Jaká je budoucnost retailu? Zážitky z nakupování proměňují technologie a inovace

Maloobchodní trh se v posledních letech i díky digitalizaci a technologickým inovacím neuvěřitelně proměnil a z této dynamiky nehodlá ustoupit. Způsoby nakupování jsou jiné, ovlivňují nás dříve neexistující faktory a o loajalitu kupujících je třeba neustále bojovat. Orientace na zákaznické potřeby, přání a zážitky je v centru pozornosti a firmy vítají každou pomocnou ruku, která jim na trhu pomůže. Tak by se daly shrnout závěry letošní mezinárodní konference Mastercard Space4Commerce zaměřené na budoucnost retailu.

Společnost Mastercard firmám pomáhá jak na cestě do digitálního světa, tak v podpoře zákaznické zkušenosti, a spolu s partnery přináší konkrétní nástroje a řešení, které pomáhají podnikatelům k tomu, aby se u nich jejich zákazníci cítili dobře a rádi se vraceli.

„Mastercard je tím partnerem, který neustále řeší inovace pro obchodníky i zákazníky. Přinášíme pohodlné, rychlé a bezpečné placení, se kterým bezprostředně souvisí i zákaznický zážitek. Je třeba sledovat a sdílet poznatky o tom, jaký mají ekonomické trendy, umělá inteligence, robotika nebo rozšířená realita dopad na oblast retailu a jak ji teprve ovlivní. Naše společná cesta za budoucností retailu je plná inovací, které nejen zjednodušují život zákazníkům, ale otevírají i nové příležitosti pro obchodníky,“ uvádí prezident Mastercard Central Europe Peter Bakenecker.

Fungující strategie posouvají obchod vpřed

Právě série konferencí Space4Commerce propojuje dohromady odborníky na maloobchod z různých míst Evropy, kteří se dělí o své poznatky o trzích, poskytují cenné pohledy a přeměňují je ve fungující strategie, které posouvají obchod vpřed. „Setkání Space4Commerce vůbec poprvé zavítalo do Česka. A myslím, že takovou koncentraci odborníků na retail, kteří se nebáli sdílet svoje poznatky, zkušenosti a nové pohledy, Praha dlouho neviděla. Odvětví maloobchodu se dynamicky mění, a právě zaměření na bezproblémovou, rychlou a bezpečnou zkušenost zákazníků při nákupu je pro úspěch v dnešní době naprosto klíčové,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Z příběhů úspěšných maloobchodníků lze zjistit, co spotřebitele právě teď skutečně zajímá, jaké jsou nejúspěšnější maloobchodní inovace z celého světa nebo jak je významná lidská interakce v zákaznické zkušenosti. Mezi příklady dobré zákaznické zkušenosti v českém a slovenském prostředí podle Jany Lvové patří služba Click to Pay pro jednoduché a rychlé platby na internetu, díky které odpadá úmorné opisování údajů z karty a zvyšuje se procento úspěšně dokončených nákupů. Čerstvou novinkou na trhu je zase služba Pay to Fuel, která umožňuje platit přímo z vozů Škoda Auto za palivo kartami uloženými v infotainmentu auta.

Vznikají i obchody 24/7 zaměřené na domácí mazlíčky

Ve spolupráci s maloobchodní sítí COOP Mastercard pomáhá udržovat dostupnost služeb v regionech a rozšiřovat digitální inovace vybudováním více než 50 samoobslužných prodejen v Česku a na Slovensku. Ve spolupráci se Super zoo pak byly otevřeny první čtyři automatizované prodejny 24/7 zaměřené na domácí mazlíčky. „Se společností NFCtron se zase zapojujeme do revolučního řešení pro festivaly a další společenské akce, které kompletně řeší správu určitého eventu od platebního systému přes prodejní statistiku až po vyúčtování a hodnocení od návštěvníků,“ doplnila Jana Lvová.

Do nakupování mluví sociální sítě i influenceři

Agnieszka Śpionek, ředitelka Mastercard Advisors, a Pawel Roge, ředitel Mastercard v oblasti Business Development, zase poukázali na neustálé zkracování inovačních cyklů a trendů, potřebu detailních znalostí kupujících a rozvíjení vztahů se zákazníky. Podle nich se sedm z deseti obchodníků domnívá, že dělají směrem ke spotřebitelům dobrou práci, nicméně souhlasí s tím pouze 30 procent jejich zákazníků. Stále více nakupujících motivují k pořízení daného produktu sociální sítě, influenceři nebo celebrity. Jiným silným znakem současnosti, na který je třeba brát ohled, je podle expertů na obchod úbytek loajality nakupujících ke značkám. Je proto třeba vytvářet vysoce individualizované nabídky, rychle komunikovat a budovat u zákazníků důvěru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.