Roboty, drony a jazykoví asistenti jako je Alexa firmy Amazon změní logistické a výrobní procesy. Do systémů skladového hospodářství jsou implementovány metody Scrum a webová rozhraní budou brzy standardem. Konference Logistics IT na veletrhu CeMAT nahlédne do blízké budoucnosti.
V Rakousku je podle mnohých pozorovatelů tato budoucnost už nablízku. Průkopníkem je rakouská firma Magna Steyr. Nelze se divit, protože firma Magna Steyr také bojuje jako tolik výrobců automobilů s volatilitou, rozmanitostí variant a požadavkem zákazníků, velkých OEM z Evropy a USA, neustále zkracovat time-to-market neboli termíny dodání na trh.
Odpověď rakouského výrobce automobilů? Inteligence, robotika, technologie a lidé. Vize Wolfganga Zitze, viceprezidenta divize Contract Manufacturing a jeho týmu: Agilní výroba budoucnosti je založená na autonomních dopravních jednotkách pro dopravu materiálu a produktů přímo k pásu dopravními systémy bez řidiče, které se pohybují volně v prostoru.
Cílem rakouské firmy Magna Steyr je spolupráce člověka a robota v montáži vozidel. Roboty jsou inteligentní nástroje, které nejsou bezpodmínečně napevno instalované v daných bodech, nýbrž se pohybují s dělníky tam, kde je nutno plnit úkoly. Firma Magna Steyr investuje do technologie, robotů, ale i další techniky jako jsou například drony, které svými sensory na palubě evidují a porovnávají stav skladů. Co dělají výrobci automobilů s drony? Inventurní procesy nebo rešerše skladů ad-hoc včetně porovnávání se systémem ERP.
Drony na skladě a nikoliv na ulici
Příklad firmy Magna Steyr není ojedinělý: „Ano, drony pro provádění inventury, na tom pracují i naši zákazníci,“ prohlásil na konferenci veletrhu CeMAT Logistics IT Michael Baranowski ze společnosti TEAM z Paderbornu. Zákazník identifikuje plné palety pomocí kamery a data jsou předávána do WMS ProStore. „To je první cesta, ale do budoucna musíme na leccos brát zřetel, například co když najednou ve skladě letí pět nebo šest dronů a přitom se tam pohybují zaměstnanci, “ říká M. Baranowski. Prof. dr. Ulrich Müller-Steinfahrt z Vysoké školy ve Würzburgu-Schweinfurtu doplňuje: „Drony nebudou v blízké a střednědobé budoucnosti využívány pro doručování balíků, ale ve skladech vidím pro jejich využití mnoho možností. “
Intralogistika prožívá boom. Uplatňují se v ní nové technologie také ze světa spotřeby, jako Alexa, ve skladech se využívá stále více kolaborativních robotů například firem Kuka, ABB, Fanuc nebo Universal Robots. „Právě v logistické branži mnoho lidí zakládá startupy,“ říká prof. dr. Müller-Steinfahrt. Branže poskytuje možnosti růstu především firmám, které se zabývají vývojem softwaru. Tyto firmy i další zavedené firmy využívají pro svá agilní řešení programování scrum. Firma Viastore například implementovala svou WMS agilně v sedmi sídlech zákazníka Igefa. To znamená, že se úkoly zpracovávají v týmech v jednotlivých krocích, neboli sprints, protože mnohé vývojové projekty jsou příliš komplexní, aby mohly být začleněny do jednoho rozsáhlého plánu. Dlouhodobý plán (Produkt Backlog) se stále zlepšuje a zdokonaluje. Detailní plán (Sprint Backlog) se vytváří vždy jen pro další cyklus (Sprint). Tím se plánování projektu soustředí na to podstatné.
Soustředí se nebo také redukuje na to podstatné, což je přáním všech logistiků. Wolfgang Albrecht ze společnosti Vanderlande jde dokonce o krok dál: Jeho vizí zítřka je sklad připravený k přemístění. Cíl: Řešení automatizace, která lze flexibilně začlenit do logistických procesů pomocí Plug and Play bez pevného šroubového spojení. To potvrzuje Wolfgang Zitz z firmy Magna Steyr a potěší určitě i Controlling z firmy Magna Steyr, protože firma Vanderlande také počítá do budoucna s pronájmem dopravní techniky – první projekt už běží při odbavování zavazadel na letišti, kde zákazník podle potřeby objednává další techniku nebo ji redukuje.
A pracovníci v logistice? V tom byli všichni diskutující zajedno: Lidé v logistice zůstanou, ale budou mít jiné nové úkoly. A pohled do Rakouska tuto tézi potvrzuje: Firma Magna Steyr koupila 1 000 robotů a současně zaměstnala 2 000 pracovníků.
Zdroj: Deutsche Messe AG
Praha, 23. ledna 2018