Účinnosti nabývá nové evropské nařízení o obecné bezpečnosti výrobků, známé také pod zkratkou GPSR. Nařízení upravuje povinnosti týkající se bezpečnosti výrobků dodávaných na evropský trh. Jaké povinnosti nařízení přináší a koho a jakých výrobků se týká?
GPSR ukládá nové povinnosti všem výrobcům, dovozcům, distributorům, včetně on-line prodejců, kteří výrobky dodávají na evropský trh nebo je na evropském trhu prodávají, s cílem zvýšit ochranu spotřebitelů a jejich bezpečnost zamezením vstupu nebezpečných výrobků na trh a v případě, že se tak stane, v zavedení postupů vyloučení takových výrobků z trhu. „Většina povinností je již dnes zavedena jinými evropskými i českými právními předpisy, takže GPSR nepřináší až tak revoluční a komplexní změny, jak jiné evropské předpisy v posledních letech,“ uvedl Miroslav Hnilica, advokát Spring Walk advokátní kanceláře s tím, že nicméně významné změny, které je nutné nově zavést, přesto obsahuje. „Dochází ke zjednodušení a zpřehlednění evropských pravidel a zvyšuje se bezpečnost evropských spotřebitelů a jejich informovanost zejména v případě nakupování přes internet,“ upozornil Miroslav Hnilica.
Při posuzování toho, zda bude výrobek považován za bezpečný, se budou brát v úvahu zejména jeho vlastnosti, jeho označení, vzhled, případně jeho kybernetická bezpečnost. Co se týče samotných povinností, GPSR rozlišuje povinnosti výrobců, povinnosti dovozců, povinnosti distributorů, povinnosti on-line prodejců a povinnosti on-line tržišť, přičemž tyto povinnosti jsou vzájemně propojené. Jejich porušení může vést k velmi přísným sankcím, které se budou primárně řídit právními předpisy členského státu Evropské unie, na území kterého k porušení došlo. „Kontrola může probíhat dozorovými orgány dálkově on-line a o porušení povinností se může postižený subjekt dozvědět, až bude pozdě,“ upozorňuje Miroslav Hnilica, advokát Spring Walk advokátní kanceláře.
GPSR se nevztahuje na všechny výrobky
Mezi výrobky, na které nařízení neplatí, patří zejména potraviny, rostliny, živočichové nebo starožitnosti. Jejich ochrana je buď přísnější a je upravena v jiných předpisech (potraviny), nebo u nich nelze z podstaty věci očekávat, že budou splňovat bezpečnostní požadavky stanovené nařízením (starožitnosti). Nařízení však nerozlišuje, zda jsou výrobky nové nebo použité (s výjimkou již zmíněných starožitností).
Povinnosti výrobců
Povinnosti výrobců počínají již vytvořením návrhu výrobku. Výrobci jsou povinni zajistit, aby byly výrobky navrženy a vyrobeny v souladu s požadavky na bezpečnost, které nařízení požaduje. Před uvedením výrobku na trh musí výrobce provést interní analýzu rizik a vypracovat technickou dokumentaci obsahující alespoň obecný popis výrobku a jeho základní vlastnosti důležité pro posouzení bezpečnosti, přičemž průběžně zajišťuje aktuálnost dokumentace. Dále musí výrobek řádně označit a připojit řádnou identifikaci výrobce, přiložit návod a bezpečnostní informace v jazyce země, kde se bude výrobek prodávat.
„Nařízení nově zavádí systém sledování a oznamování rizik, na kterém se výrobci podílí, přičemž jsou povinni veřejně zpřístupnit své kontaktní údaje, v rámci kterých budou přijímat stížnosti na výrobky a vést je ve svém interním rejstříku stížností,“ upozorňuje Miroslav Hnilica, advokát Spring Walk advokátní kanceláře.
V případě, že by se výrobce domníval, že výrobek, který uvedl na trh, je nebezpečný, je kromě přijmutí příslušných opatření také povinen informovat o tom dozorové orgány prostřednictvím systému Safety Business Gateway, což je nový evropský internetový portál umožňující jednotlivým subjektům plnit povinnost informovat orgány a spotřebitele o nebezpečných výrobcích a nehodách.
Povinnosti dovozců
Před uvedením výrobku na trh jsou dovozci povinni zajistit, aby byl v souladu s požadavky bezpečnosti požadovaných nařízením a rovněž, že výrobce splnil svoji povinnost týkající se interní analýzy rizik, technickou dokumentaci a řádné označení výrobku a výrobce. V případě, že by se domníval, že požadované nebylo splněno, nesmí výrobek uvést na trh a vyrozumět výrobce a další subjekty prostřednictvím systému Safety Business Gateway. Stejně jako výrobci, i dovozci musí na výrobek uvést svoji řádnou identifikaci a zajistit návod a bezpečnostní informace v jazyce země, kde se bude výrobek prodávat. Přitom jsou povinni uchovávat technickou dokumentaci k výrobku a zajistit, aby skladovací a přepravní podmínky neohrožovaly bezpečnost výrobku.
Rovněž dovozci se podílí na systému sledování a oznamování rizik, kdy jsou primárně povinni ověřovat, zda povinnosti spojené se zavedením systému sledování a oznamování rizik řádně plní výrobce toho kterého výrobku. Dovozci se také podílí na systému sledování a oznamování rizik, v rámci kterých budou přijímat stížnosti na výrobky a vést je ve svém interním rejstříku stížností.
Povinnosti distributorů
Před dodáním výrobku na trh jsou distributoři povinni ověřit, že výrobce splnil svoji povinnost týkající se řádného označení výrobku, výrobce, že byl k výrobku přiložen návod a bezpečnostní informace v jazyce země, kde se bude výrobek prodávat, případně, zda některé z nich splnil dovozce, a zda je případný dovozce rovněž u výrobku řádně označen. V opačném případě nemůže dodat výrobek na trh. Distributor je rovněž povinen zajistit, že skladovací a přepravní podmínky neohrožují bezpečnost výrobku a podílí se na systému sledování a oznamování rizik. Obdobně jak dodavatel, v případě, že by se domníval, nebo jen měl důvod se domnívat, že požadavky na bezpečnost, případně další požadavky, nebyly splněny, nesmí výrobek dodat na trh a vyrozumět výrobce, dovozce a další subjekty prostřednictvím již zmíněného systému Safety Business Gateway. Rovněž distributoři musí mít zavedeny interní postupy pro bezpečnost výrobků.
Povinnosti on-line prodejců
Nařízení také specifikuje povinnosti v případě tzv. prodeje na dálku, kdy subjekty, které tímto způsobem výrobky prodávají (zejména e-shopy), musí zajistit, aby on-line nabídka produktů obsahovala alespoň následující údaje:
- jméno, zapsaný obchodní název nebo zapsanou ochrannou známku výrobce a poštovní a elektronickou adresu, na kterých lze výrobce kontaktovat;
- pokud výrobce není usazen v Evropské unii, jméno a poštovní a elektronickou adresu odpovědné osob, kterou je povinen disponovat,
- údaje umožňující identifikaci výrobku, včetně jeho vyobrazení a typu a případných dalších identifikátorů výrobku,
- případné varovné nebo bezpečnostní informace, které mají být k výrobku připojeny v jazyce, který je spotřebitelům snadno srozumitelný.
Povinnosti poskytovatelů on-line tržišť
Nařízení stanovuje zvláštní povinnosti tzv. on-line tržištím, jako jsou v současnosti například Allegro nebo nově on-line marketplace společnosti Kaufland. Ti jsou povinni se zaregistrovat na portálu Safety Gate, určit jednotné kontaktní místo, které umožní přímou komunikaci elektronickými prostředky s orgány dozoru nad trhem členských států v souvislosti s otázkami bezpečnosti výrobků a jednotné kontaktní místo, pomocí něhož s nimi mohou spotřebitelé přímo a rychle komunikovat v souvislosti s otázkami bezpečnosti výrobků. Zároveň jsou povinni přijmout opatření nezbytná k přijímání a zpracování příkazů k odstranění výrobků ze svého on-line rozhraní nejpozději do dvou pracovních dnů. Také jsou povinni navrhnout a uspořádat své on-line rozhraní způsobem, který obchodníkům nabízejícím daný výrobek umožňuje poskytovat o každém nabízeném výrobku nařízením vyžadované informace, a který zajišťuje, aby byly tyto informace v nabídce výrobků zobrazeny nebo byly spotřebitelům jinak snadno přístupné. Také musí případně pozastavit poskytování svých služeb obchodníkům, kteří často nabízejí výrobky, které nejsou v souladu s tímto nařízením.
Zdroj: advokátní kancelář Spring Walk
Praha, 13. prosince 2024