
Etiketa je na první pohled nenápadný pomocný obalový prvek. Na pohled druhý si každý z nás uvědomí, že se jedná o prvek nesmírně důležitý a v některých případech i nenahraditelný. Etiketa může být nosičem důležitých informací, estetickým prvkem či prostředkem k uzavírání. Nebo i všechno dohromady.
Etikety jsou oblíbeným doplňkem mnoha obalů i sortimentů. Neodmyslitelně jsou spojeny především s lahvemi v nápojovém průmyslu, ale neobejde se bez nich ani sektor wellness&beauty, kde slouží k označení dóz, kelímků, flakonů, ale i dalších obalů na kosmetiku. Široký svět etiket zahrnuje i vysloveně technické průmyslové sektory a pochopitelně i logistiku, koneckonců i štítky s čárovým kódem a specifikací manipulační jednotky na paletě jsou aplikovanou etiketou. Etiketa rovněž zdaleka nemusí sloužit jen ke sdělení informací ve spojením s marketingovými funkcemi. Jak potištěné, tak i nepotištěné etikety slouží i k uzavírání obalů. Další její funkcí může být i zajištění vyšší bezpečnosti produktu, či ve spojení s aktivním balením, mohou inteligentní etikety monitorovat změny, které vedou ke snížení trvanlivosti potravin.
Očekávané trendy vývoje v roce 2025
Svět etiket je velmi pestrý, ať už se to týká samotných typů etiket (klasické, samolepící, shrink sleeves, IML, booklet, bezpečnostní atd.), jejich materiálů (papír, plastové, metalické i kompozitní substráty), aplikace (aplikátory s nanášením lepidla, aplikátory pro samolepky, smršťující tunely či v případě IML vkládání etikety do formy a její zalití plastem, tak, že je integrovanou součástí obalu, kterou nelze sejmout) či použití. Proto se velmi těžko dají zevšeobecnit očekávané trendy. Nicméně ve většině případů výrobní objemy etiket souvisí s výrobními objemy obalů. V minulosti v některých případech etiketáři dokonce progresivními technologiemi předběhli samotné výrobce obalů. To bylo před pár lety dobře vidět v případě nasazení digitálního tisku do průmyslové (tzn. střední a vyšší série výroby) oblasti. Nicméně ve většině případů jsou hlavní technologické trendy podobné, jen se přizpůsobují z hlediska svého vývoje příslušnému segmentu.
Jako i v jiných oblastech, dochází i zde k masivními vývoji do digitalizace a automatizace, často ve spojení se strojním učením a umělou inteligencí (AI, Artificial Intelligence). Zapojení AI se týká nejenom samotných zpracovatelských technologií (tiskové stroje, aplikace, servis), ale stále častěji se uplatňuje i při tvorbě vlastní etikety, kde jsou vývojáři dostupné SW aplikace s nadstavbami využit AI. V technologiích integrace umělé inteligence umožňuje podnikům přehodnotit možnosti, zvýšit efektivitu a snížit plýtvání.
O zavádění dalších kroků digitálních řešení, lze hovořit už jako o digitální transformaci. Ta se dotkne především většího a optimálnějšího využití digitálních technologií ve výrobě (především digitálního tisku a digitálního zušlechťování), ale i ovlivní konstrukci samotných některých etiket. Kvůli lepšímu zabezpečení, zamezení padělání zboží a jeho pašování, se předpokládají větší investice do vývoje a výroby bezpečnostních etiket. Pravděpodobně dojde k většímu zavádění inteligentních etiket (inteligentní etikety jsou schopné monitorovat a hlásit různé změny) s dalšímu začleněnými technologiemi, v tomto případě se předpokládá další rozvoj pokročilého označování prostřednictví RFID a NFC. Podle IDTechEx se očekává, že evropský trh s RFID etiketami a štítky dosáhne do roku 2027 2,5 miliardy EUR. Tyto budou ve stále větší míře zaváděny do řízení skladů a logistiky nebo do reklamního označování.
Dalším očekáváním pro rok 2025 se stává opět větší využití digitálního tisku při výrobě etiket. Samozřejmě v koeexistenci s konvenčním tiskem (ve výrobě etiket nejčastěji flexotisk, hlubotisk, ofset, případně sítotiskové lakování).
Digitální tisk nabízí prémiová řešení
Digitální tisk bude pravděpodobně ještě ve větším měřítku dál pronikat na tradiční trhy, doposud ovládané konvenčními technologiemi. Důvodů je několik. Jedním z nich je pochopitelně možnost dosažení jiné kvality a často i jiného barevného gamutu. Z těchto důvodů digitální tisk nachází uplatnění samostatně, nebo i jako součást hybridních řešení ve spojení s konvenčním tiskem. Dalším důvodem jsou změny na trhu, prakticky u veškeré obalové produkce na současných trzích se počty zakázek snižují, ale o to jsou naopak flexibilnější. Jiné požadavky trhu, tj. zákazníků donutilo změnit zpracovatelé jejich myšlení.
Nyní se většina z těch, kteří jsou zaměřeny hlavně na výrobu etiket pro potravináře, nápojáře či kosmetiku silně zaměřují nejenom na tisk obalů a etiket digitální cestou, ale velký akcent kladou i na možnosti zušlechťování (především ražba, lakování). Tím, že současný trend klade důraz na rychlé obraty, krátké a střední série, dojde pravděpodobně k dalšímu snížení analogových procesů v řádech procent z celkového objemu tisku. Pro digitální tisk mluví i větší forma globalizace.
Výrobce chce např. z důvodu konzistence kvality vyrábět obaly na jednom místě, bez ohledu, kam pak poputují. Řešením je zde opět etiketa ve spojení s digitálním tiskem, kde kromě různých povinných údajů, může producent uplatnit informace v různých jazykových mutacích. Tím, že digitální tisk nepotřebuje žádnou hmotnou tiskovou formu, při změně zakázky, obvykle výrobu významně neprodražuje.
Do budoucna se předpokládá i větší růst významu značek. V případě více zacíleného marketingového dopadu, umožňuje digitální tisk, na rozdíl od konvenčních technologií, využít v maximální míře i personalizaci. Vyšší úroveň flexibility technologie digitálního tisku pomáhá zmírnit řadu problémů s výrobou etiket a také snížit náklady na odpad a zásoby, čímž se stává dodavatelský řetězec odolnějším. V neposlední řadě často řeší ve firmách i personální problematiku. V současné době je prakticky všude nedostatek kvalifikovaných sil, to pociťuje i polygrafický segment. Zatímco stát se kvalifikovaným tiskařem ke konvenční technologii zabere i několik let praxe, digitální tisk je přece jenom uživatelsky mnohem přátelštější.
Etiketa balí a nebalí…
Současným, tak trochu pro segment etiket atypickým trendem, kterým je v rámci udržitelných požadavků maximální snaha o optimalizaci balení, eventuálně i redukce obalových materiálů, je využití i etiket v přímé podobě obalu. Ve skutečnosti se pochopitelně o „právoplatný“ obal nejedná. Etiketa zde obvykle slouží k vytvoření svazku či skupiny zboží. Pochopitelně se v tomto případě nejedná o celoplošnou samolepku, ale o etiketu obvodovou. Obvodová potištěná etiketa dokáže nejenom zvýraznit produkt, ale zároveň ho v očích spotřebitele posunout do kvalitativně vyšší úrovně.
Pásková etiketa může pomoci zvýšit povědomí o výrobci, či poskytnout dostatečný prostor pro nutriční informace a podrobnosti o zemi původu apod. V záplavě konkurence navíc zůstává produkt v případě potřeby velmi výrazným a viditelným. Touto technologií se zabývá např. společnost ATS TANNER. Etiketa zde může být z různých materiálů (upřednostňuje se báze papíru). Tam, kde je potřeba vyšší míra flexibility v ohybu, se využívají papíry nižších gramáží (plošných hmotností), takto lze svazkovat například banány, papriky či okurky, ale i kusový chléb. Zajímavé je, že chléb s obvodovou etiketou zákazník automaticky vnímá jako kvalitnější, i když ne vždy tomu tak je.
Obvodové etiketování lze však využít i u potravinářských misek či svazkování více krabiček najednou, a to i u mraženého zboží. V případě mražených potravin lze takto dokonce i optimalizovat logistiku. V logistice mražených potravin se totiž produkty jako hrášek, rybí tyčinky nebo kuřecí nugety často balí do balíčků po pěti nebo deseti. Tyto jednotky musí být pracně vybaleny v místě prodeje, než mohou být výrobky umístěny na polici mražených potravin. Páskování s ultrazvukovým studeným těsněním nejen zjednodušuje proces balení, ale také posiluje přítomnost značky.
Nabízí velké výhody ve dvou oblastech: vytváření logistických jednotek a zvýraznění brandingu produktu. I v souvislosti s udržitelností se ukazuje, že páskování je mnohem efektivnějším řešením u vytváření sekundárních skupin u tohoto sortimentu. Namísto smršťovací fólie jsou produkty baleny do pevných pásů. To snižuje spotřebu materiálu a zjednodušuje manipulaci v celém dodavatelském řetězci až do místa prodeje. Díky tisku just-in-time mohou být pásky potištěny podle potřeby během procesu balení.
Napsat komentář