Nákupním centrum se daří, návštěvnost i obrat jim strmě stoupají

Rostoucí počet návštěvníků zaznamenala obchodní centra ve všech českých regionech. Nejvíce se však dařilo velikostně menším a středním centrům, která vykázala téměř pětiprocentní meziroční nárůst počtu návštěvníků.

Ukazují to data Mezinárodní asociace nákupních center (International Council of Shopping Centers – ICSC) publikovaná před nadcházející konferencí ICSC o maloobchodních nemovitostech ve střední a východní Evropě, která proběhne 22. září 2016 v Praze.

Obchodním centrům také v roce 2015 výrazně vzrostl obrat, meziročně o 7,08 %. Tempo růstu udržuje i v roce 2016 – v prvním kvartálu meziročně poskočil o 6,5 %.

Index návštěvnosti pravidelně vydává Český výbor mezinárodní asociace nákupních center (ICSC) již od roku 2012. Index obratu byl představen v roce 2014.

Nejnovější čísla návštěvnosti odhalují, že počet návštěvníků obchodních center dlouhodobě stoupá. V roce 2012 poklesla návštěvnost meziročně o 1,3 %. Od roku 2014 se obchodní centra dostávají do kladných čísel – návštěvnost center tehdy vzrostla o 1,2 % a v roce 2015 o dalších 3,3 %.

graf nc se dari1

Pozitivní vývoj zaznamenaly všechny české regiony. Nejsilnější růst vykázala Praha, mimopražská centra zaznamenala významné nárůsty obratu. Oba indexy zahrnují výsledky více než poloviny obchodních center v České republice.

Jan Kubíček, předseda českého výboru ICSC k tomu poznamenává: „Je zřejmé, že po letech opatrnosti, se důvěra spotřebitele jako zákazníka nákupních center obnovila, což se projevilo v návštěvnosti a zejména v tržbách. Dle mého názoru to vychází z vnímání celkové ekonomické situace a rekordně nízké nezaměstnanosti.“

Posilují malé i střední obchodní domy

Slabší výsledky menších a středních center z uplynulých let se v roce 2015 kompletně změnily. U středních a menších obchodních center vzrostla loni návštěvnost o 4,3 procenta, a překonala tak stabilní 1,7% růst velkých obchodních center.

Celkový pozitivní trend rostoucí návštěvnosti pak pokračuje i v letošním roce. Návštěvnost se během prvních čtyř měsíců zvýšila o 0,4 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2015. Zásluhu na tom mají hlavně velká obchodní centra.

Dvojciferný nárůst obratu byl zaznamenán ve čtyřech měsících roku 2015

Pozitivní trend v obratu maloobchodních obchodních center započal v roce 2014, kdy tržby meziročně vzrostly o 4,5 %. V roce 2015 se ale růst ještě zvýšil na 7,08 %, a dokonce jsme zaznamenali dvouciferný růst ve čtyřech měsících tohoto roku (duben, červen, červenec a říjen).

graf nc se dari2

 

 

 

Zdroj: ICSC

Praha, 28. července 2016