Češi utratí za krmiva pro domácí zvířata ročně miliardy. Ochota vydávat na své mazlíčky peníze se přitom vztahuje i na výrobky „na přilepšenou“, tedy vedle pochoutek i na vitamíny nebo pamlsky zaměřené na zdraví. Jejich nabídka rychle roste. Přitom stále platí, že Česko je především psí trh.
„Vzhledem k vyššímu podílu tuzemských domácností vlastnících psy, mají tedy i u nás logicky vyšší odbyt výrobky pro psy,“ vysvětluje Ondřej Pejčoch, produkt manažer Mountfieldu. Stejné zkušenosti hlásí i internetový prodejce Mall a doplňuje, že na druhém místě jsou ze stejného důvodu kočičí krmiva. „Hlodavci, rybky, ptáci, koně a ostatní zvířata dělají pouhá tři procenta z obratu krmiv,“ upřesňuje Michala Gregorová, mluvčí Mall.cz.
To ovšem neznamená, že by krmiva pro další zvířata nenašla uplatnění. Jednou z novinek u společnosti Vafo Praha, jejíž vlajkovou lodí jsou krmiva Brit, jsou tzv. superprémiové receptury pro nejmenší chlupaté hrdiny Brit Animals.
„Extrudovaná krmiva pro hlodavce a králíky naši výživoví odborníci navrhli pro jejich komplexnost. Granule obsahují všechny prospěšné vitamíny a látky, kterým se tvor prostřednictvím chutné výživy nevyhne. Normálně si vybere, na které semínko, nebo rostlinu má chuť, ale stejně jako u dětí to není nejlepší cesta. A podle prodejních výsledků to ocenili i drobní chovatelé,“ vysvětluje Martin Šámal, ředitel marketingu společnosti Vafo Praha.
Navíc má podle něj řada ještě edukativní podtext. „Nejčastějšími ‚páníčky‘ morčat, křečků, činčil a zakrslých králíčků jsou děti. Snažíme se je programem Brit Animals Hero naučit, že k živému tvorovi musí být zodpovědní a pečliví. To je správný předstupeň chovu psa či kočky,“ dodává.
Nespočet kategorií a stále nové
Nejširší nabídka ale následuje poptávku a drží se krmiv pro psy a kočky. Trh je rozdělen na velké množství kategorií podle řady kritérií, ať už podle velikosti psa, stáří zvířete nebo například toho, zda je domácí mazlíček kastrovaný. K nim se navíc přidávají řady pochoutek a produktů podporujících zdraví zvířat, ale i nové kategorie u různých výrobců.
Jedna z prémiových značek Royal Canin například nedávno zavedla nové rozlišení pro krmiva pro psy podle životního stylu: na sportovní (sporting life), bytový (indoor life) nebo městský (urban life).
Z pohledu zákazníků je třeba v případě výběru zásob pro psy a kočky řídit se dvěma hlavními kritérii: tím, jestli jde o granulované, nebo takzvané mokré krmivo. Do něj se řadí konzervy a kapsičky. Lidé přitom většinou při krmení svých domácích mazlíčků volí kombinaci obojího. Na odbyt jdou ale hlavně suché typy krmiv. „Mokrá krmiva pro psy a kočky, tedy kapsičky a konzervy, dělají devět procent z kategorie krmiv pro kočky a psy,“ říká Gregorová.
Konkrétně v Mountfieldu mají úspěch značky Vivavita a Carnis, druhá jmenovaná především s kapsičkami pro kočky. „Šťavnaté kousky masa v chutné omáčce vysoké výživové hodnoty jsou pro kočky velice chutné a lákavé. Snadno se servírují a jsou jednorázově zkrmné,“ popisuje Pejčoch.
Napsat komentář