Průzkum společnosti CBRE odhaluje, že v letech 2014 až 2015 expandoval do pěti zemí střední a východní Evropy (CEE) rekordní počet 185 obchodních značek, čímž celkově došlo k otevření 550 nových obchodů a prodejen.
CBRE ve své zprávě „How Active is the CEE Retail Market“ zveřejňuje také odhadovaný počet 75 dalších otevřených obchodů v tomto roce. Nabídku na českém trhu rozšířilo v posledních dvou letech 30 nových značek.
Při výběru destinace prvního otevřeného obchodu 82 % expandujících značek preferuje „prime“ lokality, 77 % značek volí nákupní centra a 78 % umisťuje svou první prodejnu v hlavním městě daného státu. Druhou možností maloobchodníků, podnikajících zejména v sektoru luxusní a business módy, je otevření první lokální pobočky v luxusních nákupních ulicích, viz Pařížská ulice v Praze, nebo v nákupních galeriích. Preference se mírně liší podle jednotlivých zemí, převážně v závislosti na typu zboží, které firmy nabízejí.
Veronika Tebichová, Head of Retail Agency společnosti CBRE, říká:
„V Rumunsku a na Slovensku jsou oblíbenou cílovou destinací prvních obchodů při vstupu na místní trh právě nákupní centra. Naopak v České republice a v Polsku jsou ve stejné míře volena nákupní centra a umístění prodejny v luxusních nákupních ulicích. Česká republika je, v rámci střední a východní Evropy, oblíbenou cílovou destinací převážně pro značky, nabízející luxusní zboží. Polovina z těchto firem, nově vstupujících na CEE trh, si pro umístění svého prvního obchodu zvolila právě Prahu.“
Zdroj: CBRE Group
Praha, 21. dubna 2016