Snídani preferujeme v domácím pohodlí, ale obědy a večeře nahrazujeme jídlem mimo domov. S rostoucím internetovým připojením, urbanizací, rychlým životním stylem a hektickou pracovní dobou roste poptávka spotřebitelů po pohodlných řešeních, které nám ulehčují život více než kdykoliv předtím.
Podle nejnovější zprávy Nielsen „Hledání pohodlí“ hraje zaneprázdněný životní styl a rostoucí propojenost stále důležitější úlohu i v nákupních rozhodnutích a stravovacích návycích. Spotřebitelé vyhledávají produkty a služby, které jim zjednodušují život a šetří čas, například jídlo s sebou, využívání restauračních služeb, donáška jídla domů a do práce nebo snacky.
Z údajů zprávy Nielsen vyplývá, že obědy a večeře jsou jídla, která budou nejpravděpodobněji nahrazována stravováním mimo domov. Andrea Vozníková, CMI & Shopper Leader CR/SR, doplňuje pohled na českého spotřebitele: „Drtivá většina Čechů snídá doma (až 98 %), ve východní Evropě je tento trend o něco menší (94 %), celosvětově dokonce spotřebitelé snídají doma ještě méně (84 %). Avšak při obědvání doma platí opačný trend, kdy v porovnání s východní Evropou i celosvětovým průměrem až 7 z 10 Čechů obědvá mimo domov. Podobně rádi Češi konzumují poslední jídlo dne mimo domov: téměř polovina uvedla, že večeří venku, zatímco například v okolních V4 krajinách je to jen třetina spotřebitelů.“
Zajímavostí českého trhu je z hlediska typu navštíveného stravovacího zařízení vysoké procento respondentů (83 %), kteří deklarovali posezení v restauraci v posledních 6 měsících. Téměř polovina konzumovala jídla s sebou z provozoven rychlého občerstvení anebo pouličního prodeje. Kavárny navštívili za poslední půlrok dva z deseti respondentů, což je výrazně méně než evropský průměr (35 %). Na druhé straně více než v okolních zemích konzumovali čeští respondenti street food (21 %), zatímco evropský průměr dosahuje 16 %.
Celosvětově roste i obliba donášky jídla domů jako alternativy rychlého stravování. Využívá ji až třetina světových spotřebitelů, před dvěma lety to bylo 31 %. „Ve východní Evropě je tento trend mírnější (26 %), avšak při bližším pohledu vidíme výrazné rozdíly ve spotřebitelských návycích v porovnání s okolními zeměmi v rámci V4. Jen 22 % českých respondentů uvádí, že využívají donášku jídla domů, což je výrazně méně než je průměr východní Evropy. Slovensko naopak vyčnívá nad východoevropským i globálním průměrem, jelikož až 35 % spotřebitelů využívá donáškové služby,“ uvádí Andrea Vozníková.
Snacky jako náhrada jídla?
„V posledních letech sledujeme trend náhrady jídla tzv. snacky, což už nejsou pouze sladkosti, ale často i plnohodnotnější kompenzace menších jídel“, hovoří o stravovacích trendech Andrea Vozníková. Z aktuální zprávy Nielsen vyplývá, že především snídaně jsou nahrazovány snacky.
Více než polovina (52 %) celosvětových spotřebitelů preferuje snack jako náhradu snídaně, ve východní Evropě jsou snacky na snídani též oblíbené přibližně u poloviny respondentů (49 %). V České republice je snídaňový snack preferencí 41 % spotřebitelů, na Slovensku a v Polsku jsou snacky konzumované ráno trochu většími favority (SK: 45 %, PL: 48 %).
Zdroj: Nielsen
Praha, 20. srpna 2018