Udržitelnost v Albertu má smysl i data

Udržitelnost je důležitým aspektem nejen pro zákazníky, ale i pro obchodníky. Jiří Mareček, ředitel pro udržitelnost a komunikaci prodejen Albert vysvětluje, proč je pro společnost důležité se této oblasti věnovat.

Mezi klíčové oblasti, na které se Albert zaměřuje, patří neplýtvání potravinami a podpora prodeje zdravých výrobků. Intenzivně a ve spolupráci s dodavateli se věnuje snižování emisí skleníkových plynů a redukci plastů. Důležitou součástí jeho společenské odpovědnosti je podpora komunit po celém Česku.

Proč by se měly velké společnosti věnovat udržitelnosti?

Protože vnímáme náš závazek společnosti. Nejsme ‚jen‘ prodejce potravin, ale obchodní partner stovek výrobců. A celý tento řetězec je navázaný na přírodu, ve které se pěstují či chovají zvířata i plodiny na výrobu potravin. Stejně to vidí i zákazníci. Všímáme si rostoucího zájmu o informace týkající se původu a složení potravin či etických standardů při jejich výrobě a zpracování. Albert je odpovědným obchodníkem a udržitelnost dlouhodobě vnímáme jako součást našeho podnikání, ne jako něco navíc. Pravidelně vydáváme nefinanční report, kde transparentně představujeme naši udržitelnou strategii, dosavadní výsledky i cíle do budoucna.

Jakou roli hrají vaši dodavatelé?

Společně s našimi dodavateli se staráme o bezpečnost a nejlepší kvalitu potravin. U vlastních značek, kde máme přímou odpovědnost a vliv na další aspekty výroby, je spolupráce ještě širší. Jde například o snižování obsahu soli, cukrů a tuků, ale také obalových materiálů, zejména plastů. V posledních dvou letech jsme velmi zintenzivnili spolupráci na společné cestě ke snižování negativního dopadu na klima. Naše uhlíková stopa totiž nezahrnuje pouze emise z vlastního provozu, tedy Scope 1 a 2, ale celý hodnotový řetězec od farmářů přes dodavatele až po zaměstnance a zákazníky, což je Scope 3. A právě u nepřímých emisí je před námi velká výzva – zavázali jsme se společně s našim dodavateli snížit uhlíkovou stopu v celém dodavatelském řetězci o 37 % do roku 2030.

Jak je možné v potravinovém řetězci bojovat s plýtváním potravinami?

Jak už jsem zmínil, aktivity zaměřené na omezování plýtvání potravinami patří v Albertu dlouhodobě mezi nejdůležitější pilíře strategie udržitelnosti. Podíl neprodaných potravin se v našich prodejnách díky propracovanému objednávkovému systému a znalosti zákazníků pohybuje již několik let kolem jednoho procenta z celkového objemu. I pro toto minimální množství hledáme smysluplné uplatnění, nejlépe ve formě darů lidem v nouzi. Loni jsme pomohli darem téměř 3 500 tun potravin, což je meziročně o 22 % více. Albert je tak již potřetí v řadě největším firemním dárcem České federace potravinových bank. K navýšení darů pomohlo i 11 chladicích dodávek, které jsme potravinovým bankám v posledních čtyřech letech darovali. Neprodané potraviny, které nejsou vhodné k lidské spotřebě, darujeme zvířatům ke zkrmení nebo je dále využíváme k recyklaci, například pro energetické využití či kompostování. V loňském roce se nám podařilo snížit objem potravin, které končí na skládce, na 0,06 % z celkového objemu. To je opravdu fantastické číslo, na které můžeme být pyšní.

Může existovat prodejna, kde vůbec žádné jídlo neskončí zbytečně na skládce?

Jsem rád, že můžu říct ano a že jde o naši zero food waste prodejnu v pražských Nových Butovicích. Ve světě už je to docela známý koncept, u nás ojedinělost. Za naším obchodem stojí technologické inovace a také řada aktivit, při kterých spolupracujeme se zákazníky. Důležitou roli hrají zmiňované potravinové dary, používání systému suché páry v oddělení ovoce a zeleniny i speciální kompostér v zázemí. Součástí konceptu a zároveň unikátem mezi maloobchodníky s potravinami je Kantýna jinak. K vaření v ní totiž využíváme výhradně potraviny před datem spotřeby.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 7-8.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.