Češi vloni nakoupili o 88 % více kávy s certifikací Fairtrade

Čeští spotřebitelé v roce 2016 nakoupili 326 tun kávy s certifikací Fairtrade. To je o 88 % více než v předchozím roce. Nabídka výrobků z fairtradového kakaa v loňském roce vzrostla o 56 %. Vyplývá to z dat, která dnes zveřejnila organizace Fairtrade Česko a Slovensko.

V loňském roce na trh fairtradové kávy vstoupilo několik nových významných společností. „Do svého portfolia zařadily kávu s certifikací Fairtrade hned dvě společnosti provozující v Česku sítě čerpacích stanic, Unipetrol-Benzina a OMV ČR,“ říká Hana Chorváthová, ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko, a dodává: „Stálicí v prodeji fairtradové kávy je společnost Tchibo Praha, která svůj sortiment stále rozšiřuje.“ Prodeje fairtradových káv v roce 2016 navýšily také dvě ryze české společnosti – pražírna a síť kaváren mamacoffee a pražírna Fair&Bio.

Spotřebitelé nákupem výrobků s certifikací Fairtrade podporují farmáře ze zemí globálního Jihu a umožňují jim rozvíjet jejich lokální podnikání. Organizace pěstitelů získávají kromě odpovídající výkupní ceny také tzv. fairtradový příplatek, který mohou investovat do rozvoje svého podnikání a komunitních projektů. „Z prodeje fairtradové kávy v Česku získala v loňském roce družstva po celém světě 4,4 mil Kč,“ upřesňuje Hana Chorváthová.

Hlavní výhodou, kterou nám systém Fairtrade přináší, je zaručená minimální výkupní cena pro naši organizaci a také možnost předfinancování naší produkce od obchodních partnerů. Spotřebitelé za vyšší cenu dostávají kvalitní kávu, která je pěstovaná s ohledem na přírodu“,  říká Gregorio M. Moreno, kávový pěstitel z mexického regionu Chiapas. Dodává: „Díky příplatku jsme mohli před pěti lety pořídit členům družstva několik dodávek, kterými převáží svou produkci z farmy do skladu.“

Moreno přijel do Česka, aby zde mluvil o konkrétních dopadech systému Fairtrade pro drobné kávové pěstitele. Na veřejnosti vystoupí během sobotní části programu Festivalu Evolution na Výstavišti Praha od 17:30.

Nárůst zájmu o fairtradové výrobky v České republice se týká také kakaa. „V minulém roce nabídli obchodníci, kteří dodávají své výrobky na český trh, 149 tun výrobků vyrobených z celkem 230 tun certifikovaných kakaových bobů,“ říká Hana Chorváthová z Fairtrade Česko a Slovensko a doplňuje: „To představuje meziroční nárůst o 56 %.“ Mezi nejvýznamnější prodejce výrobků s obsahem fairtradového kakaa v Česku patří společnost Kaufland ČR, která nabízí zhruba 80 různých položek. V loňském roce do své nabídky podobné výrobky zařadily také společnosti Norma a Penny market.

Fair trade je hnutí, které se na našem trhu objevilo v polovině 90. let, od roku 2004 se k nám pak dovážejí výrobky s certifikační známkou FAIRTRADE. Podle posledních průzkumů společnosti INESAN zná tuto certifikační známku 27 % Čechů. „Našimi partnery jsou jak české firmy zaměřující se na odpovědnou spotřebu, tak nadnárodní řetězce. To svědčí o tom, že Fairtrade proniká do životního stylu širokého spektra českých spotřebitelů,“ uzavírá Chorváthová. Jako příklad zmiňuje prodejce biopotravin Country Life, který ve všech pražských prodejnách zařadil do nabídky fairtradové banány, nebo společnost Lidl, která v loňském roce poprvé prodávala limetky s certifikací Fairtrade a přispěla tak k podpoře fairtradových pěstitelů.

 

Zdroj: Fairtrade Česko a Slovensko

Praha, 24. září 2017