Proč se vyplatí již teď začít přemýšlet jak správně a efektivně zacílit na přicházející generaci Z?
Generace Z je sice početně menší než generace předešlé, ale bude žít výrazně déle. Její členové se dožijí průměrně 80 let, což je až o 5 let více než u předcházející generace. Celoživotní kupní síla generace Z tak bude výrazně vyšší.
Generace Z nyní dospívá a je tedy nejvyšší čas přemýšlet o tom, co její členové opravdu chtějí.
Už mají vlastní peníze
Starším členům generace Z je letos 17 až 23 let a pomalu vstupují na pracovní trh. Tím je ovlivněna i jejich kupní síla – v současné době nemají tolik disponibilních finančních prostředků a do prvního zaměstnání se těší i proto, že budou moci začít více utrácet za věci, které chtějí. Už nebudou muset žádat o příspěvek od svých rodičů, ale sami si budou moci rozhodnout o tom, co si koupí.
Opatrnost, identita a internet
Chování jednotlivých generací bylo vždy ovlivněno prostředím, ve kterém vyrůstaly. Nejdůležitější je pak období mezi 5 a 15 lety, kdy si lidé vytváří své vlastní hodnoty a postoje. Generace Z dospívala v době nejistoty světové ekonomické krize a války proti teroru. Proto jsou opatrní a záleží jim na bezpečí. Zároveň vyrůstali v již plně globalizovaném světě, ve kterém osobně i virtuálně potkávají s lidmi nejrůznějších ras, náboženství, sexuálních orientací. Proto jsou tolerantnější vůči odlišnostem a citlivější na respekt vůči vlastní identitě.
A v neposlední řadě vyrůstali v době, kdy se internet stal samozřejmostí každodenního života. Proto dovedně propojují tradiční off-line i nové on-line možnosti a prostředky.
Jak se hodnoty a postoje generace Z promítají do jejího nákupního chování?
Produkt v souladu s identitou
Pro generaci Z je podstatné, aby produkty, které kupují, byly v souladu s jejich identitou a hodnotami. Je tak důležité mít pro ně připravené široké portfolio výrobků, aby si mohli vybrat právě ten, který jim vyhovuje nejvíce. Je také potřeba mít připravené flexibilní služby, které si mohou nastavit tak, aby odpovídaly jejich osobním potřebám.
Uspokojení chuti po osobitosti může být jak personalizované internetové prostředí, kde jim bude zasílána nabídka ušitá přímo na míru nebo limitovaná edice spotřebního zboží, která se bude odlišovat svou barvou a materiálem.
Z hlediska marketingové propagace se touha po osobitosti projevuje v očekávání, že se v propagačních materiálech značky objeví řada různých tváři a forem životního stylu.
Praktický produkt
Generace Z je pragmatická. Vybírá si produkt na základě kvality a využitelnosti, chtějí produkt za rozumnou cenu a s užitečnými funkcemi. Když jde o technologie, generace Z netouží nutně po nejnovějších a nejvychytanějších produktech, protože ví, že mají k dispozici neustále nové, neotřelé a levnější varianty. Důležitější je, aby nová technologie byla prakticky využitelná anebo aby rozdíl v nové verzi byl opravdu vidět na první pohled.
Nejdůležitější technologií je pro generaci Z smartphone. Ten nepoužívají jen k telefonování a k posílání textových zpráv, ale také k udržování kontaktu s přáteli a známými, k sledování zábavných YouTube videí a Insta Stories, k učení nebo k vytváření osobní image online. Nejnovější Ipsos studie zachytila, že součástí prestiže generace Z je kvalitně vytvořený příspěvek, který zaujme co nejvíce lidí a působí profesionálně.
Produkt s on-line recenzemi
Opatrnost generace Z je patrná i ve výběru zboží. Předtím než se rozhodnou si jakýkoli produkt pořídit, dávají na rady svých známých a na hodnocení nejrůznějších online recenzí. Na online recenze o produktu a doporučení od známého v porovnání dá o 10 % více členů generace Z než předchozí generace. On-line recenze se pro generaci Z přesunuly do světa Youtube, kde jsou prezentovány ve formě videí.
Jedna ze zástupkyň generace Z přiznala: „Mám hodně ráda Kovyho, takže když doporučí nějakou knížku, tak si jí přečtu – a když nějaký Youtuberce vyhovuje nějaká kosmetika, tak jí taky zkusím“ – generace Z důvěřuje YouTuberům i přesto že ví, že přinejmenším část z nich si nechává za recenze produktů zaplatit. Dokonce neskrývají, že je influenceři inspirují k nákupu produktu, jelikož je považují za součást svého okruhu známých.
A co Vaše produkty nebo služby? Osloví i generaci Z? Velké množství informací o této generaci přináší volně prodejné studie Ipsosu o generaci Z z roku 2017 a 2018, kde jsou popsány detailně nejen jejich hodnoty, ale zejména očekávání a představy od života, jejich nákupní chování v nejrůznějších odvětvích a kategoriích apod. Velice zajímavé je i srovnání české generace Z se světovou generací Z.
Napsat komentář