V pořadí druhá konference s názvem Primetime for… Big Data proběhla 24. února 2016 v pražské Národní technické knihovně s hojnou návštěvností více jak dvou set účastníků.
Ti si mohli poslechnout studie a názory řady odborníků ve vyváženém programu, ve kterém vystoupili jak zástupci IT, kteří velká data zpracovávají, tak nejvýše postavení finanční pracovníci a zástupci vedení, kteří rozhodují o strategii a rozpočtu.
Moderátor Tomáš Pflanzer z Nielsen Admosphere se v úvodní části zamýšlel nad tím, k čemu vlastně Big Data slouží. Zda pomohou implementovat lepší strategii, nacházet lepší obchodní příležitosti, nebo zda jde o to lépe poznat spotřebitele. „Je skvělé, že už se tu jako minulý rok neřeší co to big data jsou, ale jak s poznatky z nich pracovat.“
Na to, co se děje ve světě Big Data a jak se s tím vypořádat odpovídal první řečník Yannis Kotziagkiaouridis, který je hlavní tváří globální datové analytiky sítě Wunderman. Tvrdí, že nejdůležitější věcí je mít plán. „Jsou stamiliony zákazníků, miliony obchodů a miliardy transakcí. Dat je tolik, že je problém se v nich vyznat. Firmy nevědí, co s daty dělat. Jsou lidé, kteří umí propojit data se společností a veřejností pro firemní prospěch, ale je jich jako jednorožců.“ Jako jednorožce označuje pracovníky, kteří dokáží kombinovat data, analytiku a technologie. Tito lidé chybí ve většině firem a uvádí, že z pěti set firem z žebříčku Fortune v roce 2015 bylo schopno analyzovat svá data jen 15% z nich. Dodává, že je potřeba nejdříve začít s jednoduchými otázkami k čemu jsou data pro ně prospěšná. „Firmy ví, kolik toho prodaly, vědí za kolik, ale nevědí komu.“ Jako úspěšnou firmu, která umí nakládat se získanými informacemi uvedl NIKE, která se formou personalizovaných nabídek snaží spojit se svými zákazníky a dopomáhat jim k jejich sportovním cílům.
O tom, jak jsou na tom s Big Daty české firmy představil Pavel Šiška z Delloite, jehož odborností je propojovat IT a byznys. Tvrdí, že větší množství dat neznamená větší hardware, ale jiný přístup. „Nejde o to zpětně pitvat to, co se dělo předtím, ale předcházet a pozitivně překvapit klienta. Kdo odešel, to je pozdě. Kdo odchází – na tom záleží. “
O paradoxu doby datové mluvil Filip Doušek z firmy Mibcon. IT dodá data a vedení neví, co s tím. „Lidé, kteří investují do dat, očekávají, že jim to ulehčí život. Ono se to většinou nestane. S daty je život zajímavější, ne jednodušší.“ Je potřeba se začít dívat také na to, které segmenty trhu jsou pro firmy zajímavé, a je nutná demokratizace, protože, podle Douška, nejlepším řešitelem každého problému je ten, kdo je mu nejblíže. Data je potřeba rozšířit do celé firmy, aby z nich mohla firma dostat co nejvyšší výdělky. „Nechtějte po dodavatelích pouze produkt, ale zvýšení vaší produktivity.“
Josef Langmayer, CFO v Raiffeisen investiční společnosti, poskytl pohled z druhé strany barikády, když vysvětloval, co všechno musí projekt splňovat, aby mu poskytl potřebné finanční prostředky. Představil deset bodů, které jsou pro něho zásadní. „Jakékoliv datové předpoklady dělím čtyřmi,“. Podle Langmayera platí, že co neměříte, neřídíte.
V dalším bloku se představil Martin Beneš za Red Media, který se věnoval tomu, jak propojit 1st a 3rd party data v retenčních a akvizičních kampaních na konkrétních případech J &T banky.
Jak dokonalé poznání zákazníka vede k dokonalým prodejům přišla říci Vendula Mrázová z Wunderman. Představila marketingový program pro společnost Dr. Max, kdy se personalizovaly nabídky pro 50 000 klientů. Díky tomu dopadly výsledky nadprůměrně „Začalo se přemýšlet jaké nabídky a jak se jim mají nabídnout. Bylo třeba si říct jak k tomu člověku mluvit, jak s ním jednat. Jestli s ním jednat stroze/dlouze. Jak velkou mu nabídnout slevu. Co je to za druh pacienta.“
K sklízení i vysoko visícího ovoce vyzýval Jakub Augustín z firmy Adastra, který hovořil o zlomovém roku 2015. Když se začne pracovat s daty, je to jako se sběrem jablek. Nezačne se od koruny ale od spodu. „Big data jsou prostě věci, se kterými nemá smysl začínat. Jde o to nejdřív začít sbírat jednoduché informace, mít základ, a pak až se dostat na big data, na ty vyšší místa na stromě.“
Jak přetavit data k lepším rozhodnutím vysvětloval Tomáš Formánek z Logia. Největší chybu, kterou dělají obchodníci při promo akcích je kobercové pokrytí. Doporučení pro celý trh je, aby se přestaly promovat produkty, které to nemohou unést.
V odpoledním bloku Jan Laštůvka z Monkey Data představil E-shopy v číslech. ČR je v počtu online prodejců možné označit za e-shopovou velmoc, ale více než 80 % e-commerce hráčů vlastní data neanalyzuje, což je problém a promarněná příležitost. E-commerce do budoucna podle Laštůvky nevymaže z mapy kamenné prodejny, ty se jen přetransformují do showroomů.
Posledním vystupujícím byl Jiří Žaloudek z Clever Analytics, který popsal jak použít interní data o zákaznících v kombinaci s externími často volně dostupnými datovými sadami pro získání komplexní představy o prodejní síti a potenciálu trhu.
Konference Primetime for… Big Data 2016 se konala díky podpoře řady firem v čele s agenturami Wunderman a Red Media.
Podrobnější informace: Aneta Zímová, Blue Events
Kontakt pro média: Lukáš Koutník, Blue Events
Zdroj: Blue Events
Praha, 28. února 2016