Angry Beards vykračují k vlastní výrobě

Česká značka kosmetiky Angry Beards majetkově vstupuje do společnosti Aromatica, českého prodejce a výrobce kosmetiky s 90letou tradicí a více než 30 lety zkušeností. Pro třebíčskou společnost, která stojí za úspěšnými značkami Angry Beards, Busy B a Calm B, jde o rozhodný krok směrem k vlastní výrobě. Až pětinu zakázkově vyráběných kosmetických hmot plánuje brzy začít „vařit“ ve Šlapanicích u Brna.

Skáčeme dopředu jako v raketových botách. Vždycky jsem snil o tom, že ‘černý zlato’ – tak kosmetice Angry Beards láskyplně přezdíváme – nebudeme jen prodávat, ale sami si ho budeme i vyrábět. Pro zákazníky chceme to nejlepší, takže si receptury už léta vyvíjíme sami, výrobu jsme zatím objednávali u profíků. A teď se těmi výrobními profíky začínáme stávat my,“ uvádí Tomáš Čech, zakladatel Angry Beards, který se loni umístil v žebříčku Forbes 30 pod 30.

Třebíčská firma se stala e-commerce ikonou v oblasti přímého prodeje zákazníkům (direct to customer, D2C), kdy přes 80 % tržeb generuje prodejem zboží, jež putuje ze skladu přímo k zákazníkům – bez prostředníků v podobě drogérií nebo digitálních tržišť. V odvětví kosmetiky jde o poměrně vzácný úkaz, který stojí na silných značkách a nekompromisní orientaci na potřeby zákazníků, často věrných fanoušků jednotlivých produktových řad.

Za blíže nespecifikovanou částku financovanou bankovními zdroji získává Angry Beards 70% podíl ve firmě Aromatica, zbylých 30 % bude podle ověřeného vzoru rozděleno v rámci motivačního programu mezi klíčové zaměstnance. Od akvizice kosmetického výrobního podniku pak Jan Trval, který v Angry Beards zastává pozici CEO, očekává, že firmě tento krok rozváže ruce při jednání s dodavateli a zkrátí čekací lhůtu u často vyprodaných produktů.

Kvůli finanční rentabilitě jsme byli odkázáni na zakázkovou výrobu. Za sedm let na trhu jsme ale vyrostli, obratem se pohybujeme kolem čtvrt miliardy korun, takže když se před námi objevila možnost akvizice výrobní firmy, neváhali jsme. Aromatica má bohaté zkušenosti s vývojem kosmetických hmot a navíc provozuje ve Šlapanicích i výrobní infrastrukturu, kde vznikají její téměř legendární bylinkové tinktury nebo přírodní kosmetika pro děti i dospělé. A brzy se tam bude vařit i naše funkční kosmetika,“ popisuje strategický záměr Trval.

Aromatica začíná třetí kapitolu

Aromatica se stane jedním z dodavatelů Angry Beards a přidá poslední dílek k naplnění vize obchodního modelu D2C, tedy pokrytí celého řetězce od výroby až po prodej přímo koncovým zákazníkům. Zákazníci tradiční české kosmetiky Aromatica se ale bát nemusí – noví majitelé plánují e‑shop zachovat a k tomu zlepšit zákaznickou zkušenost, urychlit doručení, vylepšit zákaznický servis a představit produktové novinky.

Aromaticu přiblížíme modelu D2C v obchodní části, aby byla blíže koncovým zákazníkům a její zboží bylo dostupnější. Nejsilnější výrobky zařadíme vedle naší značky dámské kosmetiky Busy B,“ nastiňuje další plány Tomáš Čech.

Příběh značky Aromatica se začal psát už v roce 1935, kdy se profesor Dr. Jan Rukavička pustil do výroby léčivých přípravků z bylin. Při znárodnění v roce 1949 brněnská firma zmizela ze světa – oživil ji v roce 1992 tehdy osmašedesátiletý Jan Rukavička mladší a navázal tak na odkaz svého otce. K tinkturám, sádlovým mastem, bylinným čajům a sirupům firma postupně přidala i výrobu šlehaných krémů, čisticích antibakteriálních gelů nebo dětské certifikované přírodní kosmetiky (CPK). V posledních letech Aromatica vykazovala tržby ve výši kolem 20 milionů korun a nedokázala najít správný impulz pro další růst.

Vzdát se společnosti, kterou jsme s rodinou budovali 33 let, je nesmírně těžké. Jsme ale rádi, že náš odkaz a tradiční receptury, které si za tu dobu zamilovaly miliony lidí, budou pomáhat i nadále. Výrobky Aromatica mají na trhu své místo. Proto věříme, že spojení s mladou českou firmou, která přináší novou energii a svěží vítr, je ten nejlepší krok. Budeme to s radostí sledovat zpovzdálí a těšit se z úspěchů,“ uvádějí k celé transakci manželé Ladislav a Hana Šimůnkovi, předchozí vlastníci společnosti Aromatica.

 

Zdroj: AMI Communications

Praha, 28. ledna 2025