Pokud bychom měli jedním slovem popsat dnešní spotřebitele, výraz „connected“ (připojení) by se určitě dostal na vrchní příčky seznamu. Digitalizace již ovlivňuje i naši komunikaci s rodinou a přáteli, a způsob, jakým nakupujeme, není žádnou výjimkou.
Tradiční kamenné prodejny rozšiřují své působení online směrem, a naopak se setkáváme s opačným jevem, kdy čistě online prodejci otevírají kamenné obchody. Prodejci implementují inovativní digitální technologie, které mění nákupní zážitky spotřebitelů a přizpůsobují se jejich životnímu stylu. Myšlení v pojmech kamenná versus online prodejna se stává zastaralé – současnou i budoucí realitou v maloobchodě je už propojení kamenných prodejen s online prodejem.
Podle aktuálně zveřejněné online studie společnosti Nielsen „Connected Commerce“ více než 93 % globálních respondentů říká, že nakupovali online. Možná to není překvapující zjištění vzhledem k tomu, že výsledky jsou založeny na deklaracích spotřebitelů s internetovým připojením, ale význam tohoto čísla je v každém případě pozoruhodný. Nejenže ukazuje, jak online nakupování proniká mezi online populaci, ale poskytuje i pohled na nákupní zvyklosti, které budou díky nárůstu internetové penetrace teprve akcelerovat.
Výsledky studie také naznačují, že více než polovina světových respondentů již koupila produkty z kategorie módy (58 %) nebo cestování (55 %), a přibližně polovina zakoupila knihy, hudbu nebo kancelářské produkty. Tyto kategorie se dostaly na přední místa i u českých respondentů, avšak prvenství má spotřební elektronika, u které více než 60 % dotázaných respondentů deklaruje, že ji už někdy nakoupili online.
Spotřební zboží bylo mezi online konzumenty sice méně populární, avšak toto se začíná měnit – téměř čtyři z deseti globálních (38 %) a ještě více českých (41 %) respondentů říká, že online zakoupili produkty osobní hygieny a kosmetiku. Výrazněji se čeští spotřebitelé liší od evropského průměru například v online nákupu léků a výživových doplňků, kde až 40 % spotřebitelů deklaruje nákup této kategorie (vs. 20 % evropského průměru). Podobnou odlišnost vidíme také u krmiv pro domácí mazlíčky, které až čtvrtina českých respondentů vs. 15 % evropských nakoupila přes online prodejní kanál.
Pokud jde o čerstvé potraviny, jejich fotky jednoduše nemohou nahradit fyzický kontakt s produktem nebo jeho vůni. Přestože i tato kategorie se dostává častěji do nákupních online košíků, stále musí překonat řadu překážek, aby byla akceptována širší skupinou online nakupujících. Průměrně zatím jen méně než jeden z deseti respondentů v Evropě, a stejně tak v České republice, tvrdí, že někdy zakoupil čerstvé potraviny. Celosvětový průměr je mnohem vyšší díky vyššímu procentu online nakupujících v Asii a Tichomoří. Jasnou bariérou při nákupu čerstvých potravin je fakt, že nakupující si nemohou ručně vybrat produkt, ovšem i donáškové služby potravin se zdokonalují a rozšiřují a s nimi i garance kvality při nákupu celé škály čerstvých potravin.
Nielsen online globální studie „Connected Commerce“ zkoumá hlavní faktory, které ovlivňují vyvíjející se digitální cestu k nákupu. Zabývá se bariérami spojenými s nákupem čerstvých potravin a spotřebního zboží a odhaluje aktivační strategie, které mohou pomoci překonat tyto překážky. Poskytuje také pohled na digitální technologie, které spotřebitelé v obchodech používají dnes, a na ty, které jsou příslibem pro budoucnost. Pro více informací si stáhněte globální Nielsen report: Global Connected Commerce Report.
Zrdoj: Nielsen Holdings plc
Praha, 30. ledna 2017