Obchodník tento týden vydal třetí nefinanční report, ve kterém informuje o výsledcích, cílech a výzvách v oblasti udržitelnosti. Zaměřuje se na zdraví lidí i planety. Do roku 2040 se Albert zavázal být uhlíkově neutrální ve vlastním provozu, přičemž v posledních pěti letech se dostal za polovinu. Na kompletní neutralitě do roku 2050 pracuje s dodavateli i zákazníky.
K redukci skleníkových plynů na úroveň −50,2 % přispěla řada aktivit v čele s dlouhodobým plánem investic do modernizace prodejen a snižování jejich energetické a klimatické zátěže. V loňském roce šlo o více než 20 obchodů, přičemž každý z nich šetří v průměru třetinu energií, u prodejen s větší prodejní plochou to může být až polovina. Dále obchodník implementuje také tzv. building management system, který pomocí umělé inteligence řídí provoz veškerých technologií. Z pohledu svícení představuje nejvýraznější úsporu přechod na LED technologii – na konci roku 2023 ji využívalo už 95 % obchodů Albert.
„Při cestě k vlastní uhlíkové neutralitě se kromě energetických úspor, kde už jsme většinu zásadních úkolů splnili v posledních letech, zároveň díváme na možnost vlastní výroby elektřiny,“ popisuje Jiří Mareček, ředitel pro udržitelnost v Albertu. „V roce 2023 jsme nainstalovali 450 fotovoltaických panelů na střeše supermarketu v Příbrami. Dalším z možných prostředků ke snižování uhlíkové zátěže je pak nákup zelené energie,“ upřesňuje.
Klíčový je dialog s dodavateli
Zatímco emise skleníkových plynů ve vlastním provozu (tzv. Scope 1 a 2) dokáže obchodník přímo měřit a ovlivňovat, ve Scope 3, který tvoří 95 % celkových emisí, jde o náročnější problematiku. „Naší ambicí je připravit plán, který bude postavený na vzájemné spolupráci s dodavateli a také na aktivitách se zákazníky,“ vysvětluje Jiří Mareček. Už na konci loňského roku přitom Albert uspořádal seminář, kde propojil názory odborníků, přístup klíčových institucí i vlastní zkušenosti a předal je právě dodavatelům. V průběhu letošního roku obchodník oslovil přes 80 lokálních a téměř 50 globálních dodavatelů, aby je seznámil s problematikou redukce nepřímých emisí. Aktuálně probíhají setkání, která nabízejí platformu pro hlubší diskuzi o klimatických cílech a konkrétní spolupráci.
Třetí nefinanční report
Albert vydal v pořadí již třetí zprávu o udržitelnosti za rok 2023. Mezi klíčové ESG pilíře obchodníka patří neplýtvání potravinami, snižování uhlíkové stopy a redukce plastů. Ke společenské odpovědnosti přispívá obchodník také podporou prodeje zdravých výrobků či pomocí komunitám, jejíž aktivity dlouhodobě zastřešuje Nadační fond Albert. S bezmála 20 tisíci zaměstnanci je Albert jedním z největších soukromých zaměstnavatelů v Česku, důležitou součástí udržitelných aktivit je vedle rozvoje diverzity a inkluze či flexibility práce také inspirace ke zdravému životnímu stylu všech kolegyň a kolegů.
Jak jsme si vedli v roce 2023:
- Na cestě k vlastní uhlíkové neutralitě jsme překročili hranici −50 % oproti roku 2018. Začali jsme intenzivně spolupracovat s dodavateli pro zajištění výpočtu v tzv. Scope 3.
- Darovali jsme 3 500 tun jídla potřebným a stali se potřetí v řadě největším dárcem potravin. S potravinovými bankami jsme zahájili projekt večerního darování.
- Nabídli jsme přes 2 190 zdravých výrobků v portfoliu vlastních značek.
- Naše finanční a materiální pomoc komunitám dosáhla bezmála 15 milionů korun.
- Potkávaly se u nás čtyři generace zaměstnanců a ve vedoucích pozicích pracovalo 58 % žen.
Zdroj: Albert ČR
Praha, 5. října 2024