Obchodní řetězce v Česku i nadále pomáhají v zasažených regionech, pomoc koordinují s IZS a samosprávami

Obchodní řetězce v Česku se i nadále maximálně efektivně zapojují do pomoci po povodních. První kamiony pomoci obchody vypravily již o víkendu a potraviny do postižených oblastí dodávají obchodní řetězce i nadále. Vedle dodávek pro Českou federaci potravinových bank (ČFPB) pomoc směřuje i přímo zasaženým oblastem a krizovým štábům.

S ohledem na dopady povodní obchodní řetězce připravily pomoc a podporu také pro své zaměstnance. Tím, jak voda opadá a lidé se začínají soustředit na řešení škod, je nejvyšší čas, aby vláda podpořila darování zboží, jako je drogerie, oblečení nebo nábytek.

V některých prodejnách v zasažených oblastech, například v Jeseníku, Krnově, Opavě. Ostravě a Bohumíně, byly zahájeny sanační práce po povodních. Prodejny, které byly zaplaveny, jsou dočasně uzavřeny, zatímco týmy na místě pracují na obnově provozu. Otevření prodejen proběhne ihned, jakmile budou bezpečné a provozuschopné.

Práce většiny zaměstnanců a krizových týmů v řetězcích se zásadně proměnila. Často přímo v terénu koordinují stále dodávky potřebného zboží, komunikují s médii a zajišťují pomoc nejen zákazníkům, ale i místním komunitám a svým zaměstnancům.

Sbírka na potravinové banky

V průběhu září probíhá ve vybraných obchodních prodejnách sbírka na podporu České federace potravinových bank (ČFPB). Zákazníci mají různé možnosti, jak přispět – ať už finančně při placení na pokladnách, nebo darováním vybraných potravin. Tyto prostředky a zboží budou využity na pomoc potřebným dle aktuálních požadavků. Součástí iniciativy jsou také interní sbírky mezi zaměstnanci některých firem. Všichni se i nadále maximálně snaží, aby se pomoc dostala k těm, kteří ji nejvíce potřebují, a dělají vše proto, aby byla podpora co nejefektivnější.

Nejvyšší čas na modernizaci systému darování v Česku

S obnovou postižených oblastí výrazně vzroste potřeba darování nepotravinářského zboží, jako je drogerie pro úklid, nábytek pro nové vybavení domovů, a oblečení. „Je proto potřeba, aby vláda konečně srovnala podmínky pro darování nepotravinářského zboží s darováním potravin. Kvůli nastavení daňového systému je bohužel likvidace nepotravinářského zboží levnější než jeho darování. To nedává smysl ani v normální situaci, natož při řešení krizových situací, kdy má smysl hledat veškeré způsoby pomoci těm, kteří byli zasaženi. Darování zboží může zásadně přispět k rychlejší obnově zasažených komunit,“ zdůrazňuje prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

Přehled pomoci postiženým oblastem ze strany obchodních řetězců: 

  • Albert: Albert přes Potravinovou banku a také napřímo ve spolupráci s krizovými štáby Opravy a Krnova poskytl čtyři kamiony pomoci, další dva jsou připravené na konec tohoto a začátek následujícího týdne. Pokračuje také pomoc pro českou policii, které již od začátku krize, společně s hasičským záchranným sborem, poskytoval Albert dodávky kávy a čaje, cukru, sušenek, balených nápojů a instantních pokrmů.  V rámci solidarity se zasaženými zaměstnanci připravil Albert také jednorázovou finanční pomoc ve výši deseti tisíc korun, čistící prostředky v hodnotě několika tisíc a tři dny placeného volna.

 

  • Billa: BILLA již poskytla kamion s balenou vodou, instantními polévkami, kávou a čajem Federaci potravinových bank. Dále připravuje pomoc pro Český červený kříž a je v kontaktu s Člověkem v tísni. Na všech prodejnách rovněž komunikuje sbírku Českého červeného kříže, do které se všichni zákazníci mohou rovněž připojit. Interně BILLA spustila finanční sbírku, prostřednictvím níž mohou zaměstnanci společnosti pomoci svým kolegyním a kolegům v postižených oblastech. Vybrané finanční prostředky BILLA zdvojnásobí. Dále jim poskytla několik dní placeného volna. Zaměstnanci společnosti se navíc zapojují do operativy na prodejnách i do úklidových prací jako dobrovolníci, aby pomohli lidem vrátit se do normálního života co nejrychleji.

 

  • dm: Společnost dm připravila finanční pomoc zahrnující několik desítek tisíc produktů čisticí a úklidové chemie, které budou rozděleny ve spolupráci s Potravinovými bankami a Člověkem v tísni.

 

  • Kaufland: Kaufland v koordinaci s Krizovým štábem Moravskoslezského kraje a dalšími organizacemi odeslal během prvních dnů po povodních celkem 8 kamionů potravinové pomoci do Krnova, Bohumína, Olomouce, Opavy a do skladu potravinové banky do Dubče. Ve všech prodejnách Kaufland mohou zákazníci od 19.-24.9. přispět také do finanční sbírky pod záštitou ČFPB, která za získané prostředky nakoupí potraviny a drogistické zboží podle aktuální potřeby v postižených oblastech. Společnost je také v kontaktu se všemi zaměstnanci z postižených oblastí a pomáhá jim řešit jejich těžké životní situace, např. poskytnutím placeného volna, pořádáním podpůrných sbírek nebo krizovou intervencí.

 

  • Lidl: Ve spolupráci s Českou federací potravinových bank Lidl během víkendu odeslal první kamion potravin a balených vod. Lidl pomáhá i u svých prodejen v nejzasaženějších oblastech, např. V Krnově umožňuje lidem nabíjet z agregátu mobilní telefony nebo rozdává balenou vodu. V prodejnách Lidl probíhá sbírka trvanlivých potravin.

 

  • Makro: Makro zahájilo zaměstnaneckou sbírku potravin a drogistického zboží a rozhodlo se výtěžek této sbírky zdvojnásobit a zavést jej do regionálních center potravinových bank. Současně intenzivně pomáhá oblastem postiženým povodněmi, např. Jeseník a okolí: Do Gastro Mach, s.r.o., místní provozovny, která zajišťuje jídlo pro armádu, hasiče a obyvatele zasažených obcí jako je Bělá pod Pradědem, Písečná, Česká Ves, Adolfovice, dodalo makro ČR stovky kilogramů masa a zeleniny na vaření.

 

  • PENNY: PENNY o víkendu poskytlo významnou pomoc zasaženým oblastem. Jeden kamion s vodou a potravinami byl darován Potravinové bance, další kamion směřoval prostřednictvím Českého červeného kříže k tisícovce evakuovaných, kteří našli dočasné útočiště v tělocvičně v Krnově. Dva kamiony pak putovaly přímo krizovému štábu v Jeseníku. PENNY nezapomíná ani na své zaměstnance, kteří působí v prodejnách, které byly dočasně uzavřeny či zaplaveny – dostanou 100% náhradu mzdy za neodpracované hodiny. Ti, kdo mají následkem povodní poškozený domov, mohou počítat s finanční podporou a dvěma dny placeného volna a případně využít bezplatnou psychologickou pomoc, kterou řetězec poskytuje dlouhodobě.

 

  • ROSSMANN: ROSSMANN vyslal kamion se základními hygienickými a úklidovými prostředky, který byl distribuován prostřednictvím místních municipalit.

 

  • Tesco: Již o víkendu poskytli zaměstnanci na prodejnách potraviny a nápoje hasičům, policistům a dalším záchranným složkám. V neděli vypravili kamion plný charitativní pomoci, který dorazil do potravinové banky. Společnost také vypsala zaměstnaneckou sbírku na podporu kolegů zasažených povodněmi, přičemž Tesco tyto příspěvky zdvojnásobí. Zaměstnanci zároveň využili možnost dvou placených dnů dobrovolnictví a pomáhali v postižených oblastech.

 

Je nesporné, že poklesem vody práce všech stran nekončí. Právě teď musí všechny síly směřovat k pokračující podpoře postižených lidí a zaměstnanců, kteří se s následky povodní stále potýkají. Obnova prodejen a infrastruktury v zasažených oblastech je náročná, a to jak z hlediska logistiky, tak i lidských zdrojů. „Zaměstnanci na všech úrovních prokazují mimořádnou odolnost a nasazení, a jejich práce si zaslouží velké uznání. Děkujeme všem řetězcům a organizacím, kteří se neúnavně maximálně podílejí na obnově a poskytují pomoc tam, kde je jí nejvíce potřeba,“ uzavírá Tomáš Prouza.

 

Zdroj: Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky

Praha, 23. září 2024