podmínek, zejm. pokud jde o požadavky na požárně-bezpečnostní opatření pro dobíjení v budovách, připravované v rámci novely vyhlášky č.23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb. Je také potřeba nadále zjednodušovat a zrychlovat příslušné schvalovací procesy, diskutovat možnosti snižování poplatků na rezervovaný příkon, zlepšovat kapacity distribuční sítě a rychlost připojování nových dobíjecích stanic” uzavírá Lukáš Folbrecht.
Požadavky EPBD na dobíjecí infrastrukturu pro elektromobily u nebytových budov
Zdroj: Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky
Praha, 11. prosince 2024