V České republice je prostor na 75 až 80 maloobchodních jednotek Oxalis. Cestu k dalšímu rozšiřování firmy vidí Petr Zelík, majitel společnosti Oxalis, v budování vlastních prodejen, spolupráci s franchisanty a exportu franchisy do zahraničí.
V roce 2017 překročil Oxalis poprvé v historii hranici 250 mil Kč obratu. Počet zaměstnanců na stálý pracovní poměr dosáhl 130 a je navíc doplněn několika desítkami brigádníků. V obratu stále dominuje čaj s podílem 60 %, káva tvoří 20 %, stejných 20 % náleží příslušenství a obalům.
Letos slaví společnost Oxalis 25. výročí. Jaké byly nejdůležitější momenty v existenci firmy?
Záhy po založení firma jsme v roce 1994 otevřeli ve Zlíně Čajovnu na Sadové. Brzy poté ji doplnila i prodejna a vznikl tak Čajový dům. V roce 1995 jsme vstoupili do Prahy a spustili obchod ve Vinohradském Pavilonu. O dva roky později následovala prodejna v Centru Černý most. Pražské provozovny byly pro vývoj společnosti nesmírně důležité, neboť znamenaly začátek prosperity firmy.
Dalším stěžejním okamžikem byl rok 1999 – k sypanému čaji přibyla komoditní káva a zároveň jsme v tomto roce zvládli proces míchání a aromatizování čajových směsí. Rok 2001 byl počátkem exportní činnosti. Dnes vyvážíme naše produkty do 28 zemí. Zlomem v historii bylo rovněž pořízení sídla ve Slušovicích v roce 2002. Poprvé jsme se tak ocitli ve vlastních prostorách. V roce 2005 se rozvinula spolupráce s katedrou designu při univerzitě Tomáše Bati, při které studenti vytvořili motivy aplikované na naše příslušenství. Vznikl Oxalis design. V roce 2009 jsme zakoupili plně automatizovanou balící linku. Velmi důležitý byl rok 2011. Pořídili jsme moderní pražičku a začali pražit výběrovou kávu. V tomtéž roce jsme se stali členem České asociace franchisingu a rozvinuli franchisový způsob podnikání dle mezinárodních zvyklostí. Na podzim 2016 byl spuštěn distribuční sklad v Tečovicích. Vlastní prostory tak v souhrnu dosáhly plochy 6 000 m2.
V roce 2017 síť vlastních a franchisových prodejen zahrnovala již všechna krajská města. V letošním roce jsme dopracovali masterfranchisový manuál – otevírá se tak cesta vývozu naší franchisy do zahraničí.
Kde se vzal název Oxalis, což je v říši rostlin šťavel?
Název firmy jsme vybrali doma s manželkou při jednom sobotním čajovém dýchánku. Našli jsme několik latinských označení rostlin, které nám oběma zněly libozvučně. Ve finále se objevila třeba jihoafrická květina Protea. Nakonec jsme ji nezvolili, poněvadž svádí kromě české i k anglické výslovnosti. Různí lidé by toto slovo vyslovovali různě. Jak už dobře víte, vyhrál to Oxalis – česky šťavel, ale také čtyřlístek. Právě čtyřlístek dával firmě do vínku potřebné štístko…
Oxalis si řada lidí stále spojuje především s čajem. Od léta 2013 jste ale také jednou z největších pražíren výběrové kávy v ČR. Kolik druhů kávy a čaje nabízíte?
Celkem máme ve stálé nabídce okolo 400 druhů sypaných čajů, několik desítek dalších je pak součástí zakázkové výroby. Zároveň produktová skladba obsahuje 25 výběrových káv a stejný počet káv aromatizovaných.
Váš sortiment je dnes ale více jak 1 600 položek. Co všechno tedy vaše portfolio zahrnuje?
Vedle sypaných čajů a výběrové kávy zahrnuje i vybrané pochutiny (kakao, sirupy, kandysový cukr, vanilkové lusky), plechové dózy, hrnky, konvice a soupravy, sítka a filtry, obalový materiál, knihy a tiskoviny, reklamní předměty a také dárková balení na bázi čaje a kávy.
Vyvíjíte vlastní čajové a kávové receptury. Jak dlouho trvá proces vývoje nového produktu?
Doba vývoje osciluje mezi týdny a měsíci. Jsou směsi, které vyladíme do konečné podoby opravdu v řádu několika málo týdnů. Pokud však cítíme, že si čaj i káva zaslouží byť i nepatrné korektury, pak se nezdráháme vylaďovat nové produkty i v řádu měsíců. Vždy však musí dojít ke stoprocentní shodě všech tří degustátorů.
Jsou čeští zákazníci konzervativní nebo jsou připravení objevovat nové chutě?
Čajový i kávový zákazník je obecně konzervativní. Rád opakuje své osvědčené nákupy a drží se oblíbených chutí i teritorií. Na druhou stranu roste skupina lidí, kteří se nebojí experimentovat a jdou doslova „z chutě do chutě“. Snažíme se tento okruh zákazníků všemožně podporovat, například tím, že každé čtvrtletí spouštíme sérii novinek.
Které druhy čajů a kávy jsou nejprodávanější?
Je paradoxní, že nejprodávanější skupinou sypaných čajů v našem sortimentu jsou čaje, které nemají s čajovníkem nic společného. Jde o čaje ovocné, mezi nimiž dominuje Babiččina zahrádka. Je také zajímavé, že zelené čaje se prodávají lépe než čaje černé. Obecně rovněž platí, že čaje aromatizované v prodeji výrazně předčí čaje čisté.
V oblasti káv jednoznačně dominuje Brazílie a Kolumbie, které mají u nás dlouholetou tradici. V dalekém závěsu za nimi je Peru a Keňa.
Projevují se v rámci České republiky nějaké regionální rozdíly v zájmu zákazníků?
Největší zájem zákazníků se koncentruje do Prahy a krajských měst. Je zde jednak největší kupní síla, jednak vyšší zájem o kvalitnější potraviny. Obyvatelstvo větších měst také není tak konzervativní a rádo zkouší nové trendy osvědčené v zahraničí.
V současné době se o zdravý životní styl zajímá stále více lidí. Takzvané superpotraviny se přidávají do nejrůznější potravin a nápojů. Jak je to v případě čajů?
Není tomu jinak. Různé superpotraviny jsou používány jako ingredience do čajových směsí (časté je užívání granátového jablka, aloe vera, acai nebo třeba kustovnice čínské).
Platí to i naopak, tzn. zelené čaje, rooibos nebo např. maté jsou součástí nejrůznějších druhů potravin (např. koláče, zmrzlina, bonbóny, čokoláda apod.) V této oblasti dominuje matcha, která je sama superpotravinou a je jako komponent přidávána do nejrůznějších druhů poživatin.
Kategorie káva patří podle GfK se 70% podílem vůbec k nejpromovanějším na trhu, u kakaa je to až 60 %, u čajů padne na akční nákup každá druhá koruna. Jak přistupujete k promocím v Oxalisu?
Naší nejširší skupinu zákazníků představují ženy ve věku 25 až 40 let a čím dál více i mladí lidé (bez rozlišení, zda muži či ženy) do 25 let, především z řad studentů. Tuto skladbu určuje především fakt, že ženy zákaznice a mladí lidé obecně více dbají na své zdraví i zdraví svých blízkých, a proto také snáze mění své nákupní zvyklosti. Prioritou u jejich nákupu již není pouze cena, ale kvalita, původ a dostatek informací. To jsou také ty nejdůležitější prvky naší obchodní strategie, tedy prezentovat se jako odborník v oboru, nabízet kvalitní sortiment a mít zkušený a proškolený personál, který zákazníkovi poradí.
Samozřejmě máme pro zákazníky připravenu i řadu přidaných služeb, jako je věrnostní systém s možností různých zákaznických výhod. Dvakrát za rok vydáváme vlastní magazín – Čajový list, který mají zdarma k dispozici na prodejnách a kde se dozví nejen o novinkách ze společnosti, ale také spoustu zajímavých informaci o čajích a kávě. Pravidelně jim také rozesíláme aktuální informace o nabídce a tipech prostřednictvím newsletterů a průběžně s nimi komunikujeme prostřednictvím sociálních sítí. Jako podpůrné prvky pak připravujeme různé soutěže nebo pravidelné ochutnávky v prodejnách.
Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2018…
Napsat komentář