New Bond Street předstihla Champs Élysées na pozici třetí nejdražší nákupní ulice světa

Vzrůstající ceny nájemného posunuly londýnskou New Bond Street na místo třetí nejdražší nákupní ulice světa, ale newyorská Horní Pátá Avenue a hongkongská Causeway Bay si udržely první, resp. druhé místo, jak vyplývá ze zjištění společnosti Cushman & Wakefield. Pražská ulice Na Příkopě si na žebříčku 68 nejdražších ulic polepšila z loňského 23. na aktuální 22. místo.

Každoroční zpráva Nejdražší nákupní ulice světa, letos vydaná již po 29., sleduje 451 nejvýznamnějších nákupních ulic na celém světě. Nejdražší z nich v celkem 68 zemích řadí na základě interních dat společnosti Cushman & Wakefield do žebříčku podle výše nájemného maloobchodních prostor.

Mezi nejdražší ulice České republiky patří ulice Na Příkopě a ulice Pařížská. V obou případech nájmy meziročně vzrostly díky velkému zájmu nájemců a unikátním příležitostem, které na maloobchodním trhu vznikly. Nájmy v ulici Pařížské rostly o něco více (12,8%) než ty Na Příkopě (10%), čímž se nejdražší české ulici výrazně přiblížily a v závislosti na přesné lokaci dané jednotky mohou být hodnoty nájmů na obou ulicích obdobné. Jedná-li se o výjimečné jednotky co do rozlohy, rohové lokace, designu či velikosti výkladové plochy, nájemné může přesahovat i 250 EUR na metr čtvereční měsíčně.

Do Pařížské, která je tradičně ulicí luxusních značek, zamířila nově například Celine a relokovalo se Bvlgari, obě v přímém zastoupení. Ulici Na Příkopech vyhledávají jak masové značky tak prémiové, přičemž prémiových stále přibývá. Významným milníkem, který ještě zvýší prestiž ulice, bude plánovaná rekonstrukce barokního paláce Savarin a revitalizace celého území.

„S rekonstrukcí Savarinu dojde i k výměně některých současných nájemců za atraktivnější, kteří o ulici Na Příkopě projevují velký zájem,“ říká Jan Kotrbáček, mezinárodní partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních nemovitostí ve střední a východní Evropě a dodává: „Do budoucna také očekáváme, že se nájmy na Václavském náměstí budou vyrovnávat těm Na Příkopě, a to právě díky plánovaným revitalizacím. Nejvýznamnější bude celková revitalizace spodní části Václavského náměstí, již zmiňovaný projekt Savarin (spojuje ulice Na Příkopě, Václavské náměstí 11,13,15 , Pánskou a Jindřišskou), výstavba nové multifunkční budovy Václavské náměstí 47 s výraznou retailovou plochou a další očekávané rekonstrukce na tomto nejznámějším náměstí v Česku.“

Maďarsko se s ulicí Vaci utca umístilo na 32. pozici, Varšavská ulice Nowy Swiat obsadila 38. místo a Slovenská Obchodna ulica v Bratislavě 51. příčku. V porovnání s ostatními zeměmi střední Evropy je Česká republika výrazně napřed. Svědčí to o vyspělosti a atraktivitě zdejšího high streetu. Mezi jeho hlavní výhody patří fakt, že je kompaktně umístěn v historickém centru Prahy v tzv. trojúhelníku, který tvoří Národní třída, Náměstí Republiky a horní část Václavského náměstí a Muzea, a je tedy dobře přístupný jak pro místní, tak pro turisty. Je to právě i velká oblíbenost Prahy jako turistické destinace, která láká mezinárodní značky na tuzemské nákupní ulice, a dělá tak zdejší high street stále atraktivnější. V neposlední řadě Praha těží ze skutečnosti, že její centrum funguje pro obchodníky a jejich zákazníky (vyjma některých svátků) po celý rok, v mnoha případech 24hod denně.

„Hlavní nákupní ulice v Praze jednoznačně vévodí regionu a stojí si velmi dobře i v globálním měřítku.  Výjimečné historické centrum láká stále více turistů a přibývá i hotelů. Podle Českého statistického úřadu se ve 3. čtvrtletí letošního roku ubytovalo 7 milionů hostů, což je meziroční nárůst o 5,9 procent. V hlavním městě rovněž roste nabídka s příchodem nových značek a neustále se zlepšuje i kvalita služeb. Retaileři využívají pražské originální prostory k osobité prezentaci svých produktů, a tento tzv. genius loci efekt nemůže nabídnout v takové míře mnoho dalších měst. Příkladem je obchod společnosti Preciosa v Rytířské, který výborně dokumentuje důležitou úlohu jedinečných obchodních prostor. Stejně tak i ikonický Foot Locker (Golden Tower) ve spodní části Václavského náměstí. Praha je také považována za bezpečnou cílovou destinaci ve světle událostí v některých jiných evropských městech,“ říká Jan Kotrbáček, mezinárodní partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních nemovitostí ve střední a východní Evropě.

Nejdražší ulicí světa zůstává Horní Pátá Avenue v New Yorku, kde roční nájemné dosahuje průměrně 28 262 eur za metr čtvereční (eur/m2), přičemž hongkongská Causeway Bay si udržela druhou pozici navzdory 4,7% poklesu průměrných cen nájemného na 25 673 eur/m2/rok. Na třetí místo žebříčku za rok 2017 se vyhoupla londýnská New Bond Street, kde se ceny nájemného oproti předchozímu roku zvýšily o více než třetinu (v místní měně) na 16 200 eur/m2/rok.  Milánská Via Montenapoleone, kde ceny nájemného meziročně vzrostly o 12,5 % na 13 500 eur/m2/rok, se umístila na čtvrtém místě a pařížská Elysejská pole (Avenue des Champs Élysées) s nájemným 13 255 eur/m2/rok klesla na páté místo, přestože zde se nájmy meziročně nezměnily.

„Globální maloobchod zůstává stále živý a dynamický a reaguje na technologické a demografické změny na celém světě. Elitní maloobchodní destinace, mj. newyorská Horní Pátá Avenue, hongkongská Causeway Bay a londýnská New Bond Street, jsou velmi žádanými mezinárodními značkami, které se snaží o nové a přitažlivé zážitky pro nakupující. Nejpokrokovější prodejci kombinují internetové i kamenné obchody s cílem vytvořit pro zákazníky zážitky přicházející z nejrůznějších platforem. Při nákupu prémiových značek pak hrají prestiž a lokalita naprosto zásadní roli,“ říká autor zprávy Darren Yates, vedoucí týmu průzkumu maloobchodního trhu v regionu EMEA ve společnosti Cushman & Wakefield.

 

Zdroj: Cushman & Wakefield

Praha, 17. listopadu 2017