Zalando propojuje online a offline obchod

Koncept propojeného obchodu se zrodil před více než čtyřmi lety. “Tehdy jsme se z jednoduché online prodejny začali měnit v komplexní módní platformu. Stavíme otevřený ekosystém, který je zaměřen na propojení všech relevantních skupin módního průmyslu tak, aby mohly uspět v digitálním světě,“ říká Carsten Keller, viceprezident Direct-to-Customer v Zalando.

Do těchto skupin patří jak značky, tak maloobchodníci, influenceři a kreativci, výrobci a privátní labely. Po čtyřech letech se tak dnes Zalando blíží k dalšímu milníku: do konce roku se propojí s více než 600 kamennými prodejnami. Protože je integrovaná maloobchodní síť ústřední součástí firmy, Zalando věří, že toto propojení má pozitivní vliv na každého: jak na zákazníky, manažery obchodů, tak i na samotné Zalando. Proto se firma chystá v následujících měsících zprovoznit tento model ve spolupráci s mnoha dalšími partnery. Mezinárodní rozjezd konceptu je plánován na rok 2019 a jedním z jeho hlavních cílových trhů bude Nizozemsko.

Jak to funguje v praxi

Prostřednictvím integrovaného maloobchodu je možné propojit zásoby jednotlivých kamenných prodejen partnerů s online obchodem Zalando. Například, pokud si některý ze zákazníků objedná položku online, která není na skladě, ale je na skladě partnera, Zalando objednávku automaticky odesílá na jeho pobočku, která je nejblíže od adresy doručení. Daná prodejna objednávku obdrží a odešle ji přímo zákazníkovi.

„V budoucnu model využijeme také pro doručení ve stejný nebo následující den, jelikož partnerské kamenné obchody jsou zákazníkovi často blíže, než náš centrální sklad,“ vysvětluje Keller. „Společně tak vytvoříme zcela nový nákupní zážitek a to bez ohledu na to, kde přesně příjemce žije,” dodává.

Příležitostem pro zákazníky a prodejce se meze nekladou

Už dnes je patrné, že propojení online a offline světa se v budoucnu ještě zintenzivní. Nákupní cesta zákazníka již dlouhodobě probíhá napříč různými kanály a styčnými body: veškeré informace a inspirace jsou dostupné prostřednictvím mobilních telefonů (ať už na sociálních sítích, ve značkových obchodech či platformách) a samotný nákup včetně poradenství lze uskutečnit jak v kamenném obchodě, tak prostřednictvím online kanálu. Budoucnost s sebou přinese neomezené možnosti jak pro zákazníky, tak pro prodejce.

„Za 10 let budou značky i maloobchodníci čím dál méně přemýšlet nad jednotlivými kanály a prostředky komunikace a mnohem více se naopak zaměří na samotné zákazníky a jejich zvyky, potřeby a životní styl,“ říká Keller. „V tomto ohledu vidíme určitý rozvoj i v jiných maloobchodních sektorech v Evropě, například ve spotřební elektronice. Jasně to lze pozorovat na příkladu Číny. Platformy jako Alibaba či JD.com do jisté míry smazaly hranice mezi online a offline světem,“ doplňuje.

Podle Zalando kamenné prodejny postupně vylepšují své technologie a propojují se s digitálem. Silnou technologickou dynamiku offline trhu lze vnímat pouze jako mezistupeň k větší integraci obou světů – online a offline. Už nyní jde vidět, že maloobchodníci stále více investují do datových sítí, jelikož svým zákazníkům chtějí lépe rozumět. Tradiční retail tak čím dál více online obchod dohání z hlediska digitalizace, nesporně mají však oba modely své výhody, které se budou v rámci vznikajících platforem navzájem doplňovat. Bez digitalizace offline světa by tyto nové možnosti nemohly vzniknout.

„Spolupráce s 600 kamennými prodejnami nás naučila rozpoznat největší problémy, s nimiž se obchodníci denně setkávají, a pomohla nám uvědomit si, co je pro ně na tomto modelu nejdůležitější. Věříme, že propojený retail je nástroj, jak maloobchodu s módou opět vrátit dynamický růst,” říká Carsten Keller. “A to cesta propojeného retailu teprve započala,” uvádí závěrem.

 

Zdroj: Rubikon PR

Praha, 22. listopadu 2018