Věrnostní programy obchodníků jsou v České republice velmi oblíbené, alespoň jednu věrnostní kartu má na 92 % Čechů. Z průzkumu společnosti MasterCard vyplynulo, že nejčastěji mají lidé dvě až čtyři karty. Ve výsledku jich ale vlastní více, než skutečně používají – často totiž zapomínají, že nějaké věrnostní karty vůbec mají. Možnost sloučení věrnostních karet do karty platební by uvítalo 72 % Čechů.
„Vysoká oblíbenost věrnostních programů je dána tím, že zákazníkům mohou poskytovat řadu výhod, jako jsou slevy, odměny za nákupy a speciální nabídky. Ukázalo se však, že lidé by raději měli všechny tyto výhody zakomponované v jediné, a to platební kartě. Bonusy by tak získávali automaticky při nákupu, aniž by museli pokaždé hledat ve svých přeplněných peněženkách konkrétní slevové karty,“ vysvětluje Josef Machala, Loyalty & Acceptance Manager MasterCard. Podle průzkumu společnosti MasterCard, uskutečněného mezi tisícovkou lidí v souvislosti s anketou Obchodník roku 2015, vlastní věrnostní kartu některého obchodníka devět z deseti Čechů (92 %). Každý čtvrtý (25 %) vlastní čtyři až pět karet, pouze jednu kartu má 12 % lidí a jen 8 % lidí nemá věrnostní kartu vůbec.
Lidé mají více karet, než používají
Přestože v průměru vycházejí čtyři věrnostní karty na jednoho Čecha, realita v jejich užívání je jiná. Počet používaných karet je 3,5 na osobu, lidé ale v průměru často používají jen 2,5 věrnostní karty. Průzkum také ukázal, že ženy jsou častějšími uživateli věrnostních programů. V průměru vlastní ženy 5 karet a 3 často používají, na muže pak připadají 3 vlastněné a 2 hojně používané věrnostní karty.
Z hlediska věku je patrně nejvyšší využívání věrnostních programů u ekonomicky nejsilnější věkové kategorie 35–44 let. Značný je i rozdíl mezi těmi, kteří běžně platí platební kartou, a těmi, kteří ji nevyužívají. Lidé skeptičtí k používání platebních karet jsou méně ochotní využívat i věrnostních programů, na jednoho spadá v průměru 2,5 vlastněných a 1,3 často užívaných věrnostních karet. Platební kartu vlastní 94 % Čechů, ti v průměru mají 4,2 věrnostních karet a 2,7 z nich často využívají.
Češi by uvítali sloučení věrnostních karet do platebních
Průzkum společnosti MasterCard se zabýval i názorem lidí na možnost, kdy by mohli místo několika věrnostních karet mít výhody od všech prodejců zakomponované do své platební karty. „Lidé by tak nemuseli mít peněženky plné různých kartiček a zdržovat se jejich hledáním a vytahováním při placení. Také by se vyvarovali zklamání, že danou kartičku zrovna nemají u sebe, “ dodává Josef Machala. Z těch, kteří vlastní dvě či více věrnostních karet, by možnost sloučení uvítaly téměř tři čtvrtiny (72 %); s rostoucím počtem používaných karet roste i zájem o jejich sloučení do jedné. Sloučení věrnostních programů s platební kartou nabízí program MasterCard Priceless Specials. Po vstupu do programu získávají lidé u vybraných obchodníků z každé platby kartou peníze zpět.
Průzkum byl v listopadu 2015 realizován společností GfK Czech na na reprezentativním vzorku 1 000 respondentů internetové populace.
Zdroj: Ogilvy Public Relations
Praha, 15. ledna 2016