Nealko balení ve znamení minimalismu a udržitelnosti

Blížící se léto je každoročně ve znamení vyšší spotřeby nealkoholických nápojů. S jakými trendy můžeme v letošním roce u obalů tohoto typu počítat?

Léto je rovněž zaměřeno na vyšší spotřebu skupinového balení nealkoholických nápojů, protože je pro uživatele v době zvýšené spotřeby ekonomičtější jak z hlediska peněz, tak i času.

Obal hraje klíčovou roli při utváření nákupních rozhodnutí a zkušeností spotřebitelů. Podporuje transparentnost a důvěru prostřednictvím jasného označování, certifikací a tvrzení o přísadách a zároveň zajišťuje integritu a čerstvost produktů. Pohodlné možnosti balení na cesty navíc zlepšují dostupnost pro zaneprázdněné spotřebitele. A v neposlední řadě je potřeba připustit, že mladší generace se sice odvracejí od alkoholu, nicméně mají vysokou spotřebu energetických nápojů.

Obaly na nealkoholické nápoje najdeme v řadě modifikací, od skleněných či PET láhví počínaje, přes nápojové kartony, až k hliníkovým plechovkám nebo k BIB (Bag In Box obalů). Dlouhodobým trendem je snížení hmotnosti jednotlivých typů obalových materiálů či náhrada za jiný materiálový typ. V tomto případě se lze na trhu setkat například s papírovými láhvemi či obaly z biodegradabilních materiálů. Rostlinné plasty, které se často vyrábějí z kukuřičného škrobu nebo cukrové třtiny, jsou jednou z takových náhrad plastů na ropné bázi. Tyto bioplasty plní stejnou roli jako tradiční plasty a jsou rovněž kompostovatelné. Rozkládají se na látky minimalizující znečištění na skládkách. Proměnou prochází i oblíbený BIB, kde už nemusí být standardní konstrukce flexibilního vaku s ventilem loženého v krabici, ale stále častěji se setkáváme s BIB v podobě stojacích velkoobjemových plastových sáčků.

Dalším akcentem, který podporuje i EU legislativa je neustále se zvyšující podíl recyklátu při výrobě obalů. Všechny tyto trendy jsou ve znamení udržitelnějších a zodpovědnějších řešení směrem k životnímu prostředí. Případný negativní dopad na životní prostředí ve velké míře eliminují i moderní technologie využívané při výrobě. Výroba omezuje uhlíkovou stopu energeticky méně náročnými procesy i eliminací CO2.

Tahouny v technologiích jsou velké značky

Inteligentní technologie balení a digitální označování obalů zároveň zvyšují zapojení spotřebitelů a bezpečnost produktů. Inovace, jako jsou obalová řešení řízená umělou inteligencí, samochladící plechovky a interaktivní etikety, nově definují způsob skladování, přepravy a spotřeby nápojů. Označování pomocí QR kódů nebo čipů NFC nabízí spotřebitelům na obale informace, jako je například původ produktu nebo pokyny k jeho recyklaci. Příkladem chytrého balení mohou být některé láhve s podporou NFC. Nakupující mohou přejetím chytrým telefonem proti láhvi zjistit více o tom, odkud produkt pochází a jak se dostává z farmy nebo továrny do regálu obchodu. Technologie tak zapojuje spotřebitele nenásilně do systémů účinné recyklace a poskytuje mu řadu snadných pokynů. Uživatel jednoduchým naskenováním nebo poklepáním na svůj chytrý telefon získá přístup k podrobnostem o původu produktu, procesu vaření či jiného zpracování, k receptům na koktejly, soutěžním a marketingovým pobídkám, ale hlavně pokyny k recyklaci.

V nápojích jsou hlavními leadery především velké značky, které reagují velmi rychle na změny ve společnosti. Dnešní spotřebitelé jsou ohleduplní k životnímu prostředí. Značky se snaží tyto myšlenky i přesvědčení klientů velmi dobře komunikovat, a naopak zpětně je i těmito pozitivními postoji i ovlivňovat. Přední značky integrují udržitelná obalová řešení, inteligentní obalové technologie a digitální označování v obalech, aby zvýšily přitažlivost produktů a snížily dopad na životní prostředí.

Marketingově atraktivní je komunikace snižování odpadu

Udržitelnost je pokračujícím velkým tématem i v roce 2025. Společnost Makreo Research nedávno vydala obsáhlou zprávu s názvem „Inovace a trendy v balení nápojů 2025 – Udržitelné, opakovaně použitelné obaly a obalový materiál (plast, papír, lepenka, kov, sklo), která nabízí hloubkovou analýzu nejnovějších trendů, výzev a příležitostí utvářejících průmysl nápojových obalů.

Podle odhadů se na světě prodá více než jeden milion plastových lahví za minutu. V současné době je polovina veškerého vyrobeného plastu určena na jednorázové použití. Jedním z řešení je rozšiřování systémů záloh tak, aby bylo láhev možné vracet a z ní opět vyrábět novou. Řada nápojových společností přijala to, co lze nazvat recyklačními systémy s uzavřenou smyčkou. Použité lahve a plechovky se vrací přes systémy záloh, nebo v rámci třídění odpadu, a poté přeměňují na nové obaly. To umožňuje uzavřený kruh použití a opětovného využití, což má za následek snížení spotřeby primárního materiálu a snižuje ekologickou stopu.

V boji proti problému s odpadem lze však využívat i další možnosti. Společnosti aktivně hledají alternativní materiály, které by nahradily běžně používané plasty, jako je polyethylentereftalát (PET), vysokohustotní polyethylen (HDPE) a polypropylen (PP) v nápojových obalech. Cílem těchto vylepšení je vyvinout udržitelnější a ekologičtější obalová řešení a zároveň minimalizovat dopad jednorázových plastů na životní prostředí.

Pojetí multipacku se mění

Spotřebitel si oblíbil tzv. multipacky. Právě v jejich případě dochází k velkým proměnám v konstrukci i materiálu. Tyto proměny ve velkém měřítku odráží požadavky, se kterými se setkáváme i u spotřebitelských balení. Zatímco až do nedávna jsme se v zásadě setkávali s multipackem u nealko nápojů především ve třech konstrukcích (smrštitelná potištěná či nepotištěná fólie pro nevratné obaly obvykle v podobě PET láhví, plastové přepravky/basy pro vratné, především skleněné obaly a lepenkové krabice z vlnité lepenky), dnes je největším trendem nahrazovat plast obaly na bázi papíru a konstrukčně je minimalizovat. Multipack pak spojuje produkty do jednoho celku například v podobě odnosného držadla, které zároveň láhve nebo plechovky fixuje. U větších objemů láhví (např. 1,5 – 2 l) lze využít řešení odnosné rukojeti ve spojení s papírovým fixačním páskem (např. řešení Top Strap Karl Knauer & Mondi). Zákazníkovi rukojeť významně usnadňuje manipulaci, nemluvě o nižší hmotnosti celého obalu. Výhoda lepenkových multipacků má i udržitelný podtext. Materiál je dobře recyklovatelný, je ze 100% obnovitelného a biologicky odbouratelného vlákna. U papírových obalů navíc existuje nejnižší riziko, že nebudou recyklovány, protože míra sběru činí 93 % a míra recyklace 84 %.

Konstrukcí a výrobců těchto light&sustanible multipacků je celá řada. K nejznámějším a nejoblíbenějším patří TopClip a GreenClip od společnosti Smurfit Kappa Westrock. TopClip, vyrobený z papíru, zanechává o 30 % nižší uhlíkovou stopu než spotřebitelské balení ze smršťovací fólie, protože neobsahuje žádné plasty a je 100% obnovitelný, recyklovatelný a biologicky rozložitelný. Navíc je udržitelnější než jiná nedávno zavedená obalová řešení na trhu, která slouží stejnému účelu, protože je vyroben z menšího množství materiálu a nevyžaduje použití lepidla. TopClip plně pokrývá horní část plechovek piva, chrání je před kontaminací a poskytuje příležitosti pro vizuální identitu značky. Má dva vysekávané otvory, takže s nimi lze na prodejně snadno. TopClip je příkladem odnosného balení pro multipaky nápojů v plechovkách. Podobně výhodnou i udržitelnou variantou je GreenClip, který používá pro seskupování plechovek vlnitou lepenku z mikrovlny, a tím se zajistí optimální výkonnost při použití minimálního množství materiálu. GreenClip, vyrobený z papíru, zanechává o 30 % nižší uhlíkovou stopu než plastové kroužky (Hi-Cone), protože neobsahuje žádné plasty a je 100% obnovitelný, recyklovatelný a biologicky rozložitelný.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 4.2025…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.