Vypadá to, že nepřestaneme chodit do kamenných obchodů, které se budou vzájemně doplňovat s on-line světem. K zážitku z nákupu ale nepřispívají tradiční způsoby registrace zboží na pokladnách, spojené s častým čekáním ve frontách. Jaké technologie to mohou změnit?
Pokladních je nedostatek, cena jejich práce roste a problémem obchodu jsou nákupní špičky. Obchodníci hledají efektivnější způsoby odbavení zákazníků. Ti si už zvykli naskenovat nákup na samoobslužných pokladnách, nebo během nakupování a dělají to hlavně proto, že přitom ušetří čas. Ještě větší komfort by přineslo, kdyby odpadlo pracné pořizování jednotlivých položek nákupu.
Mezi laickou veřejností je nemálo rozšířená představa “zajet s nákupním vozíkem někam, kde by se naráz načetlo všechno zboží.” Ke zvýšení pohodlí vede i zjednodušení placení, nejlépe úplným zrušením pokladen. Oba trendy jsou známé pod pojmy frictionless shopping a cashierless checkout a objevují se zajímavá řešení.
Skok do budoucnosti: Amazon Go
Rovnou několik vývojových etap přeskočil Amazon, když otevřel v lednu 2018 v Seattlu svůj obchod Amazon Go. Zákazníci mluví o magickém zážitku. Stačí jim jen vejít do obchodu a prokázat se QR kódem v aplikaci Amazon Go. Od té chvíle se mohou po prodejně volně pohybovat, brát si z regálů zboží a bez zdržováním s placením odejít. Aplikace v mobilu jim zobrazí přehled nákupu s možností revize a za několik minut přijde mailem účet. S jednou aplikací může nakupovat celá rodina a každý z nich si brát vlastní zboží. Obchod nabízí hlavně čerstvé zboží k přímé spotřebě.
Amazon připravoval řešení několik let a záměrně nechává okolo trochu tajemství, když mluví o technologii, kterou používají samořiditelná auta: kamery, sady senzorů, mikrováhy, internet věcí, umělá inteligence a strojové učení. V prvním obchodě je 3 500 kamer a v pozadí průběžně pracuje armáda analytiků ladících modely nákupního chování zákazníků. Investice do technologie se odhadují na 3 až 5 mil. USD pro jeden obchod. Zástupce konkurenční firmy řekl v nadsázce, že se dopočítali návratnosti 1 000 let a za nějaký čas to už může být směšných 120 roků.
Analytik Mahaney z RBC Capital odhadl pro Forbes, že se, díky vysoké produktivitě na 1 m2 prodejní plochy, mohou Amazonu vrátit vynaložené náklady už za dva roky. Plán Amazonu je ambiciózní: do roku 2021 chce otevřít k dosavadním devíti dalších 3 000 obchodů. Zatím jde o prodejny s omezeným sortimentem a plochami okolo 160 m2. Průměrná velikost supermarketů je 5krát větší a nabídka mnohem širší. To je další výzva pro Amazon i pro ty, kdo by ho chtěli následovat.
Co na to ostatní?
Pro následovníky není snadné koncept Amazonu kopírovat. Hledají proto osvědčená klasická a levnější řešení, vhodná i pro větší obchody. Jde o kombinace self scanning, mobilních plateb a RFID identifikace pomocí smart nákupních vozíků nebo inteligentních regálů. Zpracování dat z kamer a senzorů připojují postupně. Největší řetězec na světě Walmart otevřel několik cashierless obchodů svého Sam’s Club: zákazník skenuje zboží mobilní S&G aplikací a na konci nákupu s ní také zaplatí. V obchodě nejsou pokladny, ale na chování zákazníků a na zboží dohlíží 700 kamer. To ještě není všechno: aplikace disponuje hlasovou navigací, která zákazníka dovede k hledanému zboží. Personál se věnuje hlavně potřebám zákazníkům, z nichž 90 % po první zkušenosti se S&G používá aplikaci k nakupování trvale.
Kalifornská společnost AiFi používá počítačové vidění, senzory a umělou inteligenci ve svém kontejnerovém konvenience obchodě Nano Store, provozovaném 24 hodin denně bez obsluhy a pokladen. Prodejní plocha je variabilní od 18 m2. Zákazník se pro vstup i platby prokazuje mobilní aplikací. Pro náš region je zajímavé, že na spolupráci s AiFi vsadil polský řetězec Žabka a své zkušenosti prezentoval na veletrhu EuroCIS 2019.
Chytrá řešení s RFID etiketami
Po ročním testování otevřel svůj experimentální obchod v Emeryville, Kalifornie, francouzský gigant Decathlon. Zákazník tady nenalezne klasické pokladny a může si vybrat některou z 20 mobilních skenovacích stanic rozmístěných po celé prodejní ploše o rozloze 4 000 m2. Obsluha vloží nákupní košík do stanice a nechá načíst najednou celý nákup z RFID etiket na zboží. Zákazníkovi stačí převzít do jeho mobilní aplikace digitální účtenku a zaplatit. Zajímavostí je, že tvůrci řešení jednoznačně preferují iPhony a Apple Pay.
Technologická společnost Adobe otevřela v Las Vegas prototypový obchod s řadou technologických novinek. Chytrá nákupní taška od startupu Twyst je schopná identifikovat RFID tagy do ní vloženého zboží a po ukončení nákupu odeslat mailem účtenku a zatížit zákazníkovu kreditní kartu. O něco vylepšené řešení představil Panasonic. Nákupní košík automaticky registruje do něj vložené zboží (označené RFID etiketou) a vystaví účet. Košík se položí na obdélníkovou clonu na automatické pokladně. Po platbě se dno košíku odsune a zboží sklouzne do připravené nákupní tašky.
Bezpečnostní tag se uvolní po zaplacení
Zajímavou alternativu nákupu bez pokladny ukázala na EuroCIS 2019 v Düsseldorfu firma Rapitag: mobilní aplikace dokáže z hard tagů, používaných k ochraně zboží proti krádeži, přečíst informace o nakupovaném produktu a uložit je do virtuálního nákupního košíku. Patentované řešení umožní elektronické uvolnění tagů, které se obvykle dělá mechanickými prostředky. Po zaplacení nákupu, opět přes aplikaci, se tagy uvolní a dovolí pronést zboží přes bezpečnostní rámy bez signalizace. Způsob nákupu vystihuje slogan scan-pay-remove-go. S ohledem na náklady se řešení hodí jen pro určitý sortiment, např. textilní. Rapitag nově navázal spolupráci s prodejcem elektroniky Media Markt Saturn.
Stačí přiložit zákaznickou kartu k elektronické cenovce
Nové schopnosti prokázaly elektronické regálové etikety, využívající technologii elektronického papíru, známou například ze čteček knih. Doposud byly pouze cenovkami se zpochybňovanou návratností investice, ale doplněním NFC komunikace se z nich stala interaktivní zařízení. Už dva roky testuje a na podzim 2018 spustil samoobslužné řešení bez pokladen „Tap to Go“ Albert Heijn v Nizozemsku. Používá k tomu elektronické regálové etikety (ESL) Opticon. K nákupu je potřeba zákaznická NFC karta, která se zaregistruje přes SMS, a aplikace pro chytrý telefon. Kartu nebo chytrý telefon přikládá nakupující k elektronické cenovce zboží, které si pak může rovnou uložit do tašky. Zelená LED na cenovce potvrzuje registraci položky. Výhodou aplikace v telefonu je okamžitý přehled o zakoupeném zboží. Do deseti minut přijde účet a proběhne platba z připojené platební karty.
Obchody Albert Heijn To Go prodávají občerstvení často na nádražích a cestující, podle mluvčího společnosti, už nikdy nezmeškají vlak. Dobu pro odbavení se podařilo zkrátit ze čtyř minut na 20 sekund. Novinka se postupně rozšiřuje do všech 80 prodejen Albert Heijn To Go a v plánech filipínského partnera Opticon je nasazení technologie také pro prodej v lékárnách.
Ucelené řešení, kombinující bezkontaktní platby s digitálními cenovkami, nabízí obchodníkům i Wirecard, dlouhodobě jeden z nejvýraznějších inovátorů v oblasti elektronických plateb, který spolupracuje s výrobcem etiket SES-imagotag. Jejich řešení používají konvenience obchody ve Francii.
Napsat komentář