Na český gril míří maso i sýr

Češi grilování milují. Od jara do podzimu připravují tímto způsobem maso, uzeniny, sýry i zeleninu. K dochucení nejraději používají osvědčené koření a ochucovadla, nicméně nebrání se ani experimentům.

Z grilování se stává forma společenské zábavy. Protože na zahradní party přicházejí také přátelé a známí, nakupují Češi kvalitnější suroviny, aby se před nimi mohli náležitě blýsknout. Snaha o zdravější životní styl jim pak velí sledovat složení.

Přestože je možné připravovat grilované pokrmy po celý rok, typický sortiment určený pro grilování má své nejsilnější zastoupení v nákupních košících českých domácností během letních měsíců. „Během posledních tří let vykazovaly domácnosti shodně nejvyšší výdaje za grilovací sortiment právě během letních měsíců. Nárůst výdajů domácností je možné sledovat už od května a trvá až do září. Také za posledních dvanáct měsíců celkové výdaje domácností na grilovací sortiment rostly,“ konstatuje Jaroslava Brzáková, konzultantka Spotřebitelského panelu společnosti GfK.

Na ohni se grilují hlavně uzeniny a klobásy

Alespoň jednu položku z potravin, koření či přílohových omáček určených ke grilování nakoupilo během roku sedm z deseti českých domácností. V porovnání s ostatními měsíci se pak během letních měsíců zvýšil podle dat ze Spotřebitelského panelu počet domácností nakupujících sortiment na grilování až trojnásobně. Jednoznačně nejvíc domácnosti utratily za všechny masové produkty učené ke grilování, následoval sýr na grilování a grilovací koření a ochucovadla. Masové produkty, jako jsou klobásy či salámy, určené na gril a koření (včetně ochucovadel) našly místo v nákupních košících domácnosti během roku až třikrát, sýry na grilování pak v průměru dvakrát.

Z masných výrobků určených na grilování nakupovalo nejvíce domácností uzeniny a klobásy, přičemž v průměru si každá domácnost nakoupila této grilovací pochoutky 1,6 kg ročně. Čerstvé maso připravené ke grilování nakupovalo ve srovnání s uzeninami méně domácností, přičemž v průměru takto připraveného masa nakoupily 1,4 kg.

Češi přicházejí na chuť sýru

Za skokana roku mohou být právem označené sýry na grilování. V porovnání s ostatním sortimentem výdaje domácností na tuto pochoutku meziročně rostly, přičemž byla během roku převážná většina výdajů uskutečněná v době od května do září. Grilovacích sýrů nakoupily domácnosti v průměru 0,8 kg.

Podle výdajů domácností se jako typický sortiment vhodný pro grilování ukázaly také marinády a studené přílohové omáčky. „Od května do září za marinády domácnosti vydaly téměř dvě třetiny výdajů za tento sortiment, a také je v tomto období nakupovalo v porovnání s ostatními měsíci v roce více domácností,“ popisuje Jaroslava Brzáková.

Spotřebitele zajímá složení i kvalita

Sezóna grilování je silně závislá na počasí, nicméně podle slov nákupčího společnosti Tesco Stores ČR Františka Hlavatého je za její počátek možné považovat konec dubna, kdy Češi podle tradice pálí čarodějnice. Podle něj také Češi od produktů na grilování stále více požadují kvalitní výrobky s vyšším obsahem masa a vracejí se k vyzkoušeným položkám z minulé sezóny. Stále nejoblíbenější jsou špekáčky, přičemž velká část zákazníků má svého vyzkoušeného výrobce. „Z našeho pohledu dnešní zákazník klade větší důraz na zdravou výživu a velmi se zajímá o složení. S tím souvisí naše stálá snaha omezovat v našich výrobcích přítomnost konzervantů, zcela zabránit použití barviv a látek zvýrazňujících chuť nebo vůni,“ přidává se Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kaufland, která pro své zákazníky plánuje také doprovodné akce na téma zdravé grilování. Oba prodejci se pak shodují, že se mezi zákazníky velké oblibě těší regionální produkty, a to i přes jejich vyšší cenu.

„Aktuálním tématem nejen ve vztahu ke grilovacímu sortimentu je čerstvost a s tím spojené zkracování dodavatelského řetězce,“ přidává se výkonný ředitel Svazu zpracovatelů masa Jan Katina.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 4.2018…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.