Vzrůstající ceny nájemného posunuly londýnskou New Bond Street na místo třetí nejdražší nákupní ulice světa, ale newyorská Horní Pátá Avenue a hongkongská Causeway Bay si udržely první, resp. druhé místo, jak vyplývá ze zjištění společnosti Cushman & Wakefield. Pražská ulice Na Příkopě si na žebříčku 68 nejdražších ulic polepšila z loňského 23. na aktuální 22. místo.
Každoroční zpráva Nejdražší nákupní ulice světa, letos vydaná již po 29., sleduje 451 nejvýznamnějších nákupních ulic na celém světě. Nejdražší z nich v celkem 68 zemích řadí na základě interních dat společnosti Cushman & Wakefield do žebříčku podle výše nájemného maloobchodních prostor.
Mezi nejdražší ulice České republiky patří ulice Na Příkopě a ulice Pařížská. V obou případech nájmy meziročně vzrostly díky velkému zájmu nájemců a unikátním příležitostem, které na maloobchodním trhu vznikly. Nájmy v ulici Pařížské rostly o něco více (12,8%) než ty Na Příkopě (10%), čímž se nejdražší české ulici výrazně přiblížily a v závislosti na přesné lokaci dané jednotky mohou být hodnoty nájmů na obou ulicích obdobné. Jedná-li se o výjimečné jednotky co do rozlohy, rohové lokace, designu či velikosti výkladové plochy, nájemné může přesahovat i 250 EUR na metr čtvereční měsíčně.
Do Pařížské, která je tradičně ulicí luxusních značek, zamířila nově například Celine a relokovalo se Bvlgari, obě v přímém zastoupení. Ulici Na Příkopech vyhledávají jak masové značky tak prémiové, přičemž prémiových stále přibývá. Významným milníkem, který ještě zvýší prestiž ulice, bude plánovaná rekonstrukce barokního paláce Savarin a revitalizace celého území.
„S rekonstrukcí Savarinu dojde i k výměně některých současných nájemců za atraktivnější, kteří o ulici Na Příkopě projevují velký zájem,“ říká Jan Kotrbáček, mezinárodní partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních nemovitostí ve střední a východní Evropě a dodává: „Do budoucna také očekáváme, že se nájmy na Václavském náměstí budou vyrovnávat těm Na Příkopě, a to právě díky plánovaným revitalizacím. Nejvýznamnější bude celková revitalizace spodní části Václavského náměstí, již zmiňovaný projekt Savarin (spojuje ulice Na Příkopě, Václavské náměstí 11,13,15 , Pánskou a Jindřišskou), výstavba nové multifunkční budovy Václavské náměstí 47 s výraznou retailovou plochou a další očekávané rekonstrukce na tomto nejznámějším náměstí v Česku.“
Maďarsko se s ulicí Vaci utca umístilo na 32. pozici, Varšavská ulice Nowy Swiat obsadila 38. místo a Slovenská Obchodna ulica v Bratislavě 51. příčku. V porovnání s ostatními zeměmi střední Evropy je Česká republika výrazně napřed. Svědčí to o vyspělosti a atraktivitě zdejšího high streetu. Mezi jeho hlavní výhody patří fakt, že je kompaktně umístěn v historickém centru Prahy v tzv. trojúhelníku, který tvoří Národní třída, Náměstí Republiky a horní část Václavského náměstí a Muzea, a je tedy dobře přístupný jak pro místní, tak pro turisty. Je to právě i velká oblíbenost Prahy jako turistické destinace, která láká mezinárodní značky na tuzemské nákupní ulice, a dělá tak zdejší high street stále atraktivnější. V neposlední řadě Praha těží ze skutečnosti, že její centrum funguje pro obchodníky a jejich zákazníky (vyjma některých svátků) po celý rok, v mnoha případech 24hod denně.
„Hlavní nákupní ulice v Praze jednoznačně vévodí regionu a stojí si velmi dobře i v globálním měřítku. Výjimečné historické centrum láká stále více turistů a přibývá i hotelů. Podle Českého statistického úřadu se ve 3. čtvrtletí letošního roku ubytovalo 7 milionů hostů, což je meziroční nárůst o 5,9 procent. V hlavním městě rovněž roste nabídka s příchodem nových značek a neustále se zlepšuje i kvalita služeb. Retaileři využívají pražské originální prostory k osobité prezentaci svých produktů, a tento tzv. genius loci efekt nemůže nabídnout v takové míře mnoho dalších měst. Příkladem je obchod společnosti Preciosa v Rytířské, který výborně dokumentuje důležitou úlohu jedinečných obchodních prostor. Stejně tak i ikonický Foot Locker (Golden Tower) ve spodní části Václavského náměstí. Praha je také považována za bezpečnou cílovou destinaci ve světle událostí v některých jiných evropských městech,“ říká Jan Kotrbáček, mezinárodní partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních nemovitostí ve střední a východní Evropě.
Nejdražší ulicí světa zůstává Horní Pátá Avenue v New Yorku, kde roční nájemné dosahuje průměrně 28 262 eur za metr čtvereční (eur/m2), přičemž hongkongská Causeway Bay si udržela druhou pozici navzdory 4,7% poklesu průměrných cen nájemného na 25 673 eur/m2/rok. Na třetí místo žebříčku za rok 2017 se vyhoupla londýnská New Bond Street, kde se ceny nájemného oproti předchozímu roku zvýšily o více než třetinu (v místní měně) na 16 200 eur/m2/rok. Milánská Via Montenapoleone, kde ceny nájemného meziročně vzrostly o 12,5 % na 13 500 eur/m2/rok, se umístila na čtvrtém místě a pařížská Elysejská pole (Avenue des Champs Élysées) s nájemným 13 255 eur/m2/rok klesla na páté místo, přestože zde se nájmy meziročně nezměnily.
„Globální maloobchod zůstává stále živý a dynamický a reaguje na technologické a demografické změny na celém světě. Elitní maloobchodní destinace, mj. newyorská Horní Pátá Avenue, hongkongská Causeway Bay a londýnská New Bond Street, jsou velmi žádanými mezinárodními značkami, které se snaží o nové a přitažlivé zážitky pro nakupující. Nejpokrokovější prodejci kombinují internetové i kamenné obchody s cílem vytvořit pro zákazníky zážitky přicházející z nejrůznějších platforem. Při nákupu prémiových značek pak hrají prestiž a lokalita naprosto zásadní roli,“ říká autor zprávy Darren Yates, vedoucí týmu průzkumu maloobchodního trhu v regionu EMEA ve společnosti Cushman & Wakefield.
Zdroj: Cushman & Wakefield
Praha, 17. listopadu 2017