Češi letos chtějí utratit za Vánoce v průměru 7700 Kč

Za vánoční dárky, výzdobu, jídlo a stromeček hodlají letos Češi utratit v průměru zhruba 7700 korun. Loni v tuto dobu plánovali útraty o 330 Kč nižší. Vyplývá to z aktuálního průzkumu banky Cetelem, který pro ni realizovala agentura Stem/Mark*.
Většina výdajů bude jako každým rokem směřovat na dárky. Jen za ně chtějí Češi utratit v průměru 4900 korun, což je o 250 korun více než loni. Za jídlo a výzdobu plánují lidé vydat v průměru 2300 korun a za vánoční stromek 500 korun. Z průzkumu banky Cetelem také vyplynulo, že drtivá většina lidí (93 procent) vynaloží na dárky do deseti tisíc korun a za jídlo a vánoční výzdobu do pěti tisíc korun.

Peníze se budou dávat pod stromeček hlavně na Moravě

Mezi nejčastější dárky bude patřit tradičně kosmetika (71 procent), oblečení (51 procent) a knihy (44 procent). Velice často chtějí lidé svým blízkým darovat parfém (39 procent). Každý pátý plánuje nakupovat vybavení do domácnosti či kutilské potřeby. Mezi oblíbené předměty k obdarování bude patřit také spodní prádlo (18 procent) a šperky a hodinky (17 procent).

Pětina lidí hodlá udělat svým blízkým radost finanční hotovostí. Platí přitom, že s přibývajícím věkem lidé darují peníze k Vánocům častěji. V plánu to má totiž 14 procent lidí do 30 let věku, ale v případě lidí přes 45 let věku jde už o dvojnásobek. Platí také, že s vyšším dosaženým vzděláním obliba peněz jako dárku pro blízké významně klesá. Nejméně budou finance darovat Pražané (11 procent), naopak nejvíce obyvatelé Moravy (23 procent).

Mezi nejčastější přání mužů patří oblečení

Peníze si přitom přeje jen 13 procent dospělých a například kosmetiku jen 11 procent. Mezi nejčastější přání patří oblečení, které si přeje pětina. Ačkoli si jej přejí o něco více ženy, je nejčastějším přáním i mužů. Následují knihy (18 procent) a parfém (17 procent), který by udělal radost především ženám. Přeje si ho každá čtvrtá.

Dárky pro děti tvoří zpravidla 30 až 70 procent celkových nákladů na dárky (79 procent). Spolu se vzrůstající ochotou lidí utratit za dárky více než v loňských letech roste také ochota koupit dětem více, co si přejí. Letos by se přání měla vyplnit 42 procentům, což představuje nárůst o pět procentních bodů. Více než polovina dětí (55 procent) se dočká vytoužených věcí alespoň částečně.

Starší děti touží letos po penězích častěji než loni

Čím jsou děti starší, tím bývají jejich přání náročnější. Zatímco ty v předškolním věku touží podle rodičů v drtivé většině po hračce (88 procent), u školáků už se začínají přání diverzifikovat. U dětí od 6 do 10 let tak vedle hraček, stavebnic a stolních her (66 procent) zaujímají důležité místo také mobilní telefony (24 procent), tablety a čtečky (19 procent) a počítače a notebooky (16 procent). Tři procenta dětí v tomto věku už touží po penězích. U starších dětí a dospívajících hraje prim oblečení (46 procent) následované mobily (25 procent) a penězi (21 procent). Touha po penězích u starších dětí podle rodičů roste. Loni si je totiž přálo jen 17 procent.

Muži plánují nakupovat dárky na poslední chvíli, ženy se těší na povánoční slevy

Téměř polovina lidí (47 procent) nakupuje dárky na poslední chvíli. Významně přitom mezi nimi převažují muži (54 vs. 39 procent). Nejčastěji budou Češi kupovat dárky pro čtyři až pět osob (30 procent), například pro více než 10 lidí bude dárky shánět zhruba každý devátý Čech.

Převážná většina lidí nakoupí všechny dárky tak, aby byly pod stromečkem (70 procent). Dalších 14 procent, tedy zhruba každý sedmý, hodlá pořídit dárky pro ty, se kterými se neuvidí o Štědrý den, až mezi svátky, a to z důvodu očekávané výhodnější koupě v povánočním období. Pro 12 procent jsou pak slevy lákavé natolik, že v nich plánuje nakoupit dárky i pro ty, se kterými se uvidí o Štědrém večeru. Zcela kvůli povánočním slevám odloží nákupy dárků čtyři procenta Čechů.

Využít slevy po svátcích pro nákupy zboží pro vlastní potřebu je již teď rozhodnuta čtvrtina lidí, jedná se především o ženy (27 vs. 21 procent). Dalších 38 procent se k využití slev přiklání.

*1001 respondentů, přelom října a listopadu 2015

 

Zdroj: Cetelem

Praha, 13. listopadu 2015