Nejoblíbenějším druhem koření českých spotřebitelů je jednodruhová varianta. V oblibě jsou ovšem také směsi koření a bylinkové směsi.
U směsí koření mají rádi Češi jasno. Zajímají se o jejich složení a preferují výrobky s přírodními surovinami, bez zbytečných přídatných látek a s co nejmenším obsahem soli.
Koření, bylinky, omáčky určené k dochucení pokrmů a nejrůznější směsi koření k české gastronomii neodmyslitelně patří. Jak dokazují data Spotřebitelského panelu GfK, téměř všechny české domácnosti k dochucování pokrmů využívají sůl, koření, kořenicí směsi a další přísady.
Koření nakupují skoro všichni
Čeští spotřebitelé si své pokrmy rádi dochucují kořením všeho druhu. „Naprosto nejpopulárnější jsou v tomto ohledu však jednodruhová koření a bylinky, které nakupují téměř všechny české domácnosti,“ konstatuje konzultantka Spotřebitelského panelu GfK Kateřina Králová. Oblibu tohoto druhu koření potvrzují také data společnosti Meidan (Market & Media & Lifestyle –TGI, 1. a 2. kvartál 2019). V průzkum na reprezentativním vzorku, který tato společnost provedla, uvedlo 83 % respondentů, že za posledních dvanáct měsíců použili k dochucení pokrmů nějaké koření, kořenicí směsi, marinády a jiná dochucovadla. Z těch, kteří je použili, 64 % deklarovalo, že šlo právě o jednodruhové koření a bylinky.
Dochucuje se i solí
Oblíbené jsou mezi spotřebiteli také směsi koření a sůl. Kořenicí směsi podle dat společnosti Median použilo 72 % a směsi různých druhů koření pak použilo 56 % těch respondentů, kteří nějaká dochucovala za posledních dvanáct měsíců použili. Sůl si za poslední rok podle dat Spotřebitelského panelu GfK koupilo osm domácností z deseti. Soli domácnosti ostatně nakoupí nejvíce, a to až 3,6 kg každá. Pro sůl Češi vyrazí do obchodu 3×–4× ročně a vydají za ni přibližně 12 Kč za kilogram. Sůl je z výše jmenovaných dochucovadel nejlevnější, naopak za bylinkové směsi si domácnosti připlatí. Jeden kilogram je vyjde na 1 040 Kč.
Největší podíl výdajů (téměř polovina) v kategorii připadá na vrub jednodruhovým kořením, která nakupuje průměrná domácnost 12× ročně. Celkem za ně v průběhu roku utratí 280 Kč, přičemž za tuto částku nakoupí 0,6 kg produktu.
Promoce jsou pod průměrem
Stejně jako prakticky všechny rychloobrátkové kategorie na českém trhu je i koření ovlivněno slevami, nicméně výrazně méně než ostatní segmenty. Na nákupy v akci připadá celá jedna čtvrtina výdajů do této kategorie, přičemž největší podíl promočních nákupů je patrný v segmentu marinád a bylinkových směsí (oba přes 40 %). Naopak s nákupem soli domácnosti na akci nečekají, takže je na promoční nákupy soli padne pouze 15 % výdajů.
Nakupuje se v hypermarketech
Při pohledu na zastoupení privátních značek v kategorii koření, kořenicích směsí a dalších dochucovadel je patrné, že v případě levnějších produktů, respektive produktů, na jejichž chutí není co zkazit, neváhají spotřebitelé sáhnout právě po těchto značkách. Není tedy divu, že je například každá čtvrtá koruna určená na nákup soli vynaložena na produkt uváděný na trh pod privátní značkou. Naopak u marinád, bylinkových a kořenicích směsí Češi raději sahají po výrobcích tradičních značek.
„Nákupům koření a přísad dominují moderní nákupní formáty, jako jsou hypermarkety, supermarkety a diskonty, kde české domácností utratí téměř tři čtvrtiny svých výdajů do této kategorie. V malých obchodech nakupují méně často a utratí zde třináct procent výdajů na tuto kategorii,“ konstatuje Kateřina Králová.
Trendem je příroda
Tak jako u jiných potravin sledují v souvislosti se snahou o zdravější životní styl čeští spotřebitelé také u dochucovadel a kořenicích směsí jejich složení. „Současným trendem je preference výrobků, které jsou co nejvíce přírodní, rostlinné, bez přídatných látek a s minimálním obsahem soli nebo cukru,“ popisuje Andrea Davidová, brand manažerka potravinových a čajových značek společnosti Unilever ČR.
Podle ní je v této souvislosti velmi důležité, aby bylo na obale jasně srozumitelně uveden seznam použitých surovin, ve kterých se mnohou spotřebitelé jednoduše orientovat. „S každou novinkou, kterou pod značkou Knorr uvádíme na trh, se snažíme tyto požadavky reflektovat,“ říká. Společnost Unilever letos rozšířila své portfolio o základní řadu koření pod značkou Knorr. „U jednodruhového koření garantujeme zemi původu, protože věříme, že zaručuje kvalitní chuť a vůni produktu. Nově tak pod značkou Knorr nabízíme papriku ze Španělska, bobkový list z Turecka nebo pepř černý z Vietnamu,“ popisuje Andrea Davidová.
Suroviny musí být autentické
U mnoha potravin spotřebitelé začínají dávat přednost domácí produkci. Dodržet tento požadavek v oblasti koření a dochucovadel je však prakticky nemožné. Existuje samozřejmě mnoho bylinek, které je možné pěstovat v České republice, ovšem i do české tradiční kuchyně neodmyslitelně patří koření, které se u nás nepěstuje, nebo přísady, které jsou již ze své podstaty zahraniční. Zahraniční původ surovin se také přepokládá u dochucovadel, které jsou typickou součástí některé národní kuchyně.
S tím, jak Češi cestují, poznávají také různé regionální pokrmy a suroviny na jejich přípravu pak hledají také na českém trhu. V tom případě požadují, aby suroviny byly autentické a pocházely z příslušného zeměpisného regionu. „Pokud si například vybírají výrobek konkrétní asijské kuchyně, rozhodně nechtějí, aby pocházel ze země mimo Asii,“ potvrzuje Adriana Matýsková.
Česnek jedině český
Na českou produkci sází společnost Moravia Garlic, která se, jak již název napovídá, soustředí především na česnek. Letos prošly redesignem její stávající produkty (česnekové pasty) a přibyly dvě novinky. „Jde o Sušený česnek Plátky a Sušený česnek Prášek. Při výrobě sušeného česneku používáme pouze kvalitní odrůdy českého česneku, přičemž celý proces výroby probíhá ručně, takže je zajištěna stoprocentní kvalita produktu. Při výrobě našich produktů nepoužíváme žádné konzervační látky,“ popisuje Petr Frkal, jednatel této firmy.
Jak zároveň dodává, protože je vstupní surovinou český česnek, potýká se výroba s problémy souvisejícími s importem levného česneku ze zahraničí, jako je Španělsko, Čína nebo Egypt. Ten do svých produktů používá řada jiných výrobců, a dostane se tak na mnohem nižší výrobní cenu. Protože v Česku stále působí velmi silný tlak na cenu, mají tito producenti relativně snazší cestu dostat se do maloobchodních řetězců. Nicméně, jak Petr Frkal dodává, existuje již u nás skupina spotřebitelů, kteří u dochucovadel dají před nízkou cenou přednost kvalitě. „Velice si zakládáme na kvalitních vstupních surovinách, a s tím je spojena i celá filozofie naší společnosti. Spotřebitelé po nás tuto kvalitu vyžadují,“ konstatuje.
Napsat komentář