Propojení online a stacionárního obchodu, mobilní platby a interaktivní řešení, digitální média na prodejní ploše. To byly hlavní trendy prezentované na letošním veletrhu EuroCIS. Zákazníci velmi rychle mění své nákupní chování a využívají k nákupu různé prodejní kanály, včetně kamenných obchodů, mobilních zařízení, webu, sociálních sítí a dalších médií. Pro obsluhu všech těchto prodejních kanálů jsou nutné nové technologie.
Na tento trend samozřejmě reagují dodavatelé technologií pro obchod. Produkty, řešení a trendy v IT oblasti pro obchod nabízel i v letošním roce veletrh EuroCIS, který se v Düsseldorfu konal ve dnech 24. až 26. února.
Letošní ročník byl ve znamení tzv. Obchodu 4.0: nákup z domova nebo z obchodu, off nebo online, hlavně však chytře, pohodlně a propojeně.
Zákazníci totiž hledají maximální zážitek a užitek z nakupování napříč všemi kanály. „Stávající procesy a struktury jsou obvykle vytvořeny pro stacionární obchod, historicky se vyvíjely a jsou velmi heterogenní. Cesta k multichannel obchodu tak pro tradiční obchodníky představuje velkou výzvu.
Jestliže se stacionární obchod nebude chtít vzdát svých obratů, bude muset své zákazníky obsluhovat prostřednictvím všech prodejních kanálů,“ říká Michael Gerling, generální ředitel EHI Retail Institute.
Prostor pro nápady
Multichannel Area na letošním veletrhu prezentovala především nová řešení malých start-upů. Pro snadnější nákup oděvů je určen digitální poradce velikosti nebo iPad pokladna od společnosti Inventorum použitelná nejen v kamenném obchodě, ale kliknutím myši otevře zároveň nabídku vlastního e-shopu.
Společnost Phizzard propojila stacionární a online obchod dotykovým displejem. Zákazník tak získá poradce, který mu pomůže prostřednictvím iPadu s výběrem oděvů a obuvi. Na první pohled zákazník vidí, které velikosti a barvy modelů jsou k dispozici a se kterými dalšími kousky oděvů a doplňků z nabídky je možné kombinovat. Řešení nabízí bezproblémový Cross-Selling mezi všemi filiálkami obchodníka a nabídky jeho e-shopu.
K dalším trendům, které budou v nadcházejících letech posilovat, patří digitalizace na prodejní ploše. Designová a IT řešení se budou stále více vzájemně doplňovat.
Potvrzením tohoto trendu je i fakt, že se letošního veletrhu EuroCIS poprvé zúčastnila i firma zaměřená na vybavení prodejen, která prezentovala, jako lze inovativně integrovat design prodejny a digitální média.
Spojení funkce tabletu a platebního treminálu
Společnost Panasonic představila na letošním veletrhu EuroCIS pokladní tablet All-In-One se systémem Windows. Tablet Toughpad FZ-R1 s operačním systémem Windows 8.1, s integrovanými technologiemi pro zpracování plateb. Tablet je navržen pro potřeby obchodníků a jejich zákazníků, a poskytuje vše potřebné v jednom zařízení. Má 7″ displej, vestavěnou čtečku platebních karet EMV, klávesnici pro vkládání PIN kódu, čtečku magnetického proužku a NFC technologii pro bezkontaktní platby.
Zařízení se dodává s integrovanou čtečkou čárových kódů, kterou lze použít ve skladech a logistických centrech, nebo je vybaven kamerou pro fotografování nebo využití videa pro rozšířenou virtuální realitu v oblasti maloobchodu. Speciálně se zaměřením na použití v maloobchodním prostředí je zařízení vybaveno dotykovou obrazovkou, která je snadno čitelná za denního světla, a může být obsluhována perem, prstem nebo i v rukavicích. Je tak ideální pro prostředí cateringu a logistiky.
S možností komunikace v 3G a 4G mobilních sítích je tablet schopen plnit požadavky maloobchodu kdekoliv. Zařízení lze vložit do vlastní kolébky, která umožní přímou integraci do pokladního systému obchodu. Tablet Toughpad FZ-R1 v současné době testují některé evropské obchodní řetězce. V oblasti gastronomie probíhá pilotní projekt s restauracemi McDonald ´s. Plně k dispozici by mělo být zařízení koncem letošního roku.
Panasonic představil na veletrhu také novou řadu pokladních systémů, příslušenství a nový specializovaný tablet s operačním systémem Windows s integrovanými technologiemi zpracování plateb, který plní požadavky maloobchodů, supermarketů, podniků rychlého občerstvení a pohostinství a umožňuje obchodníkům využít výhody nové éry omni-channel prodeje.
K představeným novinkám firmy patřila nová specializovaná pokladní kolébka pro největší 10″ odolný tablet Toughpad FZ-G1. Kolébka, kterou lze opatřit barvou a logem obchodu, umožňuje plnou integraci odolného tabletu do pokladního systému obchodníka. Je vybavena všemi funkcemi, které jsou vyžadovány pro účinnou integraci mobilního zařízení, včetně dvou nabíjecích portů USB, sériovými porty pro připojení k pokladnímu systému a k periferiím, jako jsou pokladní zásuvky a tiskárny účtenek. Kolébka je také vybavena konektory LAN, VGA a HDMI, dvěma porty USB 3.0, dvěma porty USB 2.0 a bezpečnostním zámkem.
Největší odolný tablet Toughpad FZG1 je ideální pro maloobchod, kde je důležitá velká obrazovka, jako jsou prodeje, při nichž dochází k prezentaci reklamy a informací na obrazovce, nebo v náročných prostředích, jako jsou sklady a logistická centra, kde odolnost zařízení hraje velkou roli. Panasonic také představil svůj nejvyšší model pokladního systému JS-970 CoreTM i5.
Tento nejnovější podnikový nemobilní pokladní systém je větším bratrem systému JS-970 All-In-One, který byl na trh uveden v listopadu 2014. Systém je kompatibilní s různými verzemi operačního systému Windows, s existující kabeláží a příslušenstvím Panasonic, jako jsou automaty na mince a zásuvky na hotovost. Používá flexibilní modulární design All-In-One, který je ideální pro maloobchod, řetězce rychlého stravování a pro pohostinství. Zařízení Panasonic řady JS-970 jsou vybavena čitelným 15″ rezistivním dotykovým displejem.
Obrazovky lze naklánět a lze i přidat druhou obrazovku pro zákazníka. Standardně je vybaven i řadou nabíjecích a normálních rozhraní COM a USB, aby mohl být připojen ke všem periferiím, která obchodník potřebuje. Mezi další doplňkové možnosti patří čtečka magnetických karet, zabezpečená čtečka magnetických karet, optická čtečka otisků prstů a zabezpečená kombinace magnetického pruhu a otisků prstů.
Navíc je pro přihlášení k serveru a identifikaci uživatele k dispozici funkce I-button a čipový klíč Dallas. Kamenný obchod tak postupně ovládají multifunkční zařízení. Součástí požadavků obchodníků na jejich dodavatele jsou pak kromě vlastních funkcí zařízení usnadňujících nákup a prodej i ryze praktické požadavky jako je servis a u mobilních zařízení baterie s dlouhou výdrží.
Mobilní zařízení v sobě koncentrují několik funkcí. Pro prodejní personál mohou být zdrojem informací o zboží, na které se zákazník ptá. Informovaný personál a prodejní servis je pak cestou ke zvyšování obratů.
Pro zákazníka představují tato zařízení možnost pohodlného a rychlého nákupu kdekoli v prodejně. Obchodníkovi slouží jako pomocník při řízení prodejny, merchandisingu apod. V neposlední řadě pomáhají zvýšit efektivitu provozu.
Eva Klánová
Napsat komentář