Český zákazník je sice momentálně tažen nákupní vlnou, ale zůstává ve střehu. Chce zážitek a kvalitu a zároveň se obává růstu cen.
Podle výsledků maloobchodního auditu společnosti Nielsen výdaje českých spotřebitelů za rychloobrátkové zboží v maloobchodě vzrostly v prvním čtvrtletí 2018 oproti stejnému období roku 2017 o 4,6 %. Tempo růstu ovlivnilo hlavně zvýšení cenové hladiny rychloobrátkového zboží o 3,7 %.
V evropském maloobchodním kontextu se Česká republika dostala v prvním čtvrtletí 2018 do popředí v růstu cen.
Vyšší růst cen zasáhlo jen Maďarsko (3,8 %). I český nominální růst 4,6 % přesahuje celoevropský průměr (3, %) a jen pár zemím se podařilo navýšit tržby více: Polsku o 4,8 % a Maďarsku o 8,3 %. Hlavním tahounem růstu tržeb v těchto dvou zemích je, na rozdíl od České republiky, především růst spotřeby rychloobrátkového zboží.
K hlavním obavám patří zdraví – a ceny
Hlavní obavy českých a evropských nakupujících se shodují v bodě, kterému přikládají největší význam – a tím je zdraví.
V ostatních nejvýznamnějších obavách se však rozcházejí. Zatímco u Čechů je na druhém místě obava z růstu cen potravin, u Evropanů je to stav ekonomiky. Třetí pořadí v žebříčku obav má v Česku imigrace, u evropských nakupujících pak jistota práce. Na čtvrtém místě je to u nás obava z dluhů, zatímco v Evropě je to obava z rostoucích účtů za elektřinu, topení, plyn atd.
Ekonomika roste – promoční akce také
Navzdory příznivým ekonomickým a spotřebitelským ukazatelům má Česká republika vysoký podíl prodejů v promočních akcích. „V roce 2017 dosáhl promoční podíl ve větších prodejních formátech s potravinami a smíšeným zbožím úrovně 55 % v rámci rychloobrátkového zboží (bez tzv. Fresh potravin). Sice máme více peněz v peněženkách a rádi si dopřejeme kvalitní a dražší produkty, stále velmi rádi a často nakupujeme ve slevě, což nám přetrvávající široká akční nabídka umožňuje,“ popisuje situaci na českém trhu Břetislav Chovítek, komerční manažer společnosti Nielsen. (O promocích se dočtete více v článku „Až 7 z 10 promocí si na sebe nevydělá“ na str. 36.)
Cena stále zůstává důležitým atributem při nákupu. Břetislav Chovítek na základě výsledků studie Nielsen Shopper Trends vysvětluje: „Zážitek z nakupování se v porovnání s předešlým rokem stal ještě důležitějším atributem, který ovlivňuje výběr obchodu, avšak i cena jako faktor rozhodování, kde nakoupím, posílila svou důležitost. To jen potvrzuje, že čeští spotřebitelé se opravdu stále ve velké míře rozhodují o místě nákupu i pod vlivem akčních nabídek, zároveň však stále častěji oceňují příjemné prostředí v průběhu nákupu.“
Napsat komentář