Rakousko: Prodej klesl a prodejen ubývá

Vývoj v rakouském stacionárním maloobchodě začal letos po úspěšném loňském roce drhnout. Jeho obrat během ledna až června meziročně v nominálním vyjádření stoupl o 1,3 % na 34,6 mld. eur. Po započtení průměrného růstu spotřebitelských cen nastal reálný pokles o 0,6 %.

Nominální vzestup prodeje během ledna až června hlásí přibližně dvě pětiny maloobchodních jednotek, 18 % uvádí stejný obrat jako ve srovnatelném loňském období a 42 % vykázalo pokles. Vyplývá to ze zprávy, kterou zveřejnila Rakouská hospodářská komora (WKÖ).

„První pololetí letošního roku bylo poznamenáno výkyvy a celková dynamika stacionárního prodeje polevila,“ poznamenává Peter Buchmüller, který ve WKÖ vede sekci obchodu. Jaký bude vývoj během druhého pololetí roku 2018? Společnost KMU Forschung Austria vyhlídky na základě svého průzkumu charakterizuje jako stabilní až mírně optimistické. Podle ní 79 % dotázaných maloobchodníků počítá s tím, že se jejich obrat stabilizuje, 18 % očekává zvýšení a jenom 3 % se obává poklesu.

Optimismus v roce 2017 byl předčasný?

Letos se tedy nedaří navázat na povzbudivý trend z minulého roku, kdy obrat stacionárního maloobchodu nominálně stoupl o 2 %, tedy o 1,4 mld. na 70,6 mld. eur, včetně obratové daně. Šlo o nejvyšší nominální přírůstek od roku 2010.

Suma 70,6 mld. eur přepočtená podle průměrného ročního kurzu (26,33 koruny za euro) odpovídá zhruba 1,86 bil. Kč). Na stacionární jednotky připadá zhruba 95 % celkového maloobchodního prodeje (bez pohonných hmot).

Přihlédne-li se k průměrnému růstu cen v maloobchodě, vychází v roce 2017 reálný růst o 0,3 %. Nejvíce vzrostl prodej potravin (nominálně o 4,1 %), obuvi a koženého zboží (3,3 %). Naproti tomu největší pokles zaznamenal prodej elektrospotřebičů, počítačů a jejich příslušenství, fotografických potřeb a také hraček, jejichž prodeji nepomohlo ani předvánoční období.

Rakušané v přepočtu na obyvatele vydávají průměrně 3079 eur ročně, uvádí společnost RegioData Research. Podle ní maloobchodní trh s potravinami během posledních devíti let nominálně stoupl zhruba o čtvrtinu. Hlavním důvodem podle tohoto zdroje není vzestup cen, ale rostoucí zájem spotřebitelů o kvalitnější produkty.

Pro rakouský potravinářský maloobchod je příznačná vysoká koncentrace. Rewe Austria drží přibližně třetinu trhu, Spar-Gruppe 31 % a Hofer 19 %.

Počet maloobchodních jednotek během uplynulého roku klesl asi o 1 % na 37 400, což je menší úbytek než v předchozích letech. Loni se současně zastavil pokles prodejních ploch, které činí 13,7 mil. m2 (stejně jako v roce 2016). V období 2007 – 2012 se prodejní plocha rozšířila ze 14,1 mil. na 14,41 mil. m2. Potom nastal výrazný úbytek. V letech 2013 – 2016 se celková prodejní plocha stacionárního maloobchodu zmenšila o 710 tis. m2.

Rakousko i tak nadále v rámci Evropské unie vykazuje třetí největší maloobchodní plochu na obyvatele po Belgii a Nizozemsku.

Rozmach internetového obchodu

Evropané stále více nakupují v e-shopech, což platí i pro Rakušany. Ti v roce 2017 přes internet nakoupili zboží za přibližně 7 mld. eur, z toho u domácích obchodníků za 3,2 mld. eur. Většinu peněz tedy utratili v zahraničních e-shopech, hlavně německých. V rámci Evropské unie je podíl nákupů v zahraničních e-shopech vyšší jenom v Lucembursku a na Maltě.

Zmíněné údaje vycházejí z průzkumu společnosti KMU Forschung Austria mezi 2000 spotřebiteli a maloobchodními firmami sídlícími v Rakousku. V roce 2006 Rakušané přes internet nakoupili zboží přibližně za 1,5 mld. eur, o pět let později za 4,5 mld. eur a loni za zmíněných 7 mld. eur. Proti roku 2016 to bylo podle Svazu rakouského obchodu o 14 % více. „To znamená, že prodej distančního obchodu roste asi desetkrát rychleji než obchodu stacionárního,“ říká Rainer Will, šéf svazu. Nadprůměrným tempem rostou online nákupy bytového zařízení, potřeb pro domácí kutily (DIY produktů), drogistického a sportovního zboží.

Mezi internetovými obchodníky v Rakousku vedou Amazon, Zalando a Universal. S rostoucím zájmem Rakušanů o online nákupy se rychle zvyšuje i počet doručovaných balíků. Loni vzrostl o 27,3 % na 105,7 mil. (Business-to-Consumer). A tato „lavina“ se bude stále zvětšovat.

Průzkum KMU také ukázal, že čím vyšší jsou disponibilní příjmy domácnosti, tím častější a dražší jsou nákupy přes internet. Ve skupině domácností s čistým měsíčním příjmem kolem jednoho tisíce eur jich přes internet nakupuje 41 %, u domácností s příjmem přes 5000 eur měsíčně jsou to téměř tři čtvrtiny.

V Rakousku má vlastní webovou stránku přibližně 75 % maloobchodníků, ale vlastní e-shop provozují jenom dvě pětiny z nich. Tento poměrně nízký podíl experti vysvětlují především strukturou maloobchodu, pro kterou je příznačný značný počet menších rodinných obchodů až „obchůdků“. „Rozsah elektronické komerce, její záběr je dán především velikostí maloobchodního podniku,“ konstatuje Ernst Gittenberger z KMU Forschung Austria.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 9.2018…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.