Pet food ve znamení zdravého životního stylu

Zákazníci se stále více zajímají o kvalitu krmiv pro své mazlíčky. Stejně jako v lidské stravě se projevuje posun ke zdravému životnímu stylu. O novinkách a trendech na trhu pet food jsme hovořili s Janou Klodovou, obchodní ředitelkou pro Českou a Slovenskou republiku ve společnosti Vitakraft Chovex.

„Rozumíme vnitřnímu poutu mezi člověkem a zvířetem a chceme každý den zlepšovat to společné mezi nimi. V každé domácnosti se zvířetem a všude na světě.“ Taková je vize společnosti Vitakraft Chovex..

Jaké hlavní trendy charakterizují trh pet food v České republice?

Hlavním trendem je, stejně jako v lidské stravě, posun ke zdravému životnímu stylu. To znamená omezení chemických přísad, jako jsou konzervanty, barviva a různá ochucovadla. Upřednostňovány jsou receptury bez cukru a v poslední době také bez obilnin.

Dá se říci, že každá značka, která na českém trhu něco znamená, má už ve svém portfoliu „no grain“ krmivo, a to nejen pro psy nebo kočky, ale i pro hlodavce. Kromě toho se začínají objevovat i krmiva v biokvalitě.

Pokud jde o trendy v obalech, nutností jsou zipové sáčky pro uchování čerstvého aroma.

V současné době se hodně hovoří o směřování zákazníků ke kvalitě. Jak se to projevuje v oblasti krmiv pro domácí mazlíčky?

Dá se říci, že se to projevuje úplně stejně jako při nákupu potravin pro lidi. Skvělá zpráva je, že zákazníci začali číst složení na obalech. Proto je důležité, aby všechny obaly byly označeny srozumitelnými piktogramy a aby se zákazník mohl lehce zorientovat, co vlastně kupuje – kolik je ve výrobku masa a jakého, zda obsahuje cukr, konzervanty, barviva, přidané funkční složky apod.

Zákazník dnes již zpravidla nekupuje „krmivo“, ale vybírá pro svého mazlíčka nejvhodnější stravu podle jeho rasy, věku nebo zdravotního stavu. Lze mu všechny tyto informace v místě prodeje vůbec sdělit?

Pokud se zákazník rozhodne, že bude nakupovat krmivo speciální podle rasy a věku, případně krmivo pro jakéhokoliv „problémového“ mazlíčka s různými intolerancemi, půjde nakupovat krmivo buď k veterináři, nebo do specializované prodejny a zde se mu dostane všech potřebných informací a rad.

Zákazník, který nakupuje pro zvíře zdravé, bezproblémové, může nakupovat univerzální krmiva a pochoutky, která jsou k dostání v běžné síti potravinářských řetězců. Je to výběr každého chovatele. Specializovaná prodejna s proškoleným personálem určitě nabídne zákazníkovi luxusnější poradenství a servis. V hypermarketu zase nakoupíme vše při jednom a neztrácíme čas. Všechno je to o prioritách.

Tam, kde to nejde zařídit prostřednictvím personálu, snažíme se zákazníka informovat prostřednictvím různých akcí s hosteskami a samplingem. Jsme ve styku přímo s koncovým zákazníkem i formou sponzoringu téměř všech výstav, a to nejen celostátních, ale i lokálních, formou inzerce v časopisech, příbalů, soutěží na FB apod.

Spolupracujete s obchodníky na komunikaci k zákazníkům a na merchandisingu?

Ano, spolupracujeme. Většina našeho prodeje probíhá prostřednictvím řetězců, a to jak specializovaných, tak univerzálních potravinářských. Proto je pro nás velmi důležité, aby personál zboží znal a uměl odpovědět na dotazy.

Pravidelně proškolujeme zaměstnance řetězců, které nám to umožní. Seznamujeme je s nově zalistovaným zbožím, informujeme je o způsobech výroby, o benefitech výrobků, rozdáváme vzorky apod. Merchandising je také důležitou součástí našeho obchodu. Zajišťuje především, aby regály byly vždy plné, čisté a urovnané. Tam, kde je to možné, vytváříme vlastní plánogramy.

Jaké prodejní kanály jsou pro vás nejdůležitější?

Jak už jsem zmínila, většina prodeje probíhá prostřednictvím řetězců (70 %), ale důležitý je pro nás i prodej na nezávislém trhu, který v současné době dělá v ČR 30 %. Vlastní internetový obchod nemáme, ale naše zboží lze najít v různých e-shopech našich zákazníků. Nedávno jsme pro lepší komfort menších partnerů spustili testovací provoz B2B, který bude sloužit jako doplňková služba pro nezávislý trh.

Nejvíce rostoucí kategorií jsou v současné době pamlsky pro psy i kočky. Jak na to reagujete?

Na českém trhu je obrovský výběr pochoutek pro všechny druhy doma chovaných zvířat a běžný zákazník může mít problém se v nich dobře zorientovat. V poslední době ale platí, že chovatel nehledí pouze na cenu, ale i na kvalitu. A úkolem našeho marketingu pak je, abychom koncovému zákazníkovi vysvětlili, v čem je který výrobek jedinečný a proč si ho má koupit. Tady nám prokazuje skvělé služby sampling. Ročně rozdáme jen v ČR kolem milionu kusů vzorků krmiv a pochoutek. Považujeme to za nejlepší způsob, jak získat zákazníka a udržet si jeho přízeň. A budeme v tom i v příštích letech pokračovat. Důležitou roli hraje i obal, jeho atraktivita i funkčnost.

V souvislosti s domácími mazlíčky slyšíme stále častěji také o problémech obezity a dalších civilizačních nemocech. Dokážete si představit, kam až může vést humanizace trhu domácích mazlíčků?

Civilizační choroby se, bohužel, nevyhýbají ani doma chovaným zvířatům. Cukrovka a různé alergie a potravinové intolerance jsou běžnou záležitostí. Kvůli tomu se ale většina lidí svého mazlíčka nezbaví, je to člen rodiny a podle toho se s ním i zachází. Proto jsou na trhu nejen krmiva pro tato nemocná zvířata, ale i řada funkčních pochoutek a vitamínových doplňků – např. masové tyčinky se sníženým obsahem tuku, hypoalergenní tyčinky, tyčinky s chondroitinem na podporu postižených kloubů, dentální tyčinky se zinkem a mátou s protizánětlivým účinkem, pro kočky pak tyčinky s kočičí trávou a Omega 3 atd. V loňském roce jsme rozšířili sortiment pochoutek s obsahem rybího masa, a to i pro psy.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 4.2018…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.