V úterý 29. května spustila Coca-Cola HBC Česko a Slovensko ve svém stávajícím závodě v Praze-Kyjích dvě zásadně zmodernizované linky. Jde o unikátní aseptickou linku, která bude mimo jiné vyrábět nápoje rostlinného původu (lidově také nazývaná rostlinná mléka) AdeZ, a moderní PET linku. Systém Coca-Cola zároveň slaví čtvrtstoletí výroby svých produktů v České republice.
„Investice do nových linek si vyžádaly částku přes 300 milionů korun. Další desítky milionů jsme v posledních měsících vložili do nové sirupárny nebo do bezpečnosti výroby. Nové investice do budoucnosti pokládáme za nejlepší způsob, jak minulých 25 let oslavit. Nyní již pracujeme na dalších plánech modernizace a digitalizace našeho výrobního závodu. Význam českého závodu tak v rámci Evropy nadále poroste,“ říká generální ředitelka Coca-Cola HBC Česko a Slovensko Maria Anargyrou-Nikolić. Za uplynulých deset let investovala Coca-Cola HBC Česko a Slovensko přes 3,2 miliardy korun.
Rostlinné výrobky v Coca-Cola HBC
Díky moderní aseptické lince může firma rozšířit své portfolio o nejnáročnější produkty na zpracování. Jako první v Evropě bude linka produkovat nápoje rostlinného původu AdeZ z mandlí, kokosu, obilí a rýže, a to jak bez další příchutě, tak ve dvou různých ovocných příchutích. Tato „rostlinná mléka“ jsou určená pro 11 evropských trhů, na českém a slovenském trhu se začnou prodávat na přelomu roku 2018 a 2019. Aseptická linka je výjimečná především svojí technologií, která eliminuje riziko mikrobiální kontaminace lahví.
Nová PET linka dokáže vyprodukovat až 56 tisíc litrů nápojů za hodinu, a má tak zásadní vliv na další zvýšení efektivity závodu. Vyšší kapacita linky umožní flexibilitu a lepší plánování a sníží závislost českého a slovenského trhu na dovozu produktů Coca-Cola z jiných zemí. Moderní technologie zároveň přinese výrazné snížení spotřeby vody a elektrické energie. Za rok provozu linka ušetří zhruba 12 tisíc kubických metrů vody a přes dva miliony kWh energie.
Český závod na vzestupu
Společnost Coca-Cola HBC Česko a Slovensko, která má dnes v obou zemích přibližně 1000 zaměstnanců (z toho více než 800 v České republice), zahájila výrobu v Praze-Kyjích už v roce 1993, tehdy ještě jako Coca-Cola Amatil. V tu dobu měla tři výrobní linky, 280 zaměstnanců a zhruba třetinu současné produkce. Nyní má v ČR a na Slovensku 40 tisíc aktivních zákazníků, kterým dodává na 200 různých variant výrobků společnosti Coca-Cola. Zároveň si je mohou koupit spotřebitelé ve více než 10 zemích, kam jsou pravidelně exportovány. Do dalších 15 států se výrobky vyvážejí dle aktuální potřeby tamních trhů.
Portfolio výrobků se navíc výrazně rozšiřuje v souladu s novou globální strategií společnosti Coca-Cola, která se chce stát „Total Beverage Company“, nabízející nápoje pro jakoukoliv příležitost během celého dne.
„Naší strategií je nyní rozšiřovat portfolio směrem k nízkokalorickým a nekalorickým nápojům a představovat také inovace v oblasti vod, čajů nebo nápojů rostlinného původu. Investice do nové linky, kterou jsme vám dnes představili, je další správný krok tímto směrem,“ podotýká generální ředitel společnosti Coca-Cola pro Českou a Slovenskou republiku Josef Karásek.
Udržitelné postupy
Skupina Coca Cola HBC získala jako první firma na světě čtyři roky po sobě (2014-2017) světové prvenství v Dow Jonesově indexu udržitelnosti v rámci celého nápojového průmyslu.
Životní prostředí se firma nesnaží šetřit pouze tím, že investuje do moderních linek a technologií. V České republice stála Coca-Cola HBC u zrodu systému sběru a recyklace obalových odpadů Eko-kom, díky kterému se nyní v ČR vytřídí 74 % odpadů (u PET je to 69 %). Sto procent elektřiny, jež je při výrobě v Kyjích používána, pochází z obnovitelných zdrojů. Přes devadesát procent pevných odpadů z výroby je ještě ve výrobním závodě recyklováno. Spotřeba vody i energie na litr vyrobeného nápoje za posledních 10 let klesly o zhruba 40 %. Vyráběné PET lahve jsou 100% recyklovatelné a obsahují až 30 procent recyklátu. U produktů AdeZ je používána tzv. Plant bottle, která obsahuje 30 procent rostlinné složky.
V České republice společnost neinvestuje pouze do výroby, ale rovněž do svých zaměstnanců. Během letošního léta zmodernizuje pracovní prostředí pro několik set zaměstnanců v hlavní budově v Kyjích a přivítá novou vlnu absolventů vysokých škol v rámci dvouletého Trainee programu.
V oblasti komunit společnost dlouhodobě podporuje dětské domovy, kterým věnovala již více než 20 milionů korun. V loňském roce představila s Nadací Terezy Maxové dětem svůj dosud největší projekt To dáš!, který pomáhá mladým lidem odcházejícím z dětských domovů, ženám v azylových domech a dalším znevýhodněným mladým lidem uplatnit se na trhu práce. Společnost je rovněž hlavním partnerem dalšího projektu této nadace, a tím je akce Teribear hýbe Prahou. Vedle toho dlouhodobě spolupracuje s dalšími neziskovými organizacemi – projektem Světluška nadačního fondu Českého rozhlasu, organizacemi Cesta domů, Jedličkův ústav, Acorus, Šance Olomouc nebo Červený kříž.
Zdroj: Coca-Cola HBC Česko a Slovensko
Praha, 30. května 2018