Po světě jsme známí jako národ pivařů, ale na velké experimenty s naším oblíbeným nápojem nás moc neužije. Ve výběru jsme stále konzervativní patrioti. Preferujeme piva z tradičních velkých pivovarů a víme, že pivo jedné značky má chutnat stále stejně. I přes širokou nabídku speciálů, svrchně kvašených piv a různých druhů radlerů u nás vítězí česká piva plzeňského typu. Vyplývá to z průzkumu obchodů Albert, který uskutečnily při příležitosti Mezinárodního dne piva.
Piva netradičních chutí to u českého konzumenta nemají úplně snadné. Svrchně kvašená piva jako ALE, IPA nebo stout si u nás hledají své fanoušky jen pomalu. Sáhnou po nich jenom 4 procenta Čechů. Nealkoholická piva si zvolí 7 procent lidí. Naopak vyššímu zájmu se těší radlery, vybrala by si je téměř jedna pětina Čechů. Největší oblibu si ale pořád drží česká piva plzeňského typu. Preferuje je šest z deseti lidí. Čeští pivaři mají také rádi, když pivo chutná pořád stejně. Neměnnou chuť preferuje šedesát procent z nich. Tomu odpovídá i zjištění, že osm z deseti milovníků piva upřednostní produkty z tradičního velkého pivovaru před těmi z malých restauračních.
Kromě názorů respondentů průzkumu potvrzují konzervativnost českého pivního trhu i spotřebitelů také statistiky obchodů založené na reálných prodejích. Ty ale ukazují, že rozšiřující se nabídka v prodejnách si najde své zákazníky. Pestrost pivní nabídky se pak nerozkročuje do světa, ale naopak se soustředí na Českou a lokální nabídku. „Zákazníkům nabízíme v prodejnách nejen pestrý výběr velkých českých pivních značek a regionálních piv, ale také piva z minipivovarů. Obliba regionálních i těchto lokálních piv roste, největší je ale stále zájem o ležáky a výčepní piva,“ popisuje Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
„Právě ležáky a výčepní piva tvořily v prvním pololetí letošního roku osmdesát procent prodejů. Druhý nejvyšší zájem byl o nealkoholická piva. Tento segment v prodejích vytrvale roste a překonal již desetiprocentní hranici, což poukazuje na měnící se životní styl a důraz na zdraví i odpovědnost za volantem či v práci. Na druhou stranu ale také dokazuje, že pivo je prostě českým národním nápojem a pokud Češi nemohou zvolit alkoholickou variantu, rádi si dají i pivo nealkoholické. Pivní speciály pak tvoří osm procent a radlery jedno procento prodejů,“ doplňuje Jiří Mareček.
Ideální čas na pivo? Pátek nebo víkend a posezení s přáteli
Nejčastěji si pivo dáme či na něj zajdeme v pátek nebo přes víkend. Dělá to tak více než polovina dotázaných. Jenom jedenkrát od pátku do neděle na něj zamíří necelých 30 procent a vícekrát pak 23 procent. Naopak v průběhu pracovního týdne se tímto nápojem osvěží jen 16 procent Čechů a každý den jej pije jeden z deseti. Jako výjimečnou událost bere jeho konzumaci jedna pětina.
Ideální příležitostí je posezení s přáteli. Během něj si jej vychutnají tři z deseti milovníků piva. Tímto nápojem také doplňujeme jídlo, dělá to téměř jedna pětina konzumentů. 17 procent si jej zase nejčastěji dá při oslavách a 14 procent při sportu nebo po práci. Konzumaci piva ovlivňuje také roční období. „Zákazníci jej s oblibou kupují v průběhu celého roku, ale vrcholů dosahuje během léta a pak přes Vánoce a Velikonoce. V letní sezóně nejvíce roste zájem o nealkoholická ochucená piva. Z balení jsou to pak plechovky, které se snadno přenášejí a lépe se s nimi manipuluje,“ doplňuje Jiří Mareček.
Chuť a značka rozhodují
Při výběru piva u nás nejčastěji rozhoduje jeho chuť, dále pak značka a cena. Příležitost a nálada hraje při nákupu jenom menší roli. U piva stejně jako u vína Češi zatím moc neřeší jeho párování s jídlem. V obou případech hraje pokrm u výběru podle průzkumu jenom zanedbatelnou roli. Přitom podobně jako u vína dokáže správná kombinace pozvednout chuťový zážitek i u piva.
Zdroj: Albert
Praha, 7. srpna 2020