Nákupní chování českých domácností v rámci kategorie Pet food & Hygiena se mění ve stejných intencích jako celkové nákupní chování v rámci rychloobrátkového zboží.
Domácnosti v rámci kategorie Pet food & Hygiena snížily nákupní frekvenci, v některých kategoriích skoro o 10 %, a zvýšily hodnotu svého průměrného nákupu. Průměrně domácnosti kategorii nakupují jednou za 14 dní a za jeden nákup vydají mírně přes 100 Kč.
Rok 2017 znamenal z pohledu výdajů českých domácností v kategorii Pet food & Hygiena stagnaci. Přesto v něm celkové výdaje domácností na zvířecí miláčky překročily 8 miliard Kč. Největší část výdajů domácnosti věnovaly na krmení.
Preference v nákupech potřeb pro jednotlivé druhy zvířat pak vyjadřuje fakt, že skoro polovinu výdajů vydaly domácnosti na krmení pro psy, necelých 40 % na krmení pro kočky a pouze 5 % na krmení pro ostatní domácí zvířata.
„Na druhou stranu v rámci hygieny jsou výdaje domácností zhruba trojnásobné proti těm, které vlastní psa. Subkategorie hygiena ostatních zvířat je jediná, do které výdaje domácností meziročně výrazněji rostly, a to o přibližně čtvrtinu,“ komentuje situaci na trhu Vladimíra Šebková, Client Relationship Manager GfK, údaje Spotřebitelského panelu za období let 2017 a 2016.
Čtvrtina nákupů je ve specializovaných prodejnách
Jedinou subkategorií, kde frekvence nákupu rostla, je krmivo pro psy. Vzhledem k tomu, že v této subkategorii výdaj na jeden nákup stagnoval, vzrostla celková hodnota ročního nákupu domácností se psy skoro o 5 % a dosáhla hodnoty přes 2 000 Kč.
Při nákupech produktů pro zvířecí miláčky domácnosti preferují jiné nákupní kanály než v rámci rychloobrátkového zboží. Skoro čtvrtinu svých nákupů (měřeno výdaji) uskutečňují ve specializovaných prodejnách. Nakupuje v nich čtvrtina českých domácností, a to jednou za měsíc a půl.
Na druhém místě z hlediska výdajů jsou hypermarkety, kde domácnosti vydávají necelou čtvrtinu výdajů a kategorii v nich nakupuje více jak 40 % českých domácností. Je zde nejvyšší frekvence nákupu, zhruba jednou za měsíc.
Na třetím místě jsou malé prodejny, které mají zhruba 15% podíl, a kategorii v nich nakupuje třetina kupujících.
Pro odborníky není překvapením, že na čtvrtém místě nalezneme nákupy na internetu. Nakupuje tam přibližně desetina českých domácností, a to jednou za 2,5 měsíce.
Co se týká meziročního navýšení hodnoty nákupu, nejvyšší nárůst zaznamenaly specializované prodejny a diskontní prodejny.
Roste zájem o přírodní krmiva
Českému trhu stále vládnou méně kvalitní krmiva pro psy a kočky, čím dál více zákazníků ale dává přednost kvalitě. Potvrzuje to přední český výrobce a prodejce přírodních krmiv Pučálka, který poslední tři roky navyšuje svoje prodeje o cca 20 % každým rokem. Podíl přírodních krmiv tak roste na úkor méně kvalitních produktů, celkově totiž trh krmiv ČR totiž nevykazuje žádný růst ani pokles, z hlediska prodaného objemu je stabilní.
„Čím dál více majitelů psů pomalu přechází na kvalitnější stravu pro svoje miláčky. Zatímco v roce 2015 jsme v ČR prodali 406 tun psího krmiva, v roce 2017 to bylo již 570 tun,“ říká Martin Pučálka ze společnosti Pučálka, která se specializuje na výrobu přírodních krmiv pro psy a kočky a doplňuje další zajímavá čísla: „Vyšší poptávka po kvalitních produktech nám umožnila také rozšířit naše portfolio. Rosteme nejenom u nejpopulárnějších produktů, mezi které patří holistické krmivo značky Marp, ale přicházíme také z novými produkty a značkami, které si najdou dostatek zákazníků, aby se vyplatilo do nich investovat.“
Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 6.2018…
Napsat komentář