Nová doba spotřební

Tendenci spotřebitelů nakupovat odpovědněji už nějaký ten pátek pozorujeme, zejména na trzích na západ od Česka. Překvapující ale je, jak rychle tento trend zesiluje a přichází na trh tuzemský.

Vyplývá to z nejnovější studie Havas Prosumer Report, jejímž základem je výzkum mezi 12 tisíci lidmi z 32 zemí včetně České republiky.

Závěr studie je jednoznačný: vstoupili jsme do nové éry, kterou můžeme nazvat dobou ohleduplné spotřeby.

Lidé už nehledají jen ideální poměr kvality a ceny, od nákupu očekávají „vyšší smysl“. Čím dál víc spotřebitelů si uvědomuje, že nákupní preference mohou významně ovlivnit stav jejich okolí i celé planety. Dokonce stejně, jako to, jaké si vyberou politiky.

Součástí nákupního rozhodování se stal i pocit viny

Nedílnou součástí jejich rozhodování se stal i pocit viny, že svým nákupem mohou stav planety zhoršit. Zákazníci vnímají ekologické a sociální problémy dneška naléhavěji a zároveň věří, že jejich spotřební chování je silou, která má šanci něco reálně změnit.

V tomto prostředí musí značky hledat nový smysl své existence. Říkáme tomu „meaningful brands“ a „meaningful connections“. Většina značek zatím toto očekávání nestíhá naplnit, nicméně i na českém trhu vidíme, že některé už vědí, co nabídnout.

72 % Čechů říká, že se snaží spotřebovávat méně

74 % nakupuje ohleduplněji a smysluplněji, než dříve

74 % má dobrý pocit, když podporuje místní výrobce, umělce a řemeslníky

A přestože vůle českých spotřebitelů trochu si připlatit za produkty, u nichž část z ceny jde na dobrou věc, je ve srovnání se zahraničním nižší, jedná se už i u nás o více než 40 % nových spotřebitelů.

Obzvláště mezi mileniály tak můžeme zaznamenat rostoucí počet těch, co běhají v adidaskách vyrobených z recyklovaných plastů z moře, umývají se Solidarity mýdlem od L’Occitane, půjdou nakoupit do Bezobalu a na pláž by si netroufli vyrazit bez náramku 4Ocean, který svědčí o jejich participaci na redukci plastů v oceánech.To je pár příkladů toho, kdy spotřebitelé získávají pocit, že svým nákupním rozhodováním aktivně přispívají k lepší budoucnosti naší planety a výrobci mohou zároveň ospravedlnit prémiové ceny.

Méně o značce a více o přínosu pro planetu

Není to tedy o tom, že by lidé začali ze dne na den konzumovat méně (i když už dnes se téměř polovina Čechů před nákupen častěji ptá, zda dané zboží opravdu potřebuje), ale jde především o to, že dávají přednost značkám, se kterými sdílí stejné postoje, názory a hodnoty. Ekologicky orientovaná společnost nebo firma podporující místní umělce se tak dostává do jasné výhody oproti konkurenci a je na nejlepší cestě stát se pro svého spotřebitele smysluplnou (meaningful brand).

V praxi to znamená, že marketéři se budou muset naučit prodávat něco víc než samotné benefity produktů, méně mluvit o své značce a více o přínosu pro planetu a společnost. Tyto pravidla si bude muset osvojit i retail. Z průzkumů jasně vyplývá, že většina zákazníků bude preferovat obchodníky, kteří se zaměří na transparentnost, kvalitu a zodpovědnost.

Otázku „Je to kvalitní – vydrží to dlouho?“ si při nakupování častěji klade 55 % lidí, u českých konzumentů to je dokonce 68 %.

Růst online prodeje v retailu znamená nejen nutnost relevantního obsahu, ale i to, že role kamenných obchodů se mění a že bude potřeba zákazníkům nabídnout unikátní zážitek, zábavu a potvrzení správné volby. Ti nejúspěšnější obchodníci budou schopni v lidech vyvolat pocit, že spolu s návštěvou a nákupem, který je pro ně příjemným zážitkem, přispívají něčemu dobrému.

Vztah, který si tak budují se svými zákazníky, je založen na dobrém pocitu ze sebe sama v kombinaci s radostí z nákupu. Tento pocit i nadále zůstává silnou osobní motivací pro více než 50 % dotázaných. Protože ti stejní lidé, kteří se chtějí chovat zodpovědně a konzumovat méně, připouští, že díky nákupu nových věcí se cítí šťastní, užívají si ho a zvyšují si s ním svoje sebevědomí nebo společenský status.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 7-8.2018…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.