Tržby za potraviny rostou před svátky rychleji než během roku

Je samozřejmostí, že s blížícími se vánočními svátky rostou také výdaje českých spotřebitelů – nejen na dárky, ale také na potraviny. Nerostou však jen v porovnání s předešlými podzimními či letními měsíci, ale také v porovnání s předvánočním obdobím minulých let.

Stále častěji si tedy koncem roku jednoduše dopřejeme více a utratíme vyšší sumy za potraviny. Podle údajů maloobchodního auditu společnosti Nielsen přesáhly tržby za potraviny* v předvánočním období posledních dvou měsíců roku 2017 hodnotu 32 miliard Kč (maloobchodní trh obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, bez Makra) a obrat v listopadu a prosinci 2017 vzrostl výrazněji než během zbytku roku.

V porovnání se stejným dvouměsíčním obdobím roku 2016 došlo k navýšení tržeb až o 7 %, čímž se zvyšuje podíl předvánočních nákupů potravin z celoročního obratu potravinářského košíku a blíží se k 20 %.

Alkohol je tahounem předvánočních tržeb

Před Vánocemi utrácejí čeští spotřebitelé nejvíce za alkoholické nápoje, které tvoří téměř čtvrtinu z celkového předvánočního obratu (23 %). V listopadu a prosinci minulého roku utratili spotřebitelé za alkoholické nápoje 7,5 miliardy korun, což bylo o 12 % více než rok předtím. V porovnání se zbytkem roku, kdy tržby za alkohol meziročně rostly o 4 %, jde opravdu o výrazné navýšení.

Alkoholické nápoje se tak staly největším tahounem růstu výdajů a v rámci celého segmentu se jedná především o tvrdé alkoholy a nápoje z vína. Ty zaznamenaly meziroční růst o více než 14 % a při detailnějším pohledu vidíme rostoucí oblíbenost sektů a šumivých vín, hořkých bylinných likérů či perlivých vín, za které utratili spotřebitelé přibližně o čtvrtinu více než v předvánočních nákupech v roce 2016.

U nejsezónnějších alkoholických nápojů tvoří nákupy v období posledních dvou měsících roku více jak čtvrtinu z jejich celoročních tržeb, v případě extrémně sezónních sektů a šumivých vín je to dokonce až třetina. Výrazně sezónní je také rum / „tuzemák“, whisky, likéry či víno, jejichž tržby na konci roku ukrajují více než pětinu ze svých ročních tržeb.

Velmi silné postavení mají též čerstvé a chlazené potraviny s předvánočním obratem téměř 7 miliard korun. Velkou část tržeb tvoří zejména mléčné výrobky, kam mezi největší kategorie patří másla a margaríny, často využívané hlavně při pečení vánočních dobrot, ale také jogurty a sýry. Spotřebitelé v předešlém roce zaplatili za sýry výrazně více než předminulý rok – výdaje na tvrdé sýry byly vyšší o 118 miliónů korun. Navýšení výdajů za mléčné výrobky v minulém roce však značně ovlivnila vyšší průměrná cena v důsledku tzv. „máslové krize“.

Během svátků nakupujeme více kávy a kolových nápojů

Rychlejší růst tržeb ve sledovaném období doprovázel také nealkoholické nápoje, za které jsme zaplatili meziročně o 6 % více, a celkově se tržby vyšplhaly na téměř 5 miliard korun, kdy od začátku roku do října 2017 bylo tempo růstu tržeb pomalejší, na úrovni okolo 2 %. V sezóně před Vánocemi nejvíce utrácíme za kávu, která spolu s limonádami, a to hlavně s kolovou přichutí, táhne celkový růst výdajů na nealko segment. Ještě intenzivnější růst o více než pětinu zaznamenal menšinový segment energetických nápojů, jejichž obliba z roku na rok roste.

Výrazně rostou výdaje za sezónní cukrovinky

Do peněženek sáhneme více také kvůli cukrovinkám, po kterých v tomto období roste poptávka, nejvíce po čokoládových dezertech a typických vánočních sezónních produktech jako jsou kolekce, arabesky, salónky, figurky, adventní kalendáře a jiné speciality. Za sezónní vánoční cukrovinky utratili čeští spotřebitelé v říjnu a listopadu minulého roku více než 540 miliónů korun, což je o 66 miliónů více než rok předtím (+14 %).

 

Zdroj: Nielsen

Praha, 29. listopadu 2018