Většina Čechů je zvyklá pravidelně snídat. Ve všední dny se na stole nejčastěji ocitá namazané pečivo či jogurty a cereálie, o víkendu, kdy je na ranní jídlo více času, si spotřebitelé nezřídka dopřávají něco teplého.
Z dat společnosti Median (Market & Media & Lifestyle – TGI, 3. a 4. kvartál 2018) je patrné, že téměř polovina dotázaných (45 %) snídá ve všední den hodně a 42 % alespoň málo. O víkendu ubývá těch, co deklarují malou snídani (37 %), zatímco hojnou snídani si dopřává nadpoloviční většina (52 %).
Je logické, že nejčastěji se o víkendech snídá doma. Tuto variantu uvádí 93 % respondentů, kteří ráno snídají. Ve všední den doma snídá jen 76 % respondentů, protože 17 % se jich nají cestou do práce nebo do školy. Přímo v zaměstnání nebo ve škole ranní jídlo konzumují 4 % dotázaných. Na snídani nesmí chybět káva, čaj nebo mléko, které na ni patří zhruba stejně ve všední dny jako o víkendu (66 % resp. 64 %).
Rozdíl je ovšem v tom, co Češi v tyto dny na snídani jedí. Zatímco během pracovního týdne ponejvíce konzumují slané pečivo namazané máslem (34 %), jogurty (27 %), slané pečivo namazané margarínem či rostlinným tukem, které je případně obložené (24 %), sladké pečivo (24 %) a ovoce a zeleninu (23 %), o víkendu je tomu jinak.
V sobotu a v neděli se sice na talířích ocitá oblíbené slané pečivo namazané máslem, které je případně obložené (33 %) a sladké pečivo (28 %), ale výrazně roste počet těch, kteří jako snídani uvádějí ohřáté párky nebo vajíčka (30 %), protože ve všední dny si na nich pochutnává jen 14 % dotázaných. Ve všední dny jako by Češi více dbali na zdravý životní styl, protože se relativně hojně konzumují také cereálie, kdežto o víkendu se mnohem častěji snídají také palačinky a lívance.
Mladí hledají alternativy
V oblasti snídaní panuje v Česku dlouhodobý trend. Chléb nebo rohlík namazaný máslem a na něm položený plátek šunky nebo sýra je možné považovat za českou klasiku, kterou snídá už několik generací. „Lze však vysledovat, že čím dál více lidí dbá, aby součástí snídaně byla také čerstvá zelenina nebo ovoce. Zvyšuje se také kvalita pečiva a příklon spotřebitelů k pečivu celozrnnému s vyšším obsahem vlákniny,“ říká Jan Teplý, ředitel obchodu, nákupu a marketingu společnosti Madeta.
„Zejména mladí lidé dnes hledají zdravější alternativy a často ke snídani konzumují například müsli se šlehaným podmáslím,“ přidává se Jan Vlk, Sales and Marketing Manager ve společnosti Interlacto. Právě ta pro strávníky jako alternativu k jogurtům letos na trh uvedla Šlehané podmáslí v balení o objemu 330 ml a jen s 1 % tuku. Firma Madeta rozšířila bezlaktózovou řadu o Lahůdku zahradní jahody, k níž v průběhu června přibude bezlaktózový polotučný tvaroh. Trh nově obohatilo také rodinné 380gramové balení vanilkového Lipánka.
Produkty bez laktózy nabízí také společnost Hollandia, která rozšířila sortiment o Bílé bezlaktózové jogurty již před třemi lety, a loni na podzim k nim přibyly dvě nejoblíbenější příchutě, jahoda a borůvka.
Máslo z ořechů
Zejména několik posledních let spotřebitelé řeší v souvislosti s nutriční hodnotou obsah tuku ve výrobcích, nicméně se také učí rozlišovat mezi škodlivými a zdravými tuky, ke kterým se řadí zejména ty rostlinné. Na tyto spotřebitele již od svého vzniku míří firma Nutspread, která pro ně vyrábí ořechová másla. Letos pro ně přichystala novinku Nutspread Křupavé a slané v kombinaci pistáciový krém s kešu, kousky křupavých mandlí a špetkou mořské soli.
„Ideální je zařadit tento krém právě již k snídani na doplnění zdravých tuků a minerálů, zejména železa a hořčíku. Na rozdíl od jiných značek, naše máslo neobsahuje žádný cukr, umělá sladidla, přidané oleje nebo lepek a díky své neutrální chuti se hodí jak do sladkých kaší, tak například na pečivo jako náhrada klasického másla,“ popisuje jednatelka firmy Táňa Lišková.
Podle ní jsou především mladí lidé velmi ovlivněni reklamou, sociálními sítěmi a influencery. „Překvapivě hodně mladých v posledních letech snídá ovesnou kaši, přitom přibližně deset let zpátky se jednalo o oldschoolové jídlo našich babiček. Obohacují si je však právě o různé funkční a trendy potraviny,“ dodává Táňa Lišková.
Pečivo vylepšuje receptury
I když je v posledních letech spotřebitel nakloněn zejména zdravějším snídaním, obecně stále platí, že je spíše konzervativní a rád posnídá klasické pečivo, jako je rohlík či chléb. Pro ty, kteří preferují zdraví, je určena řada výrobků Fit den z pekárny Penam. Skládá se z osmi celozrnných chlebů, které se vyznačují vyšším obsahem vlákniny, bílkovin, minerálů a vitamínů. Letos k nim přibyla novinka Sporty pečivo ve tvaru rohlíku (s výhonky ze špaldy, prosa, jetele lučního a z tolice vojtěšky) a Večerní banketky, které je však navzdory názvu možné také snídat a svačit.
„Navíc je to pečivo, které se, díky sníženému obsahu sacharidů a zvýšenému obsahu bílkovin, může i večeřet, aniž by se spotřebitel musel strachovat o kila navíc. Jsou také ideální pro letní zdravější grilování,“ popisuje Karel Hanzelka, tiskový mluvčí společnosti Agrofert, kam Penam patří. Nejnovější novinkou pekárny jsou snídaňové Toustís, které je například v Anglii možné v obchodech najít pod názvem English muffin. „Zákazníci ovšem také rádi snídají sladké varianty pečiva, které jim dodají energii a zvednou náladu. Velké oblibě se těší toustové chleby, které jsou praktické právě na snídaně i svačiny,“ dodává Karel Hanzelka.
Složení spotřebitele zajímá
Na zdravé suroviny se zaměřila také společnost Mondelez Europe – odštěpný závod Česká republika, která v posledních letech pod značkou BeBe Dobré ráno na trh uvedla dvě řady založené na vysokém obsahu celozrnných cereálií a sušeném ovoci, oříškách či čokoládě. „Češi si na rozdíl o jiných národů rezervují na snídani velmi málo času. Kategorie snídaňových sušenek je také proto u nás ve srovnání se zahraničím velmi úspěšná. My jakožto producent máme radost, že se nám daří edukace spotřebitelů, kteří stále častěji snídají sušenky společně s jogurtem a ovocem,“ konstatuje Gabriela Bechynská, Corporate & Government Affairs Manager CZ/SK & Hungary této společnosti.
Ruku v ruce se snahou žít zdravěji se Češi v oblasti potravin zajímají o to, co jedí, a zajímá je, z čeho je jejich potravina vyrobena. „Naši spotřebitelé chtějí stále více opravdu vidět v produktu jeho konkrétní složky, například oříšky, či kousky ovoce. My se zároveň snažíme o snížení množství negativně vnímaných složek, jako je sůl, cukry či množství nasycených mastných kyselin,“ konstatuje Gabriela Bechynská.
„Dnešní spotřebitel je daleko více informován a neustále edukován, a to ať už díky různým pořadům o vaření, spotřebitelským testům, či foodblogerům na sociálních sítích. Tomu se pak musí přizpůsobit i nabídka, ať už formou novinek, či úpravou receptur,“ přidává se Michal Tkadlec, marketingový manažer společnosti MP Krásno. Novinka – Vysočina Kája, proto byla nedávno uvedena na trh se sníženým obsahem tuku a soli. Nejen na snídani je určena druhá novinka – Šunka dušená v páře, která neobsahuje lepek, zato má 94 % obsah masa.
Napsat komentář