Velikonoční svátky znamenají pro obchodníky jedno z nejdůležitějších období roku. Lidé sice neutrácejí tolik jako na Vánoce, přesto tráví významné množství času v obchodech. Prodeje znatelně rostou v mnoha oblastech: stoupá odbyt másla, tuků, vajec, cukrovinek i alkoholu.
Podle průzkumů za svátky Češi utratí zhruba tisíc korun, přitom každý rok tato částka stoupá. Lidé drží řadu tradic, které se svátky spojují. Díky tomu prodeje vajec v řetězcích rostou o stovky procent a na odbyt jde i speciální zboží, jako jsou dekorace na vajíčka nebo pletené pomlázky. Těšit se může i segment cukrovinek, alkoholu či pečiva.
Promoakce před svátky jsou na vzestupu
Velikonoce zůstávají pro řadu domácností svátky, které je třeba připravit v kuchyni. „Vyhledávanými položkami jsou suroviny na pečení, například mouka, cukr, máslo, margaríny, mléko, vejce, ale také rum či vaječný koňak,“ říká Dagmar Krausová, manažerka externí komunikace obchodního řetězce Albert.
Vedle toho výrazně stoupají i prodeje koření. Odbyt je proti jiným měsícům o tolik lepší, že po Vánocích znamená pro řadu výrobků zaměřených na pečení druhé nejsilnější období. „Abychom zákazníkům nákupy co nejvíce zpříjemnili, zařazujeme toto zboží do akčních nabídek,“ dodává D. Krausová. Obchody lákají své zákazníky dlouho dopředu.
Například už v únoru Tesco nabízelo místo klasických igelitových tašek pro zákazníky edici s jarními motivy. Prodeje by u tohoto řetězce kromě nabídky potravin měly navíc růst i díky jarním kolekcím oblečení řetězce, které propaguje mimo jiné i na sociálních sítích. Prodejny Lidl nabídnou zákazníkům klasický velikonoční sortiment a čokoládové zboží. Řetězec upozorňuje na to, na co slyší zákazníci, kteří si chtějí připlatit: sladkosti jsou vyrobené z „pravé“ čokolády, tedy nejde o takzvané čokoládové pochoutky.
Trochu si dopřát je totiž protipólem domácích příprav, který u obchodníků také velmi dobře funguje. „Protože si zákazníci na svátky rádi dopřejí zboží, které během roku není běžně v prodeji, nabídneme opět tematické týdny Deluxe. V jejich rámci budou k dispozici lahůdky a speciality z různých koutů světa,“ říká Jitka Vrbová, mluvčí Lidlu.
Do zmíněného sortimentu patří čokoládové krémy, ale i sýrové pochoutky, máslo s mořskou solí nebo omáčky k masu či zelenině.
Pekárny se připravují: lidé si chtějí ulehčit práci
Přesto je znát, že je stále méně lidí ochotno nad velikonočními přípravami trávit čas. Například Penam uvádí, že prodeje velikonočního sortimentu meziročně vzrostly o 22 %. „Spotřebitelé čím dál tím častěji využívají možnosti ušetřit čas a ten věnovat rodině,“ vysvětluje Martin Dolský, marketingový manažer společnosti Penam.
„Největší zájem je samozřejmě o typický sladký velikonoční sortiment, který se v našich pekárnách mimo velikonoční sezonu nevyrábí. Ze ‚slaného pečiva‘ je zvýšený zájem především o veky,“ vyjmenovává Dolský. K nim se ale přidává řada dalších výrobků: Penam pro letošek uvádí různé perníky s ovocnou náplní, medové řezy nebo pečivo, jako jsou vanilkové rohlíčky či linecké koláčky určené právě na Velikonoce.
Na regálech obchodů se ale v porovnání s jinými druhy zboží pečivo objevuje spíše později. Lidé ho totiž vyhledávají co nejčerstvější. „Trvanlivé pekařské výrobky nabídneme zhruba čtyři týdny před Velikonocemi. Mazance, beránky a tradiční jidáše pak o týden později,“ vypočítává Krausová.
Na rozdíl od Vánoc se pak obchodníci nepřipravují každý rok na Velikonoce dřív než ten předchozí. „Na Velikonoce tento trend nepozorujeme,“ potvrzuje Krausová. „Například u pečiva necítíme tlak na posun nabídky kupředu, protože hlavní prodeje se uskuteční v rozmezí dvou týdnů před samotnými Velikonocemi,“ vysvětluje.
Velikonoce jsou stále především sladké
Laskominky jsou druhem zboží, které si často připisuje i stoprocentní nárůst prodejů. Pro výrobce cukrovinek jde tak o důležité období, na regály obchodů se toto zboží dostává s předstihem i více než měsíce. „S důkladnou přípravou na velikonoční svátky začínáme hned začátkem roku,“ uvádí Krausová za řetězec Albert.
Sezónní sladké výrobky lidé přijímají velice dobře, i když místo zkoušení nových sázejí spíše na ty tradiční. Výrobci proto nabízejí hlavně každoročně osvědčené řady. „Kategorii sezónních cukrovinek (vánočních i velikonočních) se daří poměrně dobře, trh roste a my jim velmi věříme,“ říká Andrea Brožová, vedoucí korporátní komunikace ve společnosti Nestlé.
Nejen u této firmy jsou nejoblíbenější duté figurky s tradičními velikonočními motivy, jako jsou kraslice, beránci nebo kuřátka. Právě oblíbené motivy jsou sázkou na jistotu. Vzhledem k nižší ceně jsou u zákazníků oblíbené především ty duté. A to přesto, že na Velikonoce si lidé obecně snaží dopřávat.
„Jedná se o svátky rodinné a lidé si skutečně dopřávají více než obvykle. Stále ale platí, že spotřebitelé jsou citliví na cenu,“ upozorňuje Brožová. Dlouhodobě si ale připlácejí. Podle výrobců je vidět, že v porovnání s předchozími roky roste obliba čokolády s větším procentem kakaa.
„Objevuje se drobný nárůst v poptávce po prémiovějších výrobcích,“ říká o trendu Brožová. Díky tomu se pozornost zákazníků ubírá i směrem k plněným figurkám, zájem roste také o ty s alkoholovou náplní. Novinky i tak firmy zavádějí. Například Nestlé pro letošek rozšiřuje velikonoční portfolio o krabičku lentilek, která obsahuje tři duté figurky ve tvaru zvířátek s dražé uvnitř.
Zákazníky chce nalákat i na řadu zmenšených výrobků v podobě minityčinek. V neposlední řadě vnímá, důležitost obalu a zatraktivňuje proto balení i u některých stávajících výrobků. Mondelez tradičně připravuje velikonoční limitované edice se značkami Milka, Brumík či Fidorka.
Vedle speciálního velikonočního zboží výrobci obvyklou nabídku často v jiném balení přizpůsobují daným svátkům – tak funguje např. Sladký měšec Orion, mléčná čokoláda ve tvaru zlatých mincí, u které firma uvádí, že je ideální pro koledníky. Velikonoční varianta pak patří i Arabeskám, pro jaro ve formě polomáčených vajíček nebo ve tvaru „jarních mláďátek“.
Iva Brejlová
Napsat komentář